Monday, April 25, 2011

RG09... SIKAP PEJUANG ISLAM YANG TIDAK ISLAMIK

 

Sikap para pejuang agama melalui parti politik yang tidak boleh di tegur dan di kritik sebenarnya adalah bertentangan dengan akhlak sebagai pejuang .Sedangkan Allah telah befirman yang maksudnya:


 "Serulah kepada jalan Tuhan mu secara hikmah dan tunjuk ajar yang baik dan (kalau perlu) berbahaslah dengan mereka dengan memberi hujah yang lebih baik" (Al Quran Surah An Nahl ayat 125)


Di dalam ayat ini kita di suruh berbahas dan berbincang dengan sebaik baik nya.Kalau awal awal lagi kita sudah bina sempadan atau gap dan melabel orang Islam lain jahat bagaimana hendak berbincang? Sedangkan dengan berbincang baru kita tahu ilmu kita betul atau tidak, hujah kita kuat atau lemah, pendapat kita benar atau salah.Ni tidak, orang baru menulis atau bercakap untuk memberi pendapat atau menegur, belum bertanya atau berbincang dah menyerang dengan tuduhan tuduhan liar.Mudah menuduh dan menjatuhkan hukuman kepada pihak yang tidak bersefahaman dengan nya sebagai penentang agama,barua pemerintah,fasiq, munafiq,kafir, murtad dan lain lain tuduhan.Hukuman liar ini di buat tanpa takut dan merasa malu dengan Allah.


Hukuman atau menghukum sudah jadi mainan politik untuk tujuan menghina dan mengaibkan orang lain agar dapat menarik orang menyertai partinya.Sedang dalam Islam seorang pejuang itu sepatutunya merasa menderita apabila terpaksa menjatuhkan hukuman terhadap orang lain.Bimbang kalau kalau tersilap langkah hukuman itu kembali menimpa muka dia sendiri dan Allah akan menempelak di Akhirat kelak.Sayidina Abu Bakar As Siddiq r.a apabila dia terasa percakapan dia telah menyakiti orang Islam lain cepat cepat berjumpa Rasulullah minta di hukum qisas terhadap dirinya.Begitulah Iman pejuang Islam yang mukmin yang memperjuangkan hukum hukum Allah.Mereka sangat takut dengan Allah, kerana itu mereka sangat takut untuk menjatuhkan hukum terhadap orang Islam lain.


Allah mahu kita fikirkan dan jalankan berbagai bagai kaedah untuk menghadapi bermacam macam bentuk manusia untuk mengajak mereka kepada Allah.Sikap mudah berprasangka, menuduh, memaki hamun,dan bermusuh bukan lah cara nya untuk berjuang ke jalan Allah.Tingkah laku saperti ini hanya menyempitkan gelanggang perjuangan. Rasulullah sentiasa menziarahi seorang perempuan tua walaupun orang tua itu selalu menyakiti baginda dengan bermacam perbuatan jahat.Rasulullah balas perbuatan si tua itu dengan senyuman sentiasa.Kaedah perbuatan jahat di balas dengan perbuatan baik oleh Rasulullah akhirnya mendorong si tua itu  masuk Islam.


Kita lihat pejuang Islam (melalui parti politik) apaibila di serang musuh akan memberi respon penuh emosi.Bukan dengan penuh bijaksana.Mereka saperti orang melatah diusik, melompat lompat dengan penuh aksi, geram, marah melulu dan tidak sabar hingga menyusahkan parti dan diri nya sendiri.Bertindak membalas serangan dengan kadang kadang tersalah cakap, terlebih hukum dan terlajak sikap hingga menguntungkan musuh.


Tulisan sekadar untuk muhasabah diri.



Wallahu'alam.



===================================

Salaam & Regards

Amri el Wahab

My Online Shop: http://amri-shoppe.blogspot.com

My Blog: http://hembusan-amal.blogspot.com

=====================================

Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orangTanya hati kita dahulu Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu,  kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment