Thursday, February 10, 2011

Re: RG09... RG09..:: KES DISC BREAK BERASAP

 

Memang kawasan tuh memang depa selalu buat operasi..

member aku pun kena jugak...
dia.dalam perjalanan pulang dari JB ke shah alam..singgah jap kat R & R ayer keruh...
masa tuh dah malam.naik kereta persona...lepas makan ,teruskan perjalan..tengah dok drive
tiba tiba tekan minyak macam tak bergerak...cepat2 la ambik line tepi.
tengok la apa pasal..dalam kegeleapan malam tuh datang pulak 2 orang india naik kererta sutera...
dia pun buat sebok tengok sana tengok sini kata gear box ada problem.dia kata kena tow ni..
member aku  tak suruah mamat india ni tow.dia call plus suruh tow ke tempat exit terdekat pasal malam tak nampak sangat.
nasib baik dia kerja proton..masa plus tow tuh.dia cerita la pasal geng india ni..mamat plus ni tanya plak..pakai sutera ka?
memang konfirm sendikit..kawan aku ni cek2 tengok minyak atf ada leak dari cable..tengok ada kesan kena potong dgn pisau.
dia call I care. datannh bawak cable dan minyak...lepas tuh ok..kalau hantar kat bengkel mau dia cakap gearbox problem..
dia caj 3-4 ribu...

kalau kita la tengah2 malam tuh ...ada problem..ikut ja apa org kata,

utk info..cable atf ni connect antara radiator ke gearbox..lokasi dia dekat bawah radiator..dan paling senang nak kena sabotaj..
dia sua tangan dia tores ja..

renung renungkan dan selamat beramal



Izuddin Ali
Unit Trust Consultant, Public Mutual Bhd,
H/P: 013 5309090
Email:dinz08@gmail.com


2011/2/10 adik abe <adikabe@gmail.com>
 

pernah gak terkena... tp lain kes...  starter prob..  psai awalnyer keta aku tk pkai relay tambahan untuk starter.... 
 
nk jd kan citer... aku kena kt highway senawang...masa tu 2 lane lagi.. lane 3 dh siap tp blum bole pkai.. jem giler tym tu ..  musim cuti apa ntah aku lupa... keta mati tgk sesak2 tuh.. sib baek tym tu tgh cilok lane kecemasan..  so lepak la kt tepi.. dgn idupkan lampu kecemasan...  dlm keadaan mcm tu pung ada pemandu2 bangsat bole hon2 keta aku.. psai dia nk lalu  lane kecemasan tuh,... bengong sggh hai.. buta ke apa?? !!
 
nk pendekkan citer.. ada la  dua org india smapai naik keta buruk dia nk tgk keta aku...  so dia tlg la tolak keta aku g lane 3 yg blum buka lagi utk ngelakkan kami dihon lagi oleh pemandu2 tk tkde akal bz nk lalu lane kecemasan... so bukak hud dia tgk enjin.. & suruh aku start enjin.. tp aku rsa mcm sedap hati... tp aku g try gak la g start... dlm aku g start tuh.. aku skodeng skit depa kt celah ruang hud aku tuh.. ternyata.. dia try nk putuskan cable aku... tk tau cable apa.. tp sentap mmg kuat giler...  cpt aku kuar tgk  apa dia buat... hhaha glabah btoi dia nk cover line..  second tym aku dia srh.. aku srh bini aku je idupkan.. at last idup gak...  hahaha... terlopong la inda tuh...  bila aku nk blah tu aku bg la 20 hengget.. psai dia tlg tolak keta aku...   tp bole plk di nk mintak lebey.. wah.. wah.... psai kata kwn rmai dlm keta.. ckp dlm hati.. ituk ko punya psal laa.. bkn buat apa pung... aku ckp ngan dia.. sori la ... aku mmg tkde duit... ada ni pung cukup utk isi minyak.. dia bg kad dia .. so aku trus blah... syukur la tk kena pancung.. .sejak dr tuh ..  aku sentiasa alert....

 
2011/2/10 zaiRuL AzRi <putradarulkhusus@yahoo.com>
 

assalammualaikum wbt

aku nak ceritakan satu kes yang terjadi pada kawan aku yang mana cerita ini nanti boleh kita semua jadikan iktibar. mungkin ada antara kita pernah dengar cerita ini atau mungkin juga pernah mengalaminya.

ceritanya mcm ni. time kawan aku tengah drive kat area jalan cheras- kajang (beware sebab kat sini selalu terjadi kes ini) tiba2
disc break keretanya berasap. (mahunya tak panic kan) dan tiba2 plak ade sorang mamat india ni lalu kat sebelah dia bawak motor offer diri nak tolong( pada hal time dia lalu  sebelah kereta kawan aku tadi,mamat tu dah simbah minyak enjin kat disc break kwn aku). then kawan aku ni stopkan kereta dia sbb dah cuak tengok disc break berasap.sebab tak penah kena pun sebelum ni. bila dah parking tepi jalan, mamat tu bagitahu mungkin disc break kereta kawan aku tu dah rosak dengan menunjukkan bukti ada kesan minyak dekat disc break (padahal dia yg simbah minyak enjin kat situ). then mamat tu suruh kawan aku tu putarkan stereng kereta untuk tengok cabel pump disc break. time ni lah dia wat keja terkutuk dia, bila kawan aku berada di dalam kereta untuk putarkan stereng, time tulah mamat tu cabutkan cabel disc break supaya semua minyak disc break habis.lalu mamat tu cakaplah yg disc break kereta ni dah rosak, kena repair dalam rm500-rm800 padahal trick dia simbah minyak enjin ke disc break.......disc break akan panas bile kereta bergerakkan dan  sebab itulah keluar asap kerana minyak enjin itu bergesel dgn disc break.

so time tu, dia offer kat kawan utk repair dan mamat tu cakap dia ade kenal bengkel (mayb dia dah JV dgn bengkel tu) tpi nasiblah akal kwn aku tu  panjang cket, dia call kwn2 dan ceritakan mslh nya, kwn2 dia pun advise suruh call towing utk gi repair kt bengkel kawan abg dia. bila dlm lori tu, driver lori tu (juga india) bgtahu yg dalam minggu tu dah 5 bijik kereta dia dah towing semua kes mcm dia jugaklah, konon2nya disc break rosak, padahal ada orang dajalkan dengan simbah minyak enjin kt disc break supaya berasap.

so kwn aku g bengkel letak balik minyak
disc break yg harga dia tak smpai pun rm100.nasib tak kopak dan ditipu sampai rm500-rm800..perghhh modal dengan minyak enjin ke dah untung beratus2..cilaka punye orang..

dulu top kisah orang campak paku kat jalan kasi tayar motor bocor, mayb ni plak trick baru simbah minyak enjin kt
disc break supaya berasap, pastu konon2 nak tolong kata disc break rosak kena repair.

selepas je kejadian tu, kawan aku dpt tolong sorang brader ni dari kena tipu mcm dia jugak, kes yg sama iaitu kes
disc break berasap.berlaku kat tepi jalan kt tesco extra kt taman midah dekat gak area jalan cheras-kajang kan (beware). nasib lah dia dapat tolong brader tu dari kena tipu. brader tu pun cerita sebijik yg mcm kawan aku tu kena

so lepas ni kalu terjadi kat korang baik lah hati2. aku cuma share cerita je.

p/s:

1. mayb diorg dah awal2 simbah minyak enjin kt
disc break kereta time parking. maknanya dia dah marking dulu mangsa.atau,:

2. dia simbah time dia follow kereta tu, yg ni lagi otai, ntah bile lah diorg leh simbah minyak tu.

ok, thanks...











--
Izuddin Ali
Unit Trust Consultant, Public Mutual Bhd,
H/P: 013 5309090
Email:dinz08@gmail.com

 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

MARKETPLACE

Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment