Thursday, November 10, 2011

Re: RG2011... Bahasa Inggeris wajib dipertingkatkan - tetapi PPSMI bukan penyelesaiannya

 

itu le masalahnya
bahasa jiwa bangsa
falsampah bangsat melayu yg haramjadah
kenapa tak dimartabatkan saja bahasa kebangsaan kita sebagai bahasa pengantar
depa buat sesuatu bukan utk kemajuan
tanpa selidik akibatnya
tapi semuanya atas dasar bongkak, tamak dan haloba
i


From: Wan Zailan <wanzailan@ajikl.com.my>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Friday, November 11, 2011 2:30 PM
Subject: Re: RG2011... Bahasa Inggeris wajib dipertingkatkan - tetapi PPSMI bukan penyelesaiannya

 
baik , nak tanya masa buat dulu ppsmi, ada mahathir bincang dengan sapa sapa tak, dia main buat jer. keputusan dia sorang , manusia sanjungan umno, merosakkan melayu dan islam,
tapi bila tang nak hapus, macam2 halm nak kaji la, nak tu la, nak ni la, pas tu salahkan pembangkang, sedangkan yang kuat desak adalah melayu pertengahan yang kekalkan ppsmi.
cina dan india dah tentu ada sekoloah mereka.
sedarlah wahai umno hehehehe
----- Original Message -----
From: Megat
Sent: Thursday, November 10, 2011 5:01 PM
Subject: Re: RG2011... Bahasa Inggeris wajib dipertingkatkan - tetapi PPSMI bukan penyelesaiannya

 
Yang sokong PPSMI majoritinya kaum cina dan india.. Pembangkang tak ikhlas memperjuangkan isu-isu ini.. dorang main kona-kona. Bila buat macam ni depa depa cakap macam tu. Bila buat macam tu depa cakap macam ni.. Sekarang ni pencinta bahasa yang dulu ikut demonstrasi pembangkang untuk hapuskan PPSMI baru la berakal sikit dengan permainan pembangkang.. Sekarang pembangkang putar lain pulak.. Hah!! tak sedar lagi ke???
 
----- Original Message -----
Sent: Thursday, November 10, 2011 9:48 AM
Subject: RG2011... Bahasa Inggeris wajib dipertingkatkan - tetapi PPSMI bukan penyelesaiannya [AX-1320914120829]

 

Aspan Alias

Dr Mahathir berkata DS Najib boleh menyelesaikan isu PPSMI yang sedang dibahaskan oleh rakyat. Dr Mahathir merupakan orang yang bertanggungjawab melaksanakan PPSMI semasa beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun dahulu.


Muhyidin telah mengambil keputusan dan meminta sokongan dari kabinet dan Parlimen untuk kembali kepada mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Malaysia. Apabila isu ini masih menjadi perbahasan kita tidak terlepas dari bertanya, kenapa sudah 54 tahun merdeka isu medium pengajaran dalam bahasa apa ini masih tidak terlerai.

Mahathir berkata Najib boleh menyekat implimentasi pengajaran dalam Bahasa Malaysia ini kerana beliau (Najib) adalah Perdana Menteri. Najib sendiri adalah seorang pemimpin yang sebenarnya masih mahukan pembelajaran sains dan matametik ini dalam Bahasa Inggeris.

Tetapi Najib tidak berapa berani untuk meminta Muhyiddin untuk membatalkan hasrat beliau (Muhyidin) untuk tidak meneruskan pembelajaran Sains dan Metamatik dalam Bahasa Malaysia.

Ada berita yang sampai kepada saya yang Najib telah berpesan melalui seorang yang berpengaruh supaya meminta Muhyidin untuk meneruskan pembelajaran kedua-dua mata pelajaran itu dalam Bahasa Ingeris, kerana Najib tidak berani untuk membuat teguran terhadap Muhyidin. Malahan Muhyidin semalam telah membuat kenyataan yang DS Najib telah bersetuju untuk perlaksanaan pembelajaran subjek sains dan matematik kembali menggunakan Bahasa Malaysia.

Hakikatnya Najib dan Muhyidin sangat berbeza dalam isu PPSMI ini tetapi Muhyiddin telah mengambil sikap bertegas untuk kembali kepada pengajaran dalam Bahasa Malaysia ini kerana sentimen ini menguatkan beliau di kalangan ahli-ahli UMNO. Muhyidin mengambil sikap kemelayuan yang kuat dalam isu ini. Muhyiddin telah memberitahu media yang tindakan PAGE untuk mendesak Muhyidin menimbangkan saranan mereka untuk meneruskan pembelajaran dalam Bahasa Inggeris lagi tidak akan di layan.

Muhyidin mendapat markah tambahan di kalangan ahli-ahli UMNO tetapi Muhyiddin lupa yang UMNO itu sendiri sudah kehilangan markah yang banyak dalam menghadapi isu ini. Popular di kalangan ahli UMNO tidak semestinya popular dari pandangan orang ramai dan rakyat jelata. UMNO itu sendiri sedang menghadapi masalah untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap parti itu.

Saya tidak lagi berkeupayaan untuk menentukan sikap dalam isu ini kerana isu ini terlalu komplikated dan amat payah untuk memberikan pandangan secara konklusif. Tetapi yang jelas Muhyidin tidak berkeyakinan dengan apa yang telah di dasarkan oleh Dr Mahathir dahulu untuk memperkuatkan penggunaan Bahasa Inggeris dengan pembelajaran matemetik dan sains dalam bahasa Inggeris kerana Bahasa Inggeris itu adalah bahasa antarabangsa.

Saya secara peribadi tidak begitu berkeyakinan yang PPSMI akan membina kekuatan pelajar-pelajar dalam berbahasa Inggeris kerana matematik dan sains itu merupakan subjek yang kuantitatif yang tidak boleh membantu murid-murid atau pelajar kita untuk memperkuatkan penguasaan mereka dalam Bahasa Inggeris.

Saya berpendapat kalau benar kerajaan ingin melihat Bahasa Inggeris di kuasai oleh pelajar-pelajar kita kerajaan patut menjadikan English 1119 dalam peringkat SPM di wajibkan kerana subjek English 1119 itu akan memaksa pelajar mengambil subjek English Literature sekali gus akan memperkuatkan penguasaan Bahasa Inggeris dengan lebih jelas di kalangan lepasan sekolah menengah negara kita.

Bahasa ini akan hanya menjadi kuat jika kita belajar dan mempraktikannya secara praktikal (bertutur dan menulis) dan mengajar dalam Bahasa Inggeris dalam subjek matematik itu tidak mencukupi untuk seorang pelajar itu menguasai bahasa itu.

Sesuatu bahasa itu termasuk Bahasa Inggeris akan hanya boleh di majukan jika kerajaan memberikan penekanan kepada satu subjek ini iaitu subjek English 111 ini kerana ianya akan memberikan penekanan terhadap nahu dan 'pronounciation' sekali dan benar-benar Bahasa Inggeris yang betul.

Kita sepatutnya mengambil jalan yang tengah dengan memberikan pembelajaran dalam Bahasa Malaysia untuk kemajuan bahasa kebangsaan kita dan menekankan murid-murid untuk belajar Bahasa Inggeris secara khususnya dan lengkap melalui English 1119 itu.

Memberikan peluang untuk murid-murid mengambil subjek English Literature di peringkat tingkatan 5 akan menjadikan murid itu memahami Bahasa Inggeris dan sekali gus melengkapkan mereka dengan Bahasa Inggeris yang betul dan bukan setakat bercakap inggeris semata-mata tetapi berbahasa inggeris yang sebenarnya.

Setidak-tidaknya dijadikan subjek English 1119 itu di peringkat tingkatan 5 sebagai option yang digalakan kepada mereka yang serius untuk menguasai bahasa antarabangsa itu. Penekanan bukan sahaja setakat memperkuatkan Bahasa Inggeris tetapi juga bahasa-bahasa ilmu yang lain seperti bahasa jepun, mandarin dan yang lain-lain.

Saya bersetuju supaya medium persekolahan dinegara kita ini di dalam bahasa kebangsaan. Dalam 'obsession' kita untuk menguasai bahasa lain kita tidak boleh membiarkan bahasa kita sendiri tidak terbina. Bahasa jepun menjadi bahasa antarabangsa kerana sikap patriotik orang jepun untuk memperkayakan bahasa mereka.

Bahasa mereka maju bukan dicapai dalam sekelip mata. Bahasa mereka maju kerana perjuangan bangsanya memperkayakan bahasa mereka sejak ratusan tahun dahulu. Maka kita juga berkewajipan untuk membina bahasa kebangsaan kita terus menerus sehingga bila-bila; dari satu generasi ke generasi yang seterusnya.

Dalam isu PPSMI ini saya membuat 'conclusion', yang bahasa Inggeris tidak akan berjaya diperkayakan jika diteruskan pengajarannya dalam dua subjek ini malahan ia akan membantutkan usaha untuk membina bahasa kebangsaan kita. 'It will be neither or there'.

Adalah lebih baik jika PAGE mendesak kerajaan supaya memberikan masa pembelajaran yang secukupnya kepada subjek English 1119 di ajar secara serius di sekolah-sekolah jenis kebangsaan kita.

Itru lebih potensinya untuk bahasa Inggeris dikuasai oleh murid-murid yang akan berguna untuk masa depan rakyat dan negara.

Hentikan mengambil keputusan berdasarkan kepada kehendak politik sesuatu pihak kerana jika ianya terus di lakukan secara begini kita tidak akan kemana-mana. Kita perlu ingat yang kita sudah merdeka selama 54 tahun dan tidak ada sesiapa di dalam dunia ini yang akan menyangka yang kita masih lagi terkial-kial untuk menentukan jalan serta arah kemajuan untuk bahasa dan penggunaan bahasa bagi rakyatnya yang berbilang kaum ini.

Keadaan yang kita hadapi ini sudah cukup untuk membuat 'conclusion' yang bahasa selama ini telah menjadi alat politik bagi setengah pemimpin yang lemah dan tidak berupaya mengurus negara yang kita cintai ini.

Mungkin cadangan Dr Mahathir untuk mengadakan referendum terhadap isu ini perlu di pertimbangkan. Dr Mahathir berkata ini undang-undang manusia bukannya undang-undang tuhan kerana ianya boleh di mansuhkan. Cadangan ini agak lebih demokratik jika kita mahukan pandangan rakyat yang sebenarnya terhadap isu ini.

Hanya saya ingin menekankan sekali lagi yang pengajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris tiu tidak boleh pelajar menguasai bahasa Inggeris kerana mmetamatik dan sains ini adalah 'subjek yang 'quantitative' dan tidak mungkin bahasa inggeris boleh dipertingkatankan penguasaannya jika PPSMI ini terus di laksanakan.


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment