Artikel ini ditulis di atas permintaan sahabat untuk memahami permasalahan mengenai bidaah. Saya tidak bercadang untuk membawa dalil-dalil dari kitab-kitab yang besar untuk menerangkan masalah yang tiada berkesudahan ini. Sekadar pemerhatian, saya dapati sudah banyak artikel mengenainya ditulis yang dipetik daripada kitab ulamak dan juga dalil al-Quran dan al-Hadis. Namun apa yang ingin saya kongsikan bersama suatu kefahaman yang perlu ada kepada kita untuk memahami permasalahan ini yang sengaja dibesar-besarkan agar umat Islam terus berselisih sepanjang zaman sehingga melupakan perkara yang lebih besar daripada membincangksn masalah khilafiyah yang sudah diselesaikan oleh ulamak terdahulu beratusan tahun.
Namun, kerana wujudnya segelintir golongan yang tidak ingin berpedoman dengan kalam ulamak bahkan mereka lebih suka untuk menggunakan kalam mereka sendiri menyebabkan mereka hanyut dalam kefahaman yang mereka cipta sendiri. Ulamak dikatakan manusia biasa. Mempunyai potensi untuk melakukan kesilapan namun persoalannya apakah kita luar biasa? Apakah pandangan kita tidak ada potensi untuk silap? Sudah tentu pandangan kita yang dangkal dan tidak dipandukan dengan dowaabit syariyyah yang betul, lebih berpotensi untuk silap berbanding ulamak-ulamak kita yang jika dihitung kitab dan tulisan mereka tidak termampu oleh kita untuk merenangi lautan ilmu mereka. Justeru, menyebabkan kita hanyut di lautan yang luas bersama rakit kecil.
Sayugia difahami, untuk memahami nas syar'iyyah kita memerlukan penguasaan ilmu alat. Ilmu alat merupakan suatu sifir dan formula yang disusun oleh ulamak bersumberkan al-Quran dan al-Hadis. Formula ini disusun setelah mereka merenangi lautan ilmu yang luas daripada kalamullah dan kalam Rasulillah SAW. Bukan hanya berakit ke hulu lalu merasakan diri sudah hebat dan jaguh di lautan ilmu Allah SWT. Kesilapan memahami hadis Rasulillah SAW merupakan suatu pendustaan ke atas nama Nabi SAW yang dijanjikan "seat" kelas VVIP di dalam api neraka Allah SWT seperti mana yang telah disabdakan oleh junjungan besar SAW.
Bidaah bukan suatu hukum. Jika kita mempelajari ilmu usul fiqh kita tidak akan menemui satu hukum yang dinamakan sebagai bidaah. Hukum ada 5 yang disebut sebagai hukum takhlifi iaitu wajib, haram, sunat, makruh dan harus. Jadi, sesuatu perkara bidaah hendaklah dihukumkan dengan 5 hukum ini samada ia bidaah yang wajib, bidaah yang haram, bidaah yang sunat, bidaah yang makruh atau bidaah yang harus. Maka kita tidak boleh hukumkan semua bidaah adalah haram kerana terdapat bidaah yang wajib seperti menyusun al-Quran di dalam satu mushaf yang kita tahu ia berlaku pada zaman Sayyidina Uthman R.A. iaitu zaman sahabat Radhiallahu 'Anhum. Tidak berlaku pada zaman Nabi SAW. Maka Islam tidak menganggap ia sesuatu yang haram bahkan wajib kerana jika tidak disusun di dalam satu mushaf yang dikenali sebagai mushaf uthmani pada zaman kita ini maka keaslian al-Quran tidak akan terjamin kerana masing-masing akan membaca mengikut lahjah (loghat) mereka.
Saya boleh membincangkan topik ini daripada sudut bahasa arab itu sendiri. Adakah kullu yang digunakan oleh Nabi SAW menunjukkan tidak terkecuali yakni semua atau sebahagian sahaja? Tidak ada takhsis dan sebagainya. Mengapa digunakan lafaz nakirah pada perkataan bidaatin? Kenapa digunakan perkataan muaannas iaitu bida'ah tidak digunakan bid'un sahaja namun saya tidak berhasrat untuk membincangkannya pada artikel ini. Cukuplah jika kita memahami bahawa kalam nabi SAW merupakan kalam berbahasa arab dan mesti difahami dengan menggunakan bahasa arab yang betul mengikut qawaid nahwiyyahnya. Jika kita mengetahui makna bahasa arab dengan bantuan kamus jangan merasa terlalu bijak untuk memahami kalam Nabi SAW yang agung sehinggakan penyair-penyair arab yang hebat bahasanya di zaman jahiliyyah tidak dapat menandingi kesusasteraan bahasa Nabi SAW.
Kecuaian dalam memahami istilah hadis. Apakah yang dimaksudkan dengan hadis Nabi SAW? Hadis ialah "apa yang disandarkan kepada Nabi SAW daripada perkataan atau perbuatan atau pengakuan atau sifat kejadian tubuh Nabi SAW atau akhlaknya". Ulamak usuliyyun yakni ulamak usul fiqh tidak mengambil kira sifat kejadian Nabi SAW dan akhlak sebagai dalil hukum. Dengan perkataan yang lain. Ulamak usuliyyun mengambil kira 3 aspek daripada 5 aspek ini untuk menentukan sesuatu hukum iaitu perkataan Nabi SAW, perbuatan Nabi SAW dan akuan atau diam Nabi SAW.
Kebiasaan golongan yang suka membidaahkan umat Islam melihat kepada dua sahaja iaitu apa yang dikatakan oleh Nabi SAW dan apa yang dibuat oleh baginda dan mencuaikan yang ketiga iaitu hadis taqriri atau sunnah taqririyyah. Jika Nabi tak buat dan Nabi tak kata maka bidaah padahal di sana masih ada satu lagi kategori hadis yang dicuaikan oleh mereka iaitu sunnah taqririyyah.
Sunnah taqririyyah ialah sesuatu yang Nabi diam padanya. Nabi tidak kata boleh dan Nabi tidak kata tak boleh atau haram maka dikira sebagai harus. Pernah belaku di zaman Nabi SAW, para sahabat memakan dhob (binatang padang pasir bentuknya seperti biawak) dihadapan Nabi SAW tetapi Nabi tidak memakannya dan Nabi SAW tidak melarang sahabatnya daripada makan maka ulamak menganggap ia suatu yang halal kerana jika ia suatu yang diharamkan oleh Allah SWT maka pasti dilarang oleh Nabi SAW kerana seorang Nabi tidak akan redha dengan maksiat yang dilakukan oleh umatnya dan menjadi kewajipan seorang Nabi untuk menyatakannnya. Maka inilah yang dikatakan sebagai hadis taqriri atau sunnah taqririyyah. Nabi tak kata dan Nabi tak buat tapi adakah Nabi larang? Jika tidak ada larangan daripada Nabi SAW mengapa kita memandai-mandai untuk melarang dan mengatakannnya haram?
Jika kita melarang apa yang Nabi SAW tidak larang kita juga sebenarnya melakukan bidaah yang lebih besar kerana kita mengada-ngadakan larangan sesuatu yang Nabi SAW sendiri tidak larang..
Kerana kecuaian kita dalam memahami sunnah taqririyah ini maka kita melarang apa yang Nabi SAW tidak pernah melarang seperti tahlil, berzikir selepas solat secara berjemaah, terawih secara berjemaah, talqin kepada orang yang telah mati, bacaan yasin malam jumaat dan seumpamanya bahkan nun jauh di sana ada dilalah yang membenarkan semua itu walaupun daripada sudut parktikalnya berbeza kerana ia termasuk daripada perkara yang luas dan tidak ditetapkan begini-begini. Adapun bidaah yang haram ialah seperti kita menambah bilangan rakaat solat yang secara qot'ie telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya.
Adapun permasalahan baca yasin maka tidak menjadi satu kesalahan jika kita ingin membacanya pada malam jumaat atau pada malam-malam yang lain tanpa mewajibkannya. Namun dengan kelebihan surah yasin yang digelar sebagai qalbul quran (jantung al-Quran) dan kebesaran malam jumaat yang digelar sebagai sayyidul ayyam (penghulu segala hari) maka jika digabung keduanya sudah pasti kita akan mendapat ganjaran yang besar di sisi Allah SWT.
Sumber : www.al-amindaud.blogspot.com
From: Izana Hani <izanahani@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, 17 July 2011 17:12:09
Subject: Re: RG2011... Jauhi Bid'ah Nisfu Sya'ban
dah byk sgt bercerita bid'ah ni
seorang kata bid'ah tak bole, sorang kata boleh
tolong bagi tau apa itu bid'ah
apa kriteria dikata bid'ah, apa kriteria bukan bid'ah
apa hukum sebenar bid'ah tu
supaya faham semua
bukan separoh2
From: suhaili sahari <surosab161@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, July 16, 2011 1:58 PM
Subject: Re: RG2011... Jauhi Bid'ah Nisfu Sya'ban
Sepatutnya para cendiakawan yang selalu cakap biadaah ni banyakkan amalan sebab yang kita tengok setiap kali ada amalan yang baik nak dibuat pada bulan yang baik termasuk ramadhan ada saja bidaahnya. Macam ulamak ulamak dulu tak reti langsung tentang bidaah ni. Setiap bulan ada saja biadaahnya, baca yasin pun bidaah hari jumaat. Last last setiap hari tak payah buat apa apa semuanya bidaah. Yang tak bidaah mengadap internet bagitahu orang semua amalan bidaah.
Lagi bagus kalau dia orang kata:
1. Tak solat sunnat sebelum dan selepas solat fardhu tu BIDAAH
2. Tak puasa sunat Isnin dan khamis tu BIDAAH
3. Tak baca quran dan Khatam 2 kali setahun tu BIDAAH
4. Tak brsedekah tu BIDAAH
5. Tak berzikir tu BIDAAH
6. Tak baca surah AL Khafi setiap malam jumaat tu BIDAAH
7. Tak baca 10 surah awal dan akhir surah alkahfi utk elak fitnaj dajal tu BIDAAH
8. Tak solat berjemaah tu BIDAAH
9. Tak dengar ustaz mengajar tu BIDAAH
10. Tak solat terawih tu BIDAAH
11. Tak sambung solat terawih kat rumah lepas 8 rakaat tapi tengok TV tu BIDAAH
12. Tak beramal malam raya seperti baca quran etc pada malam raya tapi sibuk hias rumah dan buat kuih tu BIDAAH
13. Tak baca quran dibulan ramadhan tu BIDAAH
14. Tak iktikaf 10 hari terakhir di bulan ramadhan tu bidaah.
15. Tak solat dhuha 8 @ 12 rakkat tu BIDAAH.
16. Tak bagi salam bila jumpa saudara Islam tu BIDAAH
17. Masuk rumah tak bagi salam tu BIDAAH
18. Tak tutup aurat sempuna tu BIDAAH (HARAM pun boleh)
19. Berjoget dan menyanyi lalai tu BIDAAH (HARAM pun boleh)
20. Pergi ziarah KUIL FIRAUN tu BIDAAH (Bukan ziarah Makam NABI)
21. Ada TV kat rumah tu BIDAAH
22. Banyak lagiiiiiiii
Pelik manusia ni
Suhaili Bin Sahari
Tel: 0133974740
email address: surosab161@gmail.com
http://suhailisahari.blogspot.com
http://www.mudah.my/cermin-kereta?ca=8_s
http://groups.yahoo.com/group/HalalIndustry
Tel: 0133974740
email address: surosab161@gmail.com
http://suhailisahari.blogspot.com
http://www.mudah.my/cermin-kereta?ca=8_s
http://groups.yahoo.com/group/HalalIndustry
From: Mohd.Syaiful bin Ramli Ramli <per6079@yahoo.com.my>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Friday, July 15, 2011 5:55 PM
Subject: Re: RG2011... Jauhi Bid'ah Nisfu Sya'ban
Orang wahabi memang macam tu semua sesat belaka. Yang dia kalut orang buat ibadat benda yang furuk2. Dia tak kalut orang tak sembahyang, zakat, haji dan puasa. Kata Ustaz Muthalib Maarof, jangan diganggu orang yang beramal perkara itu setelah sekian lama perkara itu diamalkan orang terdahulu. Orang wahabi kalau tak mau beramal jangan kacau orang yang nak beramal. --- On Fri, 15/7/11, zeck mat <semuaall@yahoo.com> wrote:
|
__._,_.___
" Minuman para Anbia : http://higoat-2009.blogspot.com/"
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
MARKETPLACE
.
__,_._,___
No comments:
Post a Comment