Sunday, November 13, 2011

RG2011... ARTIKEL : Cara membentuk kepimpinan anak sulung

 

Cara membentuk kepimpinan anak sulung




Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Anak sulung merupakan tunggak sesebuah keluarga. Lazimnya, anak ini akan dijadikan contoh dan role model adik-adik yang lain. Sebagai yang terkawal dalam keluarga dari segi umurnya, anak ini wajar dipupuk dan dididik nilai-nilai kepimpinan di dalam dirinya agar potensi yang ada dalam dirinya tidak dibenamkan begitu sahaja mahupun disalah-gunakan.

Peranan anak ini amat besar untuk pembentukan jati diri adik-adik yang lain. Tidak hairanlah lelaki atau perempuan, apabila dikatakan dia yang paling tua atau yang sulung, secara tidak langsung keinginan untuk dihormati dan dipatuhi itu wujud dalam dirinya. Bagaimana untuk menyalurkan keinginan ini ke arah yang baik memerlukan campur tangan ayah dan ibu.

Tunjukkan contoh kepimpinan yang baik. Ði sini, peranan ayah dan ibu sangat penting untuk menunjukkan contoh tauladan kepimpinan yang baik. Terutama ayah sebagai pemimpin keluarga. Kita perlu melaungkan masa bersama anak-anak agar anak merasai kewujudan dan peranan kita yang aktif bersama mereka. Ði sini, anak akan mula belajar daripada apa yang kita lakukan. Libatkan anak dalam setiap aktiviti yang kita lakukan. Contohnya mengemas laman, ajak anak menyertai kita.

Ði sini anak akan belajar bagaimana ayahnya mengatur aktiviti dan membahagi tugas untuk keluarga dan peranan ibu dalam situasi itu. Begitu juga bagaimana ayah dan ibunya menyelesaikan sesuatu masalah yang berlaku ketika sedang mengemas laman tersebut. Tidak terhad di situ, anak ini perlu juga didedahkan kepada komuniti, dalam kenduri-kendara contohnya, anak akan banyak belajar daripada apa yang kita terjemahkan melalui perbuatan kita lebih daripada apa yang kita ungkapkan melalui percakapan. Sepanjang pengalaman ini, anak bukan sahaja belajar daripada kita, malah turut mengagumi jika kita berjaya berperanan sebagai pemimpin keluarga yang baik. Ðari situ akan lahir hormat dan patuh kepada kita.

Butiran selanjutnya ...
KATEGORi: 

--
~ 睡眠不足のママ ~
http://laman-seri.blogspot.com
http://little-kiosk.blogspot.com
Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself. – Leo Tolstoy

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Firman Allah SWT :
[7:179] Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Hadis Rasulullah SAW:
Dari Abu Hurairah r.a., dari Rasulullah SAW., sabdanya: "Siapa yang tasbih tiga puluh tiga kali, tahmid tiga puluh tiga kali, takbir tiga puluh tiga kali, jadi jumlahnya sembilan puluh sembilan kali, kemudian dicukupkannya seratus dengan membaca: "La ilaha illallahu wahdahu la syarikalahu lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa 'ala kulli syai-in qadir. Maka diampuni Allah segala kesalahannya, walaupun sebanyak buih di lautan." (Hadis riwayat Muslim)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment