Wednesday, February 9, 2011

RG09... Kalau Saya di Mesir Apa Yang Akan Saya Lakukan Sekarang?

Kalau Saya di Mesir Apa Yang Akan Saya Lakukan Sekarang?




Rasa-rasanya saya tidak akan pulang ke Malaysia. Naluri pengarang akan membuatkan saya menetap di sana. Tambah-tambah pula mengaji agama. Bukankah belajar agama sumber keberanian? Bukankah belajar agama itu sendiri satu sifat revolusioner? Wah berapa kali satu kebangkitan popular rakyat berlaku dalam sejarah dunia? Kalau ia sebuah revolusi yang berjaya saya akan mengatakan: saya ada di sana ketika itu.

Perlukah saya ketakutan? Mungkin juga. Kerana saya orang luar. Tapi rasa-rasanya kalau orang tahu saya orang Melayu mereka tidak akan apa-apakan. Bukankah orang Melayu terkenal dengan kebaikan. Kena titik banyak kali pun orang Melayu tak berkutik.

Tapi kalau melihat dari foto-foto di atas, yang berkampung di Medan Tahrir itu orang baik-baik belaka. Makan minum kongsi bersama walau apa pun agama. Solat pun bersama. Tentu saya dapat kawan baharu. Sambil-sambil menunggu masa untuk protes lagi saya akan tulis puisi. Dan paling penting saya mencipta sejarah bersama-sama rakyat Mesir, bergotong royong mahu menjatuhkan kerajaan yang zalim.

Itu kalau saya ada di sanalah. Tetapi, pelajar Malaysia yang berpusu-pusu pulang tentu tidak sependapat dengan saya. Cara untuk demonized Faisal Tehrani tak susah mana, standard satu dunia, katakan sahaja: 'Argh dia Syiah, memang suka cari masalah.'
--


-----------------------------------------#########-----------------------------------------
--------------------------------------Mail Forwarder-------------------------------------
Formerly Known As Tai_Ci_Master.
Visit:
WWW.PENDEKARBLOGGER .COM
WWW.GELANGMANIKWANI TA.BLOGSPOT. COM (New)
WWW.HARUNYAHYA .COM
join  : malaysianews- subscribe@ yahoogroups.com
         : malaysianews+subscribe@ googlegroups.com

-Whomsoever ALLAH guides, none can lead astray and whomsoever He send astray, none can guide.

No comments:

Post a Comment