Wednesday, May 16, 2012

Re: RG2011... Respons RG: Rahim Noor gelar Nik Aziz bapa kafir

 



yang kekal dan qat'ie adalah quran dan hadis,
yang lain spt qias, ijmak boleh berubah ikut kemaslahatan semasa
----- Original Message -----
Sent: Wednesday, May 16, 2012 4:13 PM
Subject: RE: RG2011... Respons RG: Rahim Noor gelar Nik Aziz bapa kafir

 

Salam.

Hendak diingatkan, janganlah hendak samakan latar belakang pendidikan seseorang dgn orang lain. Tidak semua orang sebertuah saudara. Terdapat pelbagai lapisan masyarakat di negara kita, ada yg kaya dan miskin, sihat dan sakit, cerdik dan kurang cerdik, pHD dan tidak bersekolah DAN sudah tentu ada org yg alim dan org yg jahil sungguh. Tidak tutup aurat memang berdosa bagi org Islam tetapi jika dia jahil dan kita hanya sibuk mengutuk tanpa memberikan teguran yg berkhemah siapa yg lagi berdosa. Kalau nampak kemungkaran kita tegur dan kalau teguran pun tidak makan, kita doakan mereka agar mendapat hidayah. Yg penting dia mendapat kesedaran kalau hendak paksa boleh cuba tetapi adakah objektif kita setakat hendak tutup aurat atau hendak beri kesedaran. Hati nurani manusia hanya Allah shj yg tahu.

Berkaitan isu kafir-mengkafir,
Rekod paling awal yg ada, pada bulan Ogos 1963 Dewan Ulamak PAS Kelantan telah membuat keputusan "Orang Islam yang berkongsi dengan orang kafir memerintah negara menjadi kafir atau haram". (Lihat kertas putih kerajaan Malaysia 8 November 1984). Itu rekodlah..tapi rasanya sekarang tiada masalah mungkin terdapat pendapat or ijtihad baru.

Berkenaan contoh persoalan tersebut....
Apakah pakaian agama Islam? Setahu saya ia adalah pakaian yg menutup aurat..kebanyakan pakaian orang lelaki tidak kira Islam atau kafir menutup aurat.. rasa-rasanya baru-baru ini ada pula orang kafir beri ceramah dekat surau/masjid, dia tutup aurat tetapi kita tahu dia kafir.

Kesimpulannya, hanya setakat kenyataan kita tidak dapat membuat keputusan kita perlu selidiki sendiri samada melalui sumber cerita orang, tv, internet or baca surat khabar dan paling baik bertanya terus dgn org berkenaan sebelum sesuatu keputusan dibuat. Sumber yg diperoleh perlu pelbagai sebelum keputusan yg baik dapat dibuat.

Sekian, wasalam

To: respeks_group@yahoogroups.com
From: yusri762002@yahoo.com
Date: Mon, 14 May 2012 09:48:10 -0700
Subject: 답장: RG2011... Respons RG: Rahim Noor gelar Nik Aziz 'bapa kafir'

 
nasir isma???
 
bab jahil ni sebab dia tak tahu. tapi kalau dah tahu tak tutup aurat tu haram dan berdosa. hang nak kata macam mana??
 
tak leh kata berdosa kalau tak tutup aurat ke??
 
kafir mengkafir?? siapa yang mengkafirkan sapa?? boleh hang bagi tau??
 
ni aku bg contoh.,: ada 2 orang, seorang berjalan pergi ke surau dan sorang lagi berjalan pergi ke kuil siap lengkap berpakaian agama masing2.  agak2 ko la nasir isma, yang mana satu kafir??

--- 12/5/14 (월)에 Geng@yahoo.com <Geng@yahoo.com>님이 쓰신 메시지:

보낸 사람: Geng@yahoo.com <Geng@yahoo.com>
제목: RG2011... Respons RG: Rahim Noor gelar Nik Aziz 'bapa kafir'
받는 사람: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
날짜: 2012년 5월 14일 (월요일) 오후 1:28

 
From: Salina Rosli pakisbiru@yahoo.com
Nabi sendiri mendirikan pentadbiran Islam di madinah .maknanya baginda terlibat secara langsung dlm pentadiran negara...(politik la tu) kenapa pulak kite nk pisahkan hal pentadbiran ngn agama?? bukan ke itu seiring dan sejalan?? agama islam itu ad din.... penyeluruh dlm kehidupan setiap manusia. Inggeris yg pisah2kan agama mereka ngn pentadbiran..kita pun ikut..
Hanif Omar bekas ketua polis negara
 
From: M_ Nasir Isma_il m_nasir_i@hotmail.com
Bila menyatakan pendapat jangan double standard sahaja. Puak hang buat, boleh..puak org lain buat, tak boleh...rasanya isu kafir mengkafir ni dah lama dah..saya tak skong sama skali...selagi seseorg Islam tidak menyatakan dgn terang dan jelas dia sudah kafir maka kita tak boleh tuduh-menuduh walaupun nampak secara perbuatan kerana kemungkinan jahil shj.

From: azman omar orkid38_99@yahoo.com
Tuan faudzir brfikiran sekular tu... Kene belajar agama lg.. Blm mendalam lg....


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment