Saturday, September 10, 2011

Re: RG2011... Kifarat menginsafkan lelaki

 

Mengikut apa yang saya pelajari dan fahami :
Bersetubuh disiang hari di Bulan Ramadhan wajib membayar denda atau dikenakan kifarat . Dalam ertikata yang mudah Kita dirang melakukan persetubuhan di siang hari Di Bulan Ramadhan.. Walalahuallam.


From: "masri_maldini@yahoo.co.uk" <masri_maldini@yahoo.co.uk>
To: respeks_group@yahoogroups.com; ingatan group <ingatan@yahoogroups.com>; sahabat egroups <SahabatTazkirah@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, July 31, 2011 1:05 PM
Subject: Re: RG2011... Kifarat menginsafkan lelaki

 
Kalo ikut pernyataan kt bawah ni, batalkan puasa dgn makan/minum dulu then bersetubuh, tak kene kifarat?

Tapi ustaz saye ajar dulu, tak kire la kau batalkan puase dengan ape care skali pun then melakukan persetubuhan, kifarat tetap kene.

5. Orang yang membatalkan puasa selain daripada bersetubuh seperti makan dan minum
Golongan pertama hingga ke empat boleh tidak berpuasa. Jika mereka bersetubuh pada siangnya tidaklah menyebabkan mereka dikenakan kifarat. Tetapi kedudukan berbeza dengan golongan kelima, membatalkan puasa setelah berniat adalah berdosa. Dia wajib ganti selepas Ramadan. Namun kalau mereka bersetubuh tidak dikenakan kifarat. Jadi, jangan buat begitu kerana perbuatan itu termasuk dalam dosa.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

From: Ummu Waheedah <assakynah@yahoo.com>
Sender: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Sun, 31 Jul 2011 09:51:44 +0800 (SGT)
To: ingatan group<ingatan@yahoogroups.com>; respect<respeks_group@yahoogroups.com>; sahabat egroups<SahabatTazkirah@yahoogroups.com>
ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: RG2011... Kifarat menginsafkan lelaki

 
Oleh Ustaz Baei Jaafar
 
Barangsiapa yang membatalkan puasa Ramadan dengan bersetubuh sama ada dengan memasukkan kesemua zakar ke dalam lubang sama ada faraj wanita atau dubur lelaki, atau hanya sekadar kepala hasyafah, wajib mengqada puasanya dan membayar denda yang dinamakan kifarat.
 
Sebenarnya, lelaki atau suami yang melakukan persetubuhan di siang hari sama ada dengan rela isteri atau tidak, wajib membayar denda dengan memerdekakan hamba mukmin yang sejahtera (tidak cacat) sama ada lelaki atau perempuan. Jika tidak mampu kerana sudah tidak ada hamba pada hari ini maka bolehlah dia melakukan puasa dua bulan berturut-turut.
 
Dalam hal ini jika puasanya rosak atau terbatal satu hari kerana sakit atau musafir maka wajib diulang semula dari awal. Tetapi kalau tidak mampu berpuasa kerana keuzuran yang boleh membawa kepada mati jika terus berpuasa, wajiblah baginya memberi makanan seperti beras sebanyak 60 cupak beras kepada 60 fakir atau miskin. Ini bermakna setiap seorang mendapat satu cupak.
 
Tetapi kalau denda ini juga tidak mampu dilakukan olehnya kerana kemiskinan dan sebagainya, maka kewajipan itu dianggap masih tertangguh dan wajib melaksanakannya apabila dia sudah ada kemampuan. Melihat kepada beratnya hukum dan denda ini, tentu tidak wajar seseorang lelaki atau suami melakukan persetubuhan pada waktu orang lain semuanya berpuasa.
 
Hukuman ini hanya terpakai kepada lelaki, tidak kepada pihak yang kena setubuhi. Perlu dijelaskan pihak yang kena setubuh ini termasuk haiwan. Maknanya kalau lelaki setubuhi kambing, maka lelaki itu tetap kena kifarat. Walau bagaimanapun lelaki seumpama ini boleh selamat daripada denda tersebut kalau sekiranya dia gila atau mati pada hari persetubuhan itu. Juga tidak dikenakan kifarat kalau dia lupa yang dia berpuasa, atau jahil tentang hukum larangan bersetubuh, atau dipaksa bersetubuh.
 
Bersetubuh tidak kena kifarat
  1. Orang yang tidak berniat puasa pada malamnya
  2. Orang yang musafir
  3. Orang yang sakit
  4. Dia menyangka masih malam (belum masuk wuktu imsak) atau syak waktu berbuka sudah masuk
  5. Orang yang membatalkan puasa selain daripada bersetubuh seperti makan dan minum

Golongan pertama hingga ke empat boleh tidak berpuasa. Jika mereka bersetubuh pada siangnya tidaklah menyebabkan mereka dikenakan kifarat. Tetapi kedudukan berbeza dengan golongan kelima, membatalkan puasa setelah berniat adalah berdosa. Dia wajib ganti selepas Ramadan. Namun kalau mereka bersetubuh tidak dikenakan kifarat. Jadi, jangan buat begitu kerana perbuatan itu termasuk dalam dosa.
Semoga kita dapat menjaga hukum Allah dengan baik.


--
Dicatat Oleh Blogger ke Fikrah Islamiah di 7/31/2011 12:45:00 AM


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


A bad score is 598. A bad idea is not checking yours, at freecreditscore.com.
.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment