Thursday, October 20, 2011

답장: RG2011... Re: ISU HUDUD: DIMANA LETAKNYA KEADILAN ISLAM???

 

boleh rozi pagi panduan atau rujukkan bab mana yang pas kata hudud tidak boleh dijalankan kepada bukan Islam.
 
hudud itu sunnah Nabi??
 
hoi banggang rozi. hudud tu hukum Allah. wajib. bukan sunat.
tu la kalau sijahil nak bercakap soal Islam.
 
sama macam budak sekolah duk cakap pasal keibubapaan.

--- 11/10/20 (목)에 suhaili sahari <surosab161@yahoo.com>님이 쓰신 메시지:

보낸 사람: suhaili sahari <surosab161@yahoo.com>
제목: RG2011... Re: ISU HUDUD: DIMANA LETAKNYA KEADILAN ISLAM???
받는 사람: "penawarku@yahoogroups.com" <penawarku@yahoogroups.com>, "Mat Rock" <matrock_e1@yahoo.com>
참조: "MalaysiaNews@yahoogroups.com" <MalaysiaNews@yahoogroups.com>, "orang_pulau27@yahoo.com" <orang_pulau27@yahoo.com>, "pakbelang@yahoogroups.com" <pakbelang@yahoogroups.com>, "chainz_of_frenz@yahoogroups.com" <chainz_of_frenz@yahoogroups.com>, "TemanHidup@yahoogroups.com" <TemanHidup@yahoogroups.com>, "e_belang@yahoo.com" <e_belang@yahoo.com>, "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>, "angahku_01@yahoo.com" <angahku_01@yahoo.com>, "zas62000@yahoo.com.sg" <zas62000@yahoo.com.sg>, "ziee_lipan@yahoo.com" <ziee_lipan@yahoo.com>, "shreddervirtuoso@gmail.com" <shreddervirtuoso@gmail.com>
날짜: 2011년 10월 20일 (목요일) 오전 5:15

 
Betul kata mat rock tu, nak komen biar dengar apa islam tu kata dulu. Saudara Rozi, jgn buat keputusan berdasarkan politik, nuat berdasarkan agama baru lah selamat dunia akhirat.
 


From: mat rock <matrocke1@gmail.com>
To: penawarku@yahoogroups.com; Mat Rock <matrock_e1@yahoo.com>
Cc: "MalaysiaNews@yahoogroups.com" <MalaysiaNews@yahoogroups.com>; "orang_pulau27@yahoo.com" <orang_pulau27@yahoo.com>; "pakbelang@yahoogroups.com" <pakbelang@yahoogroups.com>; "chainz_of_frenz@yahoogroups.com" <chainz_of_frenz@yahoogroups.com>; "TemanHidup@yahoogroups.com" <TemanHidup@yahoogroups.com>; "e_belang@yahoo.com" <e_belang@yahoo.com>; "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>; "angahku_01@yahoo.com" <angahku_01@yahoo.com>; "zas62000@yahoo.com.sg" <zas62000@yahoo.com.sg>; "ziee_lipan@yahoo.com" <ziee_lipan@yahoo.com>; "shreddervirtuoso@gmail.com" <shreddervirtuoso@gmail.com>
Sent: Thursday, October 20, 2011 11:42 AM
Subject: Re: [penawarku] ISU HUDUD: DIMANA LETAKNYA KEADILAN ISLAM???

 
Hukuman hudud adalah hukuman yang telah ditentukan dan ditetapkan Allah di dalam Al-Qur'an dan Al-Hadith. Hukuman hudud ini adalah hak Allah yang bukan sahaja tidak boleh ditukar ganti hukumannya atau diubahsuai atau dipinda malah tidak boleh dimaafkan oleh sesiapapun di dunia ini. Mereka yang melanggar ketetapan hukum Allah yang telah ditentukan oleh Allah dan RasulNya adalah termasuk dalam golongan orang yang zalim. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, 2:229).
 
ok.. berbalik kpd persoalan Hudud ni hanya tertakluk kpd org Islam shj atau tidak.
apabila hukum Islam (Hudud, Qisas, Diyat & Taizir) dilaksanakan maka Mahkamah Syariah akan diletakkan ditempat yg paling tinggi berbanding mahkamah lain. 
jika org bukan Islam melakukan kesalahan maka tertakluk kpd mahkamah samada utk menjatuhkan hukuman mengikut Hukum Islam atau tidak. Kalau Qadhi (hakim) beranggapan pesalah tersebut perlu dihukum mengikut Hukum Islam maka ia akn dihukum mengikut Hukum Islam..
Clear? kalau tak clear cuba tengok ni:
2011/10/19 rozi amiruddin <rozi_amiruddin@yahoo.com>
 
mat rock,
 
aku rasa ko cuma ambil di bahagian di mana ko rasa ko nak menang ajer. Cuba baca balik pelan2 dan fahamkan betul2 dari atas sampai bawah!
Tapi kalau nak pertikaikan yg sekerat ni pun boleh!
"Itu persoalan yang bermain diminda masyarakat apabila puak - puak PAS menyatakan bahawa Hukum Hudud tidak akan dilaksanakan ke atas mereka yang bukan Islam"
Bila PAS mengutarakan hudud mengikut Al Quran dan As Sunnah tetapi penguat kuasaan hudud hanya utk org Islam maka nampak sgt tidak betulnya. Hakikatnya bukan PAS yg menentukan hudud utk siapa atau utk golongan mana sbb mmg baginda Rasullullah sendiri melaksanakan hudud utk umat manusia, utk bani Adam. Pandai2 lak PAS nak ubah sunnah!
 
Kenyataan PAS bahawa hudud tidak akan di laksanakan ke atas org bukan Islam adalah bersifat politik yg keterlaluan. Hanya utk memastikan Hudud tidak di tolak oleh golongan bukan Islam terutama rakan seperjuangan mereka DAP maka PAS membuat kenyataan sedemikian. Tentu memalukan jika DAP menolak usul hudud PAS sbb DAP adalah rakan sekutu PAS. Maka kenyataan sebegitu menunjukkan PAS hanya spt menjual agama demi utk menang kerusi dan bukannya demi menegakkan Islam.
Jadi betul la bila Nizam kata "Kita perlu ingat, Islam itu adil. Perlaksanaan hukum - hukumnya juga perlu menyeluruh. Jika perkara seumpama ini dikecualikan, jadi dimana letaknya Keadilan Islam itu sendiri? Takkan nak letak bawah tapak kaki Mursyidul Am PAS tu kot!!!
Kalau nak tegakkan hudud, tegakkan utk umat manusia dan bukannya hanya umat Islam sahaja. 
 
Rozi Amiruddin

Sent: Wednesday, October 19, 2011 5:26 PM

Subject: Re: [penawarku] ISU HUDUD: DIMANA LETAKNYA KEADILAN ISLAM???

 
rozi.. aku baca abis artikel tu.. ni aku paste balik apa persoalan yg diutarakan oleh nizam:
Itu persoalan yang bermain diminda masyarakat apabila puak - puak PAS menyatakan bahawa Hukum Hudud tidak akan dilaksanakan ke atas mereka yang bukan Islam
Maka perlu dijelaskan, dimana letaknya Keadilan Islam jika mereka yang bukan Islam terkecuali dalam perlaksanaan hukum ini?
Kita perlu ingat, Islam itu adil. Perlaksanaan hukum - hukumnya juga perlu menyeluruh. Jika perkara seumpama ini dikecualikan, jadi dimana letaknya Keadilan Islam itu sendiri? Takkan nak letak bawah tapak kaki Mursyidul Am PAS tu kot!!!
jgn disebabkan nizam adalah satu kem dgn ko.. ko mengiakan apa je yg nizam tulis!
cuba ko jwb.. betulkah Hudud hanya utk org Islam??
2011/10/19 rozi amiruddin <rozi_amiruddin@yahoo.com>
 
 
Saya kira Nizam berkata atas dasar yg betul cuma ada mereka yg tak faham sahaja yg menyangkal kebenaran kata2 beliau.
Jgn pusing fakta utk kepentingan diri sendiri semata, contohnya spt pemuda Tj yg mengatakan bahawa PAS berkata berlandaskan Al Quran dan As Sunnah tetapi tahukah pemuda tj bahawa dlm Al Quran, hudud itu wajib manakala dlm As sunnah pula hudud di jlnkan ke atas seluruh umat manusia dan bukan sekadar umat Islam semata. Barulah nilai keadilan dlm Islam terserlah. Itulah yg di sampaikan oleh Nizam yg gagal kamu fahami.  
 
Tujuan PAS menekankan hudud hanya utk org Islam adalah kerana mahu melaksanakan hudud tanpa di pertikaikan atau di tentang oleh rakan perikatan mereka iaitu DAP. Padahal jelas tindakan itu hanya mencacatkan nilai keadilan hudud dlm Islam itu sendiri. Sekiranya beginilah cara seorg pemimpin berfikir, maka rosaklah negara kerana jelas sekali, pemimpin itu tidak befikiran wajar dlm mencari kebaikan org ramai sebaliknya hanya mencari nama dan kepentingan parti semata2.
 
Hudud itu wajib tetapi tetap tidak akan berlaku bila PR memerintah yakni apabila DAP masih dlm perikatan. PAS tidak memiliki misi yg betul (songsang) dlm menegakkan hudud. Jadi tak payah la bermimpi nak naikkan PR hanya utk menegakkan hudud. BN mempunyai peluang yg baik dlm melaksanakan hudud tetapi selagi pemahaman ttg hudud tidak di tekankan ke dlm masyarakat berbilang bangsa maka hudud hanya akan menjadi satu visi kosong.
 
Bagi mat rock pula, mungkin dia tak baca semua petikan dan perbincangan dgn baik lalu menghukum org lain sesat. Begitu juga dgn akil havy yg hanya tahu mengata org padahal tidak ada isu yg 'berisi' mampu di kemukakan.
 
 
Rozi Amiruddin

From: akil havy <akil_havy78@yahoo.com.my>
To: "penawarku@yahoogroups.com" <penawarku@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, October 18, 2011 7:12 PM

Subject: Re: [penawarku] ISU HUDUD: DIMANA LETAKNYA KEADILAN ISLAM???

 
Berapa banyak umno dah bayar x thulah atau pun
jahil yang terlampau

 
ASTARGHFIRULLAH.. NIZAM! BAWA MENGUCAP!
BAIK DIAM DARIPADA MENUNJUKKAN KEBODOHAN DIRI SENDIRI!
BAIK DIAM DARIPADA MENYEBABKAN DIRI LU KUFUR!
HUDUD BUKAN DARIPADA PAS.. TAPI DRP ALLAH!
KALAU MENGINGKARI ALLAH.. HUKUMNYA KUFUR!!
MEMANG HUDUD MENETAPKAN HUDUD HANYA UTK ORG ISLAM.. UTK BUKAN ISLAM, ADA UNDANG2 LAIN UTK MEREKA!
ADOYAI... NIZAM! NIZAM!

2011/10/15 Pemuda Tj <pemudatj@yahoo.com.my>
 
 
 
 
Keadilan islam bukan terletak kepada logik akal semata-mata. Pas berhujah berdasarkan al-quran dan sunnah. Jika anda berhujah hudud perlu dilaksanakan kepada semua islam dan bukan islam untuk menampakkan keadilan islam, itulah hujah anda dan kami tidak akan pertikaikan kerana ia bersifat khilaf dan mengapa tidak UMNO  laksanakannya kerana sekarang mereka yang sedang memerintah. Hudud untuk bukan islam bersifat khilaf sedangkan hudud dalam pemerintahan bersifat wajib dan tidak ada perbahasan. Sesiapa yang memerintah ia wajib melaksanakannya kerana hudud tidak boleh dilaksanakan oleh individu.
 
Yang pasti UMNO telah tidak melaksanakannya setelah lebih 60 tahun memerintah dan adalah amat dangkal bila seseorang mengatakan PAS tidak akan melaksanakan Hudud sekiranya memerintah sedangkan perkara itu belum berlaku. Dan untuk mempastikan kesahihanya, berilah PAS/Pakatan Rakyat peluang untuk memerintah Malaysia dan barulah kita boleh menilainya. 


 


Itu persoalan yang bermain diminda masyarakat apabila puak - puak PAS menyatakan bahawa Hukum Hudud tidak akan dilaksanakan ke atas mereka yang bukan Islam.

Sebagai mana yang dinyatakan oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, hukum tersebut tidak akan dilaksanakan hanya untuk yang beragama Islam sahaja.

Ianya bagi menjawab kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS sebelum ini.
Harakahdaily turut memetik Dewan Pemuda PAS Kelantan meminta Hu agar membincangkan segala masalah dalaman parti melalui meja rundingan.
Ketuanya, Abdul Latif Abdul Rahman berkata, pihaknya berpendirian, Hu yang menerajui dewan itu lebih memahami dasar PAS berbanding dengan ahli-ahli biasa yang rata-ratanya tidak mempunyai sebarang masalah dengan hasrat ini.
Beliau juga mengingatkan Hu agar tidak mengambil kesempatan dari jawatan yang disandang untuk membuat kenyataan seolah-olah menggugut kerajaan negeri dan parti.
Bahkan beliau sepatutnya telah memahami dasar PAS sebelum menyertai Dewan Himpunan Penyokong PAS  yang wujud hanya 15 tahun selepas hudud diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan.
â€Å"Saya menggesa agar Pang Chow tidak lagi membuat kenyataan terbuka seperti ini, sebarang kemusykilan boleh diselesaikan melalui perbincangan tertutup,� katanya dalam satu kenyataan.
â€Å"Saya melihat kenyataan Hu Pang Chow sebagai satu kenyataan yang kurang tepat serta tidak realistik dengan senario politik semasa yang sedang berlaku di Malaysia.
â€Å"Justeru, saya ingin mengulangi sekali lagi penegasan yang dibuat oleh pimpinan PAS sama ada Presiden ataupun Mursyidul Am bahawa hukum hudud hanya dikenakan kepada orang Islam sahaja dengan tidak melibatkan langsung golongan bukan Muslim,� kata beliau.
Latif menambah, â€Å"pada hari ini, apa yang diperjuangkan oleh PAS adalah  pelaksanaan hudud di negeri Kelantan sesuai dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1993 yang telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan,� kata beliau.
Oleh yang demikian, katanya, Hu selaku ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS sewajarnya lebih bertindak ke arah memberikan penjelasan kepada bukan Islam agar tidak khuatir dan bimbang dengan pelaksanaan hukum hudud serta bukannya mengambil langkah untuk menyongsang arus dan membuat pendirian berbeza dengan pucuk pimpinan parti.
Maka perlu dijelaskan, dimana letaknya Keadilan Islam jika mereka yang bukan Islam terkecuali dalam perlaksanaan hukum ini?

Kita ambil contoh. Sebuah rumah dimasuki dua orang pencuri. Kedua - dua pencuri itu kemudiannya ditangkap serentak. Seorang beragama Islam dan seorang lagi bukan beragama Islam. 

Kalau ikut hukum Hudud PAS, hanya pencuri yang beragama Islam itu sahaja akan dikenakan hukuman, manakala yang bukan Islam itu akan dilepaskan.

Adakah itu maksud mereka apabila menegaskan yang bukan Islam terkecuali dalam perlaksanaan hukum ini?

Kita perlu ingat, Islam itu adil. Perlaksanaan hukum - hukumnya juga perlu menyeluruh. Jika perkara seumpama ini dikecualikan, jadi dimana letaknya Keadilan Islam itu sendiri? Takkan nak letak bawah tapak kaki Mursyidul Am PAS tu kot!!!













__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment