Friday, April 20, 2012

Re: RG2011... Jawapan sebenar RON 97 dan RON 95 tanpa subsidi.

        Orang yang pakar dalam bab kualiti minyak petrol memberitahu saya bahawa RON95 o.k saja. Kualiti o.k. Saya puas hati dengan RON95
 
rhirowati - rhirowati

From: Hadi Arief <salmanfaris04@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Monday, April 16, 2012 6:42 PM
Subject: Re: RG2011... Jawapan sebenar RON 97 dan RON 95 tanpa subsidi.
Heran bin ajaib, sebagai sebuah negara PENGELUAR MINYAK  QUALITY TERBAIK mengeluarkan kenyataan demikian. Kat arab Saudi nu...minyak berapa sen saja seliter cammana Malaysia bleh plak cam ni?

HBI

--- On Sun, 15/4/12, Nas Isma <angahku_01@yahoo.com> wrote:

From: Nas Isma <angahku_01@yahoo.com>
Subject: RG2011... Jawapan sebenar RON 97 dan RON 95 tanpa subsidi.
To: "MalaysiaNews@yahoogroups.com" <MalaysiaNews@yahoogroups.com>, "kgmalaysiaraya@googlegroups.com" <kgmalaysiaraya@googlegroups.com>, "Re Spe Ks2008" <respeks_group@yahoogroups.com>, "alfalias71@gmail.com" <alfalias71@gmail.com>, "Malaysia News" <MalaysiaNews@yahoogroups.com>, "news@bernama.com.my" <news@bernama.com.my>, "news@tv3.com.my" <news@tv3.com.my>, "newsputaralam" <akupunnews@gmail.com>, "news@bernama.com" <news@bernama.com>, "news@tv3.com" <news@tv3.com>, "Datuk Aziz Ishak" <azizishak@utusan.com.my>, "Datuk Dr Rahman Ismail" <datukdrrahman@alriz.com.my>, "drroslan@unikl.edu.my" <drroslan@unikl.edu.my>, "Dr Hassan Man" <ngomelayu@yahoo.com>, "Dr Abd Hamid Hadi" <ahamid@um.edu.my>, "Dr Fauziah" <fauziahuia@yahoo.com>, "Dr Mohd Khan Ayob" <mkhan@pkrisc.cc.ukm.my>, "Dr Sariyan Awang" <awsr@yahoo.com>, "dr.aluwi.sari@melaka.gov.my" <dr.aluwi.sari@melaka.gov.my>, "dracking@gmail.com" <dracking@gmail.com>, "Sahabat Interaktif Malaysia" <webmaster@sim.org.my>, "ZULKIFLI SAMAH" <zas62000@yahoo.com.sg>, "ZULKARNAIN BIN MOHAMED SARIF" <zuls.my@gmail.com>
Date: Sunday, 15 April, 2012, 12:23 PM

Tuan/Puan dijemput ke Majlis Penerangan Isu Semasa bersama YB Datuk Haji Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Di JPM, Ahli Parlimen Pontian merangkap Ketua Peneranganh UMNO pada:-

Tarikh: 18 April 2012 (Rabu)
Masa: 8.30 malam
Tempat: Di Tapak Pasar Malam, Kampong Malaysia Tambahan, Sungai Besi 57100 Kuala Lumpur.

SEMUA DIJEMPUT HADIR. TOLONG HEBAHKAN.

Sekretarriat Gabungan NGO Melayu Islam (Gabungan)
Persatuan Penduduk Kg Malaysia Tambahan/Raya/Flat Sri Malaysia
Penerangan UMNO Bandar Tun Razak
H.P: 016-3102001
From: Newsforwarder <3@pendekarblogger.com>
To: "MalaysiaNews@yahoogroups.com" <MalaysiaNews@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, April 15, 2012 12:35 PM
Subject: [MalaysiaNews] Harga sebenar RON 97 dan RON 95 tanpa subsidi.

Harga sebenar RON 97 dan RON 95 tanpa subsidi.

Saturday, April 14, 2012
Sebenarnya isu neh dah lama kecoh dalam seminggu dua neh. Aku pun asyik terlupa jek nak check kat station minyak. Depa kata harga subsidi neh hanya tertera di station minyak petronas tapi aku rasa tak kot. Sebab dulu rasa pernah perasan kat shell. Kat tempat skrin yang papar liter tue. Nanti nak pergi check dan tangkap gambar untuk lebih kepastian.

Apa pun lihat gambar kat bawah neh jap ;


Carta neh tidak disediakan oleh aku. Aku hanya nak gunakan info yang dia sediakan di atas neh. Kata2 yang terpapar dalam carta di atas tidak semestinya mewakili pendirian blog neh. Sekarang kalau kita teliti betul2 maka kita akan faham bahawa ;

1. harga ron 95 tanpa subsidi = rm3.35

2. harga ron 97 tanpa subsidi = rm2.90

Tolong jangan bagi hujah bahawa ron 97 masih ada subsidi lagi ye sebab dah banyak kali kita diberitahu oleh kerajaan bahawa ron 97 memang takde subsidi langsung. RON 97 biasanya minyak yang digunakan untuk kereta2 yang berprestasi baik masalah sekarang yang kita seme dok pakat2 heran pasal apa harga ron 95 tanpa subsidi lebih murah jika dibandingkan dengan ron 97?

Ini satu keheranan pada aku. RON 95 ialah minyak yang kurang kualiti dibanding dengan ron 97. Aku sendiri terus terang cakap memang guna ron 95. Cukuplah bagi pengguna motor macam aku. Yang penting macam mana kita jaga kenderaan kita. Kalau guna minyak mahal tapi lasak dan tak reti jaga kenderaan pun tak guna juga.
Tapi still ianya satu persoalan yang harus dijawab oleh kerajaan juga. Pasal apa minyak ron 97 lebih murah berbanding ron 95 jika harga tanpa subsidi digunapakai? Adakah ini satu lagi pemanipulasian maklumat oleh kerajaan? Dia nak pengguna2 ron 95 fikir owhh kerajaan dah tanggung hampir separuh harga subsidi petrol ka?
Dan.. satu lagi adakah ini juga kaedah pengiraan yang digunapakai ketika membentangkan bajet 2012? Maksud aku, katakanlah kerajaan tulis kat dalam bajet bahawa harga ron 95 tanpa susbsidi ialah 3.35 then 1.45 di anggap subsidi kan? So adakah 1.45 neh dikalikan dengan berapa2 yang patut lepas tue dapat jumlah subsidi minyak. Lepas tue jumlah neh larh yang diwar2kan oleh kerajaan ke serata malaysia. Macam tue ka?
Benda neh penting bagi aku sebab kalau kerajaan dah tipu dari segi harga sebenar ron 95 itu bermaksud kerajaan dah war2kan jumlah subsidi yang kurang tepat. Bila jumlah subsidi yang diwar2kan berlebihan daripada apa yang sebenarnya kita guna ini bermaksud ada lebihan wang. Jadi jika ada lebihan wang maka kita percaya ada unsur2 penyelewengan. 
Jadi ada baiknya jika kita diberikan bukti langsung berapa harga sebenar ron 95 tanpa subsidi. Kalau boleh takmo bukti cakap2 je kena ada keterangan dokumen apa seme. Aku dengan bien neh terus terang cakap tak percaya dah. Kalau setakat guna mulut nak yakinkan aku apa seme sorry larh der. Lue boleh mimpi. Siyes.
Ameno : RON 95 takde kualiti lebih mahal dari minyak yang ada kualiti ka?
Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2012/04/harga-sebenar-ron-97-dan-ron-95-tanpa.html#ixzz1s53TTEFf
-- -----------------------------------------#########-------------------------------------- --------------------------------------Mail Forwarder------------------------------------ Formerly Known As Tai_Ci_Master. Visit: WWW.PENDEKARBLOGGER.COM WWW.HARUNYAHYA.COM -Whomsoever ALLAH guides, none can lead astray and whomsoever He send astray, none can guide.

No comments:

Post a Comment