Saya sendiri pon dgn berat hati menelefon Astro utk mengurangkan pakej yg dilanggan..bukan tak mampu membayar bil nya tp MENYAMPAH dan BOSAN dgn cite yg disiarkan. Salah satu faktor nya mcm saranan kerajaan di bwh tu. Cite kat HBO , Movie byk ditayang yg boleh kata tahun 70an-80an-gambar hitam putih dan tahun 80an dan awal 90an......cite tu dh membosankan bagi saya so sy pon potong pakej langganan...suits Astro face...and suit my face too..huhuu.
SARANAN....marilah kita sama2 mengurangkan pakej langganan Astro yg dirasakan tidak berfaedah, membosankan dan jarang tonton...
Lamar
From: irwandi ibrahim <rahultina@yahoo.com>
Sender: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Fri, 22 Apr 2011 00:04:05 -0700 (PDT)
To: <respeks_group@yahoogroups.com>; <SahabatInteraktif@yahoogroups.com>
ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: RG09... ASTRO diminta kurangkan iklan (APA PENDAPAT KORANG?
ASTRO diminta kurangkan iklan
2011/04/22
KUALA LUMPUR: ASTRO dicadangkan supaya mengurangkan penyiaran iklan dalam setiap rancangan disiarkan secara berperingkat bagi memastikan pelanggan yang membayar bagi perkhidmatan mereka mendapat hak sepatutnya.
Senator Datuk Mohammed Najeeb Abdullah, berkata pelanggan terpaksa membayar yuran bulanan yang tinggi, tetapi tidak mendapat keistimewaan sepatutnya kerana ia turut mengandungi iklan yang mengganggu rancangan.
Sebagai stesen televisyen berbayar yang mempunyai lebih tiga juta pelanggan, katanya, ASTRO mengutip sebanyak RM2.7 bilion hasil pengiklanan sepanjang tahun lalu dan jumlah itu dijangka mencecah RM3 bilion tahun ini."Pelanggan melanggan perkhidmatan dengan membuat bayaran bulanan kepada ASTRO, namun dengan jumlah iklan dilihat keterlaluan, ia membuatkan pengguna tidak selesa.
"Jadi, selama mana kita boleh membenarkan televisyen berbayar terus menyiarkan iklan, sedangkan kita bukan membayar untuk menonton iklan," katanya ketika membahaskan usul titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara, semalam.
Justeru, Mohammed Najeeb berkata, perkara itu memerlukan penjelasan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan ia perlu diperbetulkan sama ada dikurangkan secara berperingkat atau mencari alternatif lain bagi memastikan pengguna mendapat apa yang mereka bayar.
Katanya, apa yang menjadi isu adalah pengguna mempunyai dua pilihan iaitu untuk menikmati siaran percuma melalui operator televisyen sedia ada atau mendapatkan perkhidmatan televisyen berbayar yang sudah tentu menjanjikan kualiti dari segi program yang ditayangkan.
"Televisyen percuma bergantung kepada iklan bagi menjana pendapatan, tetapi jika pengguna televisyen berbayar juga perlu membayar bagi menonton iklan disiarkan, akhirnya pengguna akan mendapat program yang tidak berkualiti," katanya.
No comments:
Post a Comment