Wednesday, December 14, 2011

RG2011... Caj perkhidmatan di restoran vs kualiti layanan yang diberikan

 

Markus works in research now but was a journalist with Utusan Malaysia

 Setiap daripada kita pasti mempunyai keinginan untuk menjamu selera di restoran atau kedai makan yang memperlihatkan "class" dan kelainannya tersendiri.

Apa tidaknya, kelainan yang wujud di restoran-restoran atau kedai makanan bertaraf sedemikian bukan sahaja mencetuskan keselesaan kepada pengunjung bahkan meletakkan mereka seolah-olah berada di rumah sendiri.

Secara tidak langsung, keadaan berkenaan membolehkan mereka boleh menjamu selera dengan baik. Inilah sebenarnya yang dimahukan oleh pelanggan-pelanggan. Daripada aspek layanan oleh si pelayan kepada cara penyampaian makanan hinggalah kepada kualiti makanan yang dihidangkan.

Nama-nama restoran seperti Tony Romas, Manhattan Fish Market, Madam Kwans dan Kenny Rogers Roasters sudah tentu berada dalam senarai teratas restoran-restoran yang dimaksudkan. Semuanya gara-gara kerana reputasi berterusan dan publisiti meluas yang diterima dalam media.

Sudah menjadi kebiasaan dalam dunia perniagaan, restoran-restoran berkenaan akan dijulang dan diangkat sebagai restoran yang memberikan makanan yang terbaik kepada pelanggan. Pelbagai janji diberikan dengan harapan pelanggan-pelanggan yang hadir, akan tertarik dengannya.

Sebagai seorang pelanggan, penulis tidak begitu kisah dengan aspek itu kerana selagi perkhidmatan yang diberikan adalah baik, ia sudah memadai. Dalam industri perhotelan, permakanan dan perkhidmatan sebagai contohnya, segalanya berkisar kepada khidmat yang diberikan. Dalam erti kata lain, khidmat (service) adalah segala-galanya.

Namun begitu, berapa banyakkah restoran yang benar-benar memenuhi ciri-ciri yang dinyatakan itu? Apakah kakitangan pekerja yang diupah benar-benar bersedia untuk memberikan layanan baik seperti yang dituntut? Wajarkah kita sebagai pelanggan dikenakan caj perkhidmatan untuk beberapa peratus sekiranya layanan yang diberikan kurang memuaskan? Bagaimanakah kita mendidik dan melatih pelayan-pelayan untuk memberikan khidmat terbaik kepada pelanggan mereka?

Bercakap mengenai soal yang dibangkitkan itu, nampak gayanya penekanan kepada kualiti perkhidmatan di restoran-restoran sedemikian masih tidak sebaik yang digambarkan sebelum ini. Biarpun trend ini tidaklah menyeluruh, tetapi kecenderungan untuk mengabaikan aspek berkenaan akan memberikan impak yang hebat bukan sahaja kepada imej negara sebagai sebuah destinasi makanan terkemuka dunia bahkan memberikan tanggapan bahawa Malaysia bukan sebuah negara yang peramah.

Ini terbukti apabila penulis sendiri mengadakan kunjungan ke beberapa restoran makanan  di sekitar ibu negara dan Petaling Jaya yang menawarkan hidangan yang lazat-lazat belaka dengan harapan dapat menikmati hidangan makanan itu.

Akan tetapi, segala-galanya musnah berkecai akibat sikap sambil lewa, tidak profesional dan biadap yang ditunjukkan pelayan-pelayan. Pernah beberapa ketikanya, penulis diberikan layanan yang cukup dingin oleh si pelayan dengan mimik mukanya yang selamba, menengking malah membalas pertanyaan penulis dengan jawapan yang kurang sopan.

Tiada sebab untuk menjelaskan mengapa si pelayan berkelakuan sedemikian tetapi dilihat secara luarannya, dapat disimpulkan bahawa kumpulan pelayan secara terang-terangan memang tidak berminat untuk melayan dan mengalu-alukan kehadiran penulis. Dari saat itulah, persepsi penulis terhadap kehebatan dan "class" restoran-restoran besar ini berubah dalam sekelip mata.

Agak menghairankan mengapa pekerja-pekerja sebegini boleh diambil untuk bekerja sedangkan perkara pertama yang perlu ada oleh pekerja apabila menceburi bidang ini ialah keupayaan mereka untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik.

Maka kerana itu, tertanya-tanya juga dalam diri penulis, apakah relevannya untuk kita sebagai pelanggan dikenakan caj perkhidmatan (service charge) yang tinggi dalam bil makanan tetapi kualiti perkhidmatan yang dikenakan tidak setimpal dengan harga yang dikenakan? Ini belum lagi mengambil kira cukai 5% yang dikenakan oleh kerajaan. Jumlah cukai perkhidmatan yang dikenakan itu pula bukannya sedikit dan ada kalanya mencecah RM2 hingga RM3.

Penulis tidak kisah sangat untuk membayar lebih tetapi sekurang-kurangnya pihak pengurusan sesebuah restoran berkenaan harus memastikan tahap perkhidmatan dan layanan yang diberikan kepada pelanggan haruslah konsisten. Usahlah menunjukkan mimik muka yang masam dan tidak bermaya ketika mengambil pesanan. Dan jika tidak berminat untuk melayan pelanggan, mereka adalah dinasihatkan untuk berhenti terus daripada kerja itu. Langkah ini penting kerana tindakan tidak bertanggungjawab mereka boleh menjejaskan imej Malaysia sebagai sebuah destinasi makanan tersohor di rantau ini. Jangan disebabkan oleh perbuatan segelintir pekerja restoran tidak bertanggungjawab, rosaklah seluruh rancangan Kementerian Pelancongan dalam mempromosikan Malaysia sebagai hub makanan terkemuka.

Sebagai pelanggan, kita mengunjungi sesebuah restoran itu kerana percaya bahawa makanan-makanan yang disajikan adalah lazat. Tetapi jika inilah layanan dingin yang diberikan, maka apa perlunya untuk mengunjungi restoran-restoran yang dimaksudkan? Lebih baik, untuk mengunjungi kedai-kedai makanan yang lebih kecil dan menawarkan harga yang lebih berpatutan.

Pekerja-pekerja ini haruslah diberikan latihan serta bimbingan yang secukupnya bagaimana untuk melayan pelanggan-pelanggan dengan cara yang sebaik-baiknya. Mereka perlu ingat bahawa pelanggan-pelanggan adalah sentiasa betul.  

Pengalaman pahit yang dialami penulis ini sesungguhnya wajar membuka mata pihak pengusaha restoran dalam negara untuk terus memperbaiki kualiti perkhidmatan mereka ke tahap yang sepatutnya. Maklum balas dan kritikan yang diberikan pelanggan haruslah diterima dengan hati yang lapang.

Kepada pengusaha-pengusaha restoran, mereka tidak boleh mudah berpuas hati dengan keadaan sedia ada kerana kegagalan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi restoran (jika ada) hanya akan membawa kepada kemerosotan kepercayaan terhadap restoran-restoran tersebut.

* Segala pandangan di atas adalah pandangan peribadi penulis

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment