Thursday, July 14, 2011

RG2011... Shukur: A. Samad Said dan golongan muda

 

Shukur: A. Samad Said dan golongan muda

Abd Shukur Harun shukurharun@yahoo.com
  

Meneliti video dan gambar Himpunan Bersih 2.0 di Ibukota Sabtu lalu ada sesuatu yang menarik, iaitu kita dapat menyaksikan bahawa hampir lapan puluh peratus (80%) mereka yang menyertai Himpunan tersebut adalah golongan muda.

Ini semua phenomena yang menarik. Boleh jadi di antara mereka bukan dari kalangan pendukung parti politik tertentu, walaupun tidak dinafikan ada sebahagian mereka yang menjadi aktivis parti. Namun semua yang menyertai Himpunan Bersih 2.0 itu adalah rakyat yang sangat ingin kepada demokrasi dan mahukan pilihan raya negara ini dilaksanakan dengan bersih dan adil. Inilah yang mendorong mereka menyertai perhimpunan aman tersebut.

Phenomena menarik ini dirancakkan lagi dengan kemunculan Sasterawan Negara A. Samad Said di tengah-tengan Himpunan Bersih 2.0 tersebut di tengah-tengah suasana pergelutan dan semburan gas pemedih mata dari FRU. Sasterawan Negara itu dijangkakan akan menyerahkan memorandum Bersih 2.0 kepada Yang DiPertuan Agung tetapi dihalang.

Selama beberapa minggu sasterawan ternama itu menjadi perhatian umum kerana puisinya 'Unggun Bersih' yang diucapkannya di Majlis Pelancaran Himpunan Bersih 2.0 di Ibu Negara di mana berikutnya beliau dipanggil oleh pihak polis untuk disiasat.

A.Samad Said menjadi perhatian ramai sejak beliau mengambil bahagian dalam perhimpunan para pejuang bahasa di Ibu Negara beberapa tahun lalu kerana menentang dasar pengajian dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) Penglibatan Sasterawan Negara ini dalam Bersih 2.0 adalah manifestasi kekecewaan beliau dan beberapa sasterawan lain apabila menyaksikan suasana demokrasi di negara ini semakin tercabar dan menakutkan.

Yang menariknya empat lagi Sasterawan Negara memberikan sokongan kuat kepada A. Samad Said dalam memperjuangkan kebebasan berkarya. Di samping itu ada ramai lagi seniman – penyair, pelukis, kartunis, pemuzik – turut menyokong A. Samad Said.

Adalah sesuatu yang sangat menarik bahawa ramai para sasterawan dan seniman kini menyertai kebangkitan rakyat, terutamanya golongan muda dalam perjuangan menuntut demokrasi. Ini semua adalah perkembangan yang sangat menarik bahawa perjuangan ini ternyata disertai oleh pelbagai golongan dan dalam hal ini A. Samad Said tidak berseorangan.

Saya tertarik dengan pandangan Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian dalam Malaysian Insider yang berkata bahawa  meskipun bukan seorang ahli politik aktif, kemunculan Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said dilihat telah membawa kewujudan paradigma baru dalam arena politik negara.

Menurutnya, seniman berusia 76 tahun ini menjadi perhatian selepas melahirkan puisi berjudul 'Unggun Bersih' pada majlis pelancaran perhimpunan Bersih 2.0 bulan lalu. Puisinya itu disusuli dengan 'Peludah Warna' dan dua lagi bakal menyusul.

Melihat pada perkembangan sejak sebulan lalu, Ibrahim melihat Samad sebagai menjadi 'ikon' kepada mereka yang mencintai dan mereka yang melihat tentang kesedaran baru tuntutan semasa'.

Ibrahim juga melihat kemunculan Samad akan membawa kelainan kepada penonjolan khususnya di kalangan orang Melayu.

Baginya, A. Samad Said telah membuktikan bahawa Bersih 2.0 tidak ada agenda politik, yang didakwa bertujuan memecahbelahkan orang Melayu. Bahkan, katanya, kemunculan Samad menggambarkan keperluan pengisian semangat kemerdekaan dan usaha membebaskan minda rakyat dihidupkan semula.

"Saya lihat ini gelombang baru. Pada akhir 1990-an, misalnya 1998, kita pernah menyaksikan Datuk Shahnon Ahmad, tetapi beliau  terlibat dalam politik secara langsung dan mengkritik kepimpinan Dr Mahathir Mohamad (perdana menteri ketika itu).

Namun, katanya, Datuk Samad Said menggunakan pendekatan berbeza, yang telah diterima semua pihak dan kaum," kata Ibrahim lagi.

Sesungguhnya kini ramai penganalisis politik dan sosial sedang memerhatikan dengan sungguh-sungguh phenomena baru ini. Ia sangat menarik bahawa kemunculan A. Samad Said dan sasterawan yang lain bertepatan dengan kebangkitan gelombang golongan muda yang mahukan demokrasi dan kebebasan, sebuah phenomena yang sewajarnya diberi perhatian oleh Pakatan Rakya, khususnya PAS sendiri yang berusaha untuk memenangi pilihan raya umum akan  datang.

Gelombang kebangkitan golongan muda dan phenomena A. Samad Said ini adalah perkembangan baru yang sangat menarik untuk difikirkan dan seterusnya untuk dimanfaatkan.

Mereka ini mungkin tidak terikat dengan mana-mana parti politik, namun mereka menyebelahi rakyat yang menuntut demokrasi, hak-hak asasi mereka dan seterusnya keadilan sosial. Mereka akan menyokong mana-mana parti politik yang mendukung aspirasi mereka.

Kepada saya Himpunan Bersih 2.0 menghantar banyak isyarat yang penting bukan saja mengenai tuntutan pemulihan demokrasi tetapi juga hasrat golongan muda yang menjadi penentu masa depan negara.

Oleh itu bergantung kepada Pakatan Rakyat, khususnya PAS, yang merasakan ia adalah masa depan politik Malaysia, untuk membaca dan memanfaatkan perkembangan yang menarik ini. Saya yakin A. Samad Said dan para seniman lain serta golongan muda yang ramai akan terus bersama dengan gelombang perubahan ini walau pihak manapun yang menerajuinya.

Bagi pendukung Pakatan Rakyat dan PAS, khususnya, seharusnya tidak sekedar bergembira dengan kejayaan Bersih 2.0, justru yang lebih penting dari itu ialah memahami dan memanfaatkan situasi yang wujud.



--

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment