Tuesday, December 13, 2011

RG2011... Tangkap Segera Taib Mahmud !

 

Kenyataan Akhbar

Oleh DR RAJA AHAMD AL HISS

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) memandang serius desakan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dari enam negara supaya ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan keluarganya ditangkap atas pelbagai dakwaan seperti pengagihan dana awam secara haram, salah guna jawatan awam, merampas tanah kerajaan, rasuah, eksploitasi, serta konflik kepentingan.



Bagi DPP Malaysia, dakwaan NGO tersebut amat berat memandangkan ia melibatkan pemimpin kerajaan negeri Sarawak itu. Sekaligus ia akan menjejaskan kredibiliti dan integriti kerajaan Malaysia. Kerajaan tidak boleh berdiam diri dengan dakwaan ini kerana ia boleh menjejaskan imej negara di mata masyarakat antarabangsa. DPP Malaysia bimbang jika kerajaan tidak bersungguh-sungguh menyiasat dakwaan ini, ia akan menjejaskan pelaburan dan industri pelancongan ke negeri itu. Kerajaan pula akan dituduh bersubahat melindungi mereka yang melakukan pelbagai kesalahan.

Sebelum ini heboh masyarakat didedahkan mengenai aset kekayaan beliau yang bernilai U$1.46 bilion (RM 4.6 bilion) di 14 syarikat. Tidak hairanlah, dalam keadaan negeri Sarawak yang kaya raya dengan pelbagai kegiatan ekonomi daripada petroleum, hasil bumi, hutan, pertanian dan lain-lain, rakyat pula terhimpit dengan masalah kemiskinan. Sebaliknya pemimpin dan keluarganya pula hidup bermewah dengan harta yang melimpah ruah.

Dalam hal ini, DPP Malaysia berpendapat, jika tiada desakan oleh NGO ini terhadap Tan Sri Taib Mahmud dan keluarga beliau untuk ditangkap, kerajaan khususnya SPRM tetap perlu menjalankan siasatan bagaimana Tan Sri Taib Mahmud memperolehi kekayaan sebanyak ini. Bagaimanakah seorang Ketua Menteri mampu memiliki aset sebanyak itu yang jauh dari kemampuan sebenar beliau.

Akhirnya, DPP Malaysia mendesak agar kerajaan Malaysia menyiasat dakwaan tersebut. Sekiranya dakwaan itu benar, DPP Malaysia meminta kerajaan mengambil tindakan tegas dengan mendakwa Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan ahli keluarganya di mahkamah. DPP Malaysia juga mendesak agar Tan Sri Abdul Taib Mahmud melepaskan jawatan beliau selaku Ketua Menteri Sarawak. DPP Malaysia yakin rakyat Sarawak tidak sesekali mahu pemimpin mereka terlibat dengan pelbagai skandal yang memalukan rakyat di negeri itu.

DR RAJA AHAMD AL HISS Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment