Tuesday, May 15, 2012

RG2011... Jangan Masuk Campur Hal Politik Jika

 

Nik Aziz Bidas Mufti Perak, Jangan Masuk Campur Hal Politik Jika Punyai Persepsi Negatif !

PDO

 

PETALING JAYA, 15 Mei - Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (foto) menggesa Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria agar tidak mencampuri urusan politik terutama jika mempunyai persepsi negatif terhadap parti itu. Sambil menempelak dan menyifatkan Harussani sebagai seorang yang memiliki pandangan lapuk, Nik Abdul Aziz menasihatkan agar mufti berkenaan berfikiran rasional berlandaskan kebenaran. "Saya nak beritahu, mufti sebaiknya tak payah masuk campur soal parti politik kalau (berpandangan) begitu serong terhadap PAS. "Bila nak nilai dasar dan perjuangan parti Islam seperti PAS, kena baca sejarahnya. Ini kerana asal tertubuhnya PAS adalah terlibat sama 'orang Umno' yang melihat Umno tak mampu berjuang (untuk) Islam. Nampak sangat mufti itu tak baca sejarah," katanya yang dipetik menerusi akaun facebooknya pada Isnin. Beliau mengulas mengenai laporan muka depan akhbar Berita Harian berhubung kenyataan Harussani yang mendakwa perjuangan PAS kini sudah menyeleweng daripada matlamat asal serta menyalahgunakan agama Islam demi kuasa dan kerusi politik. Berikutan itu beliau bersedia mencadangkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan supaya mempertimbangkan saranan diadakan muzakarah bagi membincangkan kewajaran parti itu gunakan perkataan Islam dalam nama parti.

[Nampaknya isu muzakarah kita semakin hangat pula diperkatakan selepas Mufti Perak mencadangan perkara itu kepada Majlis Fatwa Kebangsaan. Malah, Ulamak Muda UMNO Ustaz Fathul Bari juga secara sukarela telah bersedia untuk sertai muzakarah tersebut sekarang ini. Persoalannya, apakah ia akan menjurus ke arah kebaikan atau keburukan jika muzakarah tersebut diadakan. Kini hanya rakyat sahaja yang boleh menilai perjuangan parti yang berlandaskan Islam wajar atau sebaliknya. Rakyat kini semakin keliru dengan dakwaan yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu terhadap Islam. Oleh itu, bertanyalah kepada mereka yang lebih arif dan jangan terkeliru dengan pandangan sendiri yang akan rumitkan keadaan].

 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment