Tuesday, November 8, 2011

Re: RG2011... Fw: Mufti Perlis Persoal Ibadah Haji PM

Apa kata kita serahkan kepada Allah je untuk tentukan status haji najib dan rosmah tu. Kritik lebih-lebih karang takut jatuh fitnah pulak. Bimbang juga nanti bila kita naik haji esok (mudah2an ada rezeki ke sana) kita pulak kena kutuk. 

Lagipun susah senang perjalanan ibadah haji seseorang kan Allah jua yang tentukan? 


From: fazha <toyol_kaya@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Wednesday, November 9, 2011 10:43 AM
Subject: Re: RG2011... Fw: Mufti Perlis Persoal Ibadah Haji PM

mungkin pergi haji hanya memohon utk menang dalam pilihanraya akan datang..
jemaah haji malaysia yg lain bersusah payah menunggu giliran,mengikut tetapan dan aturan,
bersesak serta behimpit2 semata2 utk menunaikan rukun islam kelima dan ingin mendapat haji yang mabrur itu dgn penuh sabar dan redha..
tapi PM kita pergi disaat2 akhir,diterbangkan khas,dikawal rapi oleh pengawal disana sedangkn kita
sedar, apabila disana kita manusia sama saja tiada beza hnya hamba pada yg maha Esa..tp disini kita dpt lihat
pm kita tidak sama sperti rakyat mahupun umat islam lain..dimana maksud yang dikatakan kita semua adalah sama bila disana??
walaubagaimanapun kita doakn mudah2an pm serta isteri bertaubat dan mendapat haji mabrur serta berubah..
jangan nanti dah blik dari tanah suci pn jambul masih lg tersembul keluar...
 

From: ♥*¨*☆Fairlady Shania♥*¨*☆ <fairladyshania@gmail.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, November 9, 2011 10:29 AM
Subject: Re: RG2011... Fw: Mufti Perlis Persoal Ibadah Haji PM

 
Salam,
Apa yang dapat kita saksikan, dan saya sendiri saksikan berapa ramai yang
yang pergi haji dan umrah, dan juga  yang ada kemampuan beberapa kali 
ke tanah suci tapi tiada perubahan dalam diri. Berdoa dan mohon hidayah itu 
adalah penting, walau apa pun sekurangnya mereka ada usaha untuk mendekat-
kan diri kepada Allah. Yang penting sejauh mana keikhlasan untuk menunaikan 
haji/umrah kerana Allah, atau ada maksud lain yang tertanam di hati. samada 
Allah terima atau tidak apa yang mereka kerjakan itu antara mereka dengan Allah. 
Yang penting adalah keikhlasan, kita juga mencari keredhaan Allah sekiranya tidak 
ikhlas Allah tidak redha. Tanda-tanda amalan diterima pastinya ada perubahan 
pada diri seseorang selepas mereka menunaikan ibadah.

Akan tiba suatu masa di mana orang-orang kaya akan pergi haji untuk bertemasya, 
orang yang berpunya untuk kepentingan bisnis, orang bijak untuk pamer dan orang 
miskin untuk mengemis.
(Diriwayatkan oleh Anas Radhiallahu Anhu)



2011/11/8 ::-eSpAcE 9808-:: <rienacom@yahoo.com.sg>
 
----- Original Message -----
 

Mufti Perlis Persoal Ibadah Haji Perdana Menteri
 
PDO

Akibat beberapa tindakan dan sikap media yang terlalu ghairah untuk mempromosikan kerja haji yang dilakukan oleh Najib dan Rosmah, maka akhirnya perkara ini ditegur sendiri oleh seorang yang bertaraf "Mufti" pula. Terkini, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya (foto) melahirkan rasa agak terkejut dengan laporan berita bahawa seorang pemimpin kanan negara bersama isterinya serta orang kenamaan lain telah selesai ibadat haji. Menurutnya, sedangkan paling awal jemaah haji akan menamatkan ibadat mereka adalah pada waktu Zohor hari ini itupun jika mereka melakukan nafar awal iaitu setelah selesai bermabit di Mina malam 11 dan 12 Zulhijjah dan melontar tiga jamrah pada dua hari berkenaan.
 
"Haji hanya akan selesai paling awal pada 12 Zulhijjah atau Selasa 8 nov. Bagi yang melakukan Nafar Thani dan mahu melengkapkan tempoh bermabit dan melontar di Mina mereka akan selesai haji pada 9 November bersamaan 13 Zulhijjah. "Melainkan kalau yang berkenaan tidak mahu menyelesaikan urusan wajib haji yang dua di atas dan hanya mahu membayar dam atau denda akibat tidak selesaikan wajib haji. Itu hal lain," kata mufti itu dalam satu kenyataannya.
 
Sebelum ini, dilaporkan Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor selesai menunaikan ibadah pada 6 November. Laporan itu berdasarkan twitter Najib yang menulis: "Alhamdulillah urusan haji kami sudah selesai." Menunaikan rukun Islam kelima itu bersama Najib ialah ibunya, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim, serta Menteri Besar Perak Zambry Kadir. Mengulas laporan itu, Juanda berkata pihak berkuasa perlu memberikan penjelasan supaya rakyat tidak terkeliru. "Sesuatu perlu diperjelaskan? Kita mahukan VVIP kita mendapat nasihat agama yang benar, bukannya hanya ikut ikutan sahaja. "Jika tidak ia akan memalukan VVIP berkenaan dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam," kata Dr.Juanda lagi.

[Ramai yang mempersoalkan perkara ini, namun segalanya hanya Allah yang akan menentukan. Persoalannya yang timbul sekarang ialah, kenapa harus membiarkan media begitu taksub membuat promosi haji Perdana Menteri dan isterinya itu?. Bayangkan, jika sesorang itu melakukan ibadah solat tidak ikhlas dan menunjuk-nunjukkan itu pun sudah tidak diterima oleh Allah. Maka, apakah tindakan media membuat laporan lengkap setiap pergerakaan mereka juga itu boleh dikira "menunjuk-nunjuk"?. Bukankah lebih afdal jika perkara itu dirahsiakan daripada pengetahuan awam. Media sepatutnya hanya melaporka tentang Perdana Menteri dan isteri membuat kerja haji sahaja. Tidak perlu sampai mengikuti setiap ibadah yang dilakukan oleh mereka. Biarlah Allah yang menilai segalanya. Tindakan media ini jelas sekali telah memalukan Najib dan Rosmah sebenarnya. Media seolah-olah cuba membuat provokasi melampau terhadap kedua-dua pemimpin terbabit. Akhirnya terserlahlah begitu banyak persoalan yang bermain difikiran rakyat sekarang ini. Apapun, kita harapkan agar kedua-dua pemimpin ikhlas dan akan berubah selepas pulang dari Tanah Suci nanti. Semoga Rosmah akan menutup aurat dan lebih tawaduk lagi selepas ini hendaknya. Allah jua yang lebih mengetahui. Niat menunaikan haji mesti ikhlas bermula dari keluar rumah dan tidak boleh berniat selain daripada Allah. Keikhlasan tunai ibadat perlu bermula dari rumah, tidak boleh riak dan takabur. Maka jadikanlah iktibar apa yang telah berlaku ini].

 
 

Tuan Mufti TERKEJUT, Haji Najib dan Hajah Rosmah Selesai Haji Lebih Awal

Posted by KedahLaNie
 

Saya petik:
 
[MK] Mufti Perlis Dr Juanda Jaya melahirkan rasa agak terkejut dengan laporan berita bahawa seorang pemimpin kanan negara bersama isterinya serta orang kenamaan lain telah selesai ibadat haji.

Menurutnya, sedangkan paling awal jemaah haji akan menamatkan ibadat mereka adalah pada waktu Zohor hari ini itupun jika mereka melakukan nafar awal iaitu setelah selesai bermabit di Mina malam 11 dan 12 Zulhijjah dan melontar tiga jamrah pada dua hari berkenaan.

"Haji hanya akan selesai paling awal pada 12 Zulhijjah atau Selasa 8 nov. Bagi yang melakukan Nafar Thani dan mahu melengkapkan tempoh bermabit dan melontar di Mina mereka akan selesai haji pada 9 November bersamaan 13 Zulhijjah.

"Melainkan kalau yang berkenaan tidak mahu menyelesaikan urusan wajib haji yang dua di atas dan hanya mahu membayar dam atau denda akibat tidak selesaikan wajib haji. Itu hal lain," kata mufti itu dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Bernama pada Ahad lalu, melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor selesai menunaikan ibadah pada 6 November.

Laporan itu berdasarkan twitter Najib yang menulis: "Alhamdulillah urusan haji kami sudah selesai."

Menunaikan rukun Islam kelima itu bersama Perdana Menteri ialah ibu beliau, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim, serta Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Andul Kadir.

Mengulas laporan itu, Juanda berkata pihak berkuasa perlu memberikan penjelasan supaya rakyat tidak terkeliru.

"Sesuatu perlu diperjelaskan? Kita mahukan VVIP kita mendapat nasihat agama yang benar, bukannya hanya ikut ikutan sahaja.

"Jika tidak ia akan memalukan VVIP berkenaan dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam," katanya lagi.

P/s: Kantoi! Apa komen menteri agama nanti?

http://duniacacamarba.blogspot.com/2011/11/alamak-tuan-mufti-terkejut-haji-najib.html

 



--

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
No one else can ever make your choices for you. 
Your choices are yours alone. They are as much 
a part of you as every breath you will take, 
every moment of your life.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
You cannot manage your life if you do not manage
your self. You cannot manage your self if you do
not manage your choices. Manage your choices, 
and you will manage your life.







No comments:

Post a Comment