Saturday, October 8, 2011

Re: RG2011... 27 peratus pelajar di Malaysia Sakit Mental, apa tindakan kita?

 

Mungkin banyakkan lagi sesi kaunseling pelajar-pelajar yang bermasalah. Kenal pastikan tekanan yang bukan saja pada murid,juga yang terjadi pada guru-guru.
 
Pengalaman saya semasa sekolah dulu rasanya lebih gembira belajar dengan guru yang menjalani praktikal ,hinggakan pelajaran yang dibenci pun jadi menarik. Ini kerana guru-guru tersebut baru dan tak banyak tekanan untuk diri mereka sendiri dan dengan itu terpancarlah keseronokkan menuntut ilmu itu sendiri.

--- On Fri, 10/7/11, halawah shop <mrespeks@gmail.com> wrote:

From: halawah shop <mrespeks@gmail.com>
Subject: RG2011... 27 peratus pelajar di Malaysia Sakit Mental, apa tindakan kita?
To: respeks_group@yahoogroups.com, mahligai@yahoogroups.com, melayucyber@yahoogroups.com, tipah@yahoogroups.com, uitm-melaka@yahoogroups.com, hidayahnet@yahoogroups.com
Date: Friday, October 7, 2011, 10:51 AM

 
27 peratus pelajar di Malaysia Sakit Mental, apa tindakan kita?
Posted on Thursday, October 06 @ 13:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Analisis Isu Oleh: rozmal

"27 peratus pelajar sekolah menengah di Malaysia sakit mental iaitu mengalami masalah tekanan, keresahan dan kemurungan yang tinggi, disebabkan pelbagai faktor termasuk peperiksaan dan masalah keluarga. Persoalannya , apakah tindakan semua pihak sekarang ini, adakah hanya sekadar membuat kajian atau tunggu dan lihat?

Apakah terlalu mengejar kecemerlangan , Straight A, Sekolah Pintar, Sekolah Kluster, Guru Besar Cemerlang, JUSA C , politik di sekolah , jabatan dan sebagainya , menjadi salah satu faktor kepada gejala pelajar sakit mental yang semakin membimbangkan ini?

Untuk pelajar Islam , yang paling utama, yang perlu ditekankan ialah untuk menjadi anak-anak yang soleh dan solehah, itu prioriti utama.

 

Utamakan Akhirat, InsyaAllah Dunia akan datang menggolek.

 

Terlalu kejarkan dunia, inilah jadinya, akhirat entah ke mana , dunia entah ke mana. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

 

Sila baca artikel saya sebelum ini 11.3 peratus atau 3.3 juta rakyat Malaysia sakit mental dengan 50,000 kes cuba bunuh diri setahun di http://waghih.blogspot.com/2011/09/1-setiap-5-pelajar-sakit-mental.html

 

TAHAP STRES PELAJAR KITA TINGGI 

6 Okt 2011 - Lebih 27 peratus atau sekitar 1,765 daripada 6,540 pelajar enam sekolah menengah dikesan mengalami tanda-tanda masalah kesihatan mental yang teruk. 

Kajian membabitkan 6,540 pelajar dengan 4.8 peratus daripadanya didapati mengalami tekanan teruk, 17.1 peratus keresahan teruk dan 5.2 peratus kemurungan teruk.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1006&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

 

 



--


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment