Tuesday, May 22, 2012

RG2011... Latest Update 22.05.12: Wargakilang News : Urgent S.O.S: TERHIMPIT:Teratak Rahmat Perlis Perlukan RM 50 000 !

 

 

Sebar-2kan pd kwn-2…

 

 

 

 

LATEST UPDATE

 

 

As Salam Semua,

 

Latest update...setakat hari ini dah ada RM37K, still need RM13K to proceed with certification with BOMBA.

 

Diseru semua sahabat dapat mewar2kan info ini kepada semua kawan dgn secepat mungkin bagi membantu  Teratak Rahmat dengan segera.

 

Bagi yg tidak mengetahui cerita sepenuhnya sila baca email dab blog dibawah.

 

Selaku wakil wargakilang, dgn ini kami menyeru bantuan segera bagi kempen  " Selamatkan  Teratak Rahmat Perlis ". Sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada En. Azwar selaku setiausaha Kerja Teratak Rahmat di talian spt dibawah, boleh juga refer blog2 dibawah dan juga sebarang sumbangan boleh disalurkan terus kepada no akaun yg tertera dibawah.



> Encik Azwar Bin Rahmat, Setiausaha Kerja Teratak Rahmat - 0194776482
> http://teratakrahmat.blogspot.com/
> http://comeybelako.blogspot.com/2012/04/rumah-anak2-yatimmiskin-teratak-rahmat.html
> No account Teratak Rahmat: 0901-0019362-72-9 Bank Muammalat


Shukri
NGO Wargakilang
019-5407859

 

 

----- Forwarded Message -----
From: Mohd Shukri Mohamed Talib <ees_herbs@yahoo.com>
To:
Sent: Friday, April 20, 2012 12:09 AM
Subject: Fw: Wargakilang News : Urgent S.O.S: TERHIMPIT:Teratak Rahmat Perlis Perlukan RM 50 000 !

 

 

 

As Salam Semua,

Setakat hari ini  jumlah terkumpul baru RM18K. Ada lagi RM32K to go.

Selaku wakil wargakilang, dgn ini kami melancarkan kempen  " Selamatkan  Teratak Rahmat Perlis ". Sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada En. Azwar selaku setiausaha Kerja Teratak Rahmat di talian spt dibawah, boleh juga refer blog2 dibawah dan juga sebarang sumbangan boleh disalurkan terus kepada no akaun yg tertera dibawah.



> Encik Azwar Bin Rahmat, Setiausaha Kerja Teratak Rahmat - 0194776482
> http://teratakrahmat.blogspot.com/
> http://comeybelako.blogspot.com/2012/04/rumah-anak2-yatimmiskin-teratak-rahmat.html
> No account Teratak Rahmat: 0901-0019362-72-9 Bank Muammalat


Shukri
NGO Wargakilang
019-5407859





Mohd Monierposted towargakilang
URGENT S.O.S:

Semalam saya menerima satu panggilan drpd seorang kenalan di UNIMAP Perlis. Nak minta tolong NGO WARGAKILANG (mcm mana entah org boleh ingat NGO kecik mcm kita ni boleh tolong); nak minta tolong sangat-sangat katanya....mcm urgent SOS pulak.

Dia kata ada sebuah rumah Anak Yatim yg dia dan kwn-kwn dia selalu dok pi bagi bantuan dlm bentuk barangan makanan dan keperluan harian; kali ini benar-benar terhimpit sebab Asrama budak2 tu dah diberi amaran oleh pihak yg empunya kuasa - kena cari lebih kurang RM50,000 untuk siapkan peralatan/prasarana keselamatan, kalau tidak tak dapat OC, dan budak2 tu tak dak tempat nak tinggal nanti.

Saya dah layari blog rumah anak-anak yatim di Perlis ini seperti di bawah, dan secara peribadi saya merasakan depa memang benar2 perlukan bantuan. So, kalau sapa-sapa yg ada rezeki lebih tu, silalah baca details dlm blog depa ni, dan huluq-huluq pi lah apa yg patut. Besar pahalanya bantu anak-anak yatim ni; ini juga peluang untuk kita tambah dana kita di Akhirat kelak.

Dok fikir-fikir sekali, nak cari RM50,000 bukannya mudah semudah buat cucuq kodoq dlm belanga; tapi kita dlm FB wargakilang ini ada 674 orang. Kalau sorang pakat sumbang online kat depa RM20 seorang, insyaallah bolehlah dapat lebih kurang RM13,000. Hat selebihnya, insyaallah adalah group lain sumbang pulak kot.

Jom bagi RM20 sorang.

Saja nak habag, hari tu ada dengar Orang Alim cakap; dia tanya tau dak pasal apa hadith Nabi bab yg menyatakan bila mati anak Adam maka terputuslah dia dgn dunia ini kecuali 3 perkara: satu-sumbangan sedekah jariah, dua-ilmu yg diajar dan org amalkan, tiga-doa anak yg soleh. Pasal apa SEDAKAH JARIAH duduk di depan dan DOA ANAK YG SOLEH duduk di belakang?

Orang Alim tu kata sebabnya ialah dalam 674 orang macam kita ini insyaallah semua kita ada RM20 dan mampu bagi sumbangan kalau kita nak, makna kata semua kita mampu buat, tapi tak semua daripada 674 orang kita ini mampu memperolehi ANAK-ANAK YG SOLEH yg akan mendoakan kita bila mati kelak.

Sekian, renung-renungkanlah!!
moniermatdin@yahoo.com
13.4.12
YDP Wargakilang

Sila cek blog rumah anak-anak yatim itu kat sini:

http://teratakrahmat.blogspot.com/2012/04/terhimpit-teratak-rahmat-perlukan-rm-50.html

 

 

 

 

 

 

Asrama Anak-anak Yatim Dan Miskin Di Perlis Yang Memerlukan Bantuan Anda

Sunday, April 8, 2012

TERHIMPIT:Teratak Rahmat Perlukan RM 50 000 !

Alhamdulillah pelbagai usaha telah dilakukan oleh sukarelawan dan barisan kepimpinan selepas Teratak Rahmat diberi peluang selama tiga (3) bulan untuk kumpulkan wang sebanyak RM 50 000, wang tersebut akan digunakan untuk memenuhi kehendak bomba seperti yang terkandung dalam akta UBBL 1984 (Asrama dan Dormintori). Antara yang diperlukan mengikut akta tersebut ialah:

Sistem hos gelung yang diperlukan.

 

a)      Sistem hos gelung (Hose Reel System)

b)      Sistem Pecah kaca

c)       Sistem Penggera Kebakaran

d)      Lampu tanda keluar

e)      Lampu kecemasan

Tambahan:

f)       Tukarkan bilik asrama yang berdinding kayu kepada dinding batu.

 


  Selepas mendapat kelulusan 2 daripada 3 agensi, iaitu kelulusan Jabatan Kesihatan Perlis(6 Januari 2011) dan Majlis Perbandaran Kangar(2 Febuari 2011). Pada 7 Mac 2011, pihak bomba keluarkan surat rasmi berhubung kegagalan Teratak Rahmat memenuhi piawaian yang ditetapkan.

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Jabatan Bomba dan Penyelamat (Bomba) sentiasa memberi nasihat agar Teratak Rahmat dapat memenuhi piawaian bomba tersebut. Untuk makluman kepada para penderma, premis asal ini bukanlah dibina khas untuk asrama tetapi telah diubahsuai menjadi asrama. Oleh kerana syarat kelulusan bomba untuk sebuah asrama dan dewan dua(2) tingkat adalah berbeza, maka bomba meminta Teratak Rahmat membuat penambahbaikkan dengan kehendak-kehendak pihak bomba agar ciri-ciri keselamatan yang diperlukan dapat dipenuhi. Tambahan pula, cadangan pihak JKM Perlis supaya  membina bangunan baru tidak mampu diusahakan, maka Teratak Rahmat memilih untuk menambah baik keperluan yang ada, kerana kos yang perlu diusahakan adalah tidak sebanyak kos pembinaan asrama baru.

Bilik air yang baru disiapkan.

 

  Namun disebabkan kesibukan memenuhi keperluan harian anak-anak Teratak Rahmat, maka pembinaan bilik air yang baru, kantin, bilik rawatan dan 'dorm' diberikan keutamaan terlebih dahulu. Untuk keselamatan di Asrama Teratak Rahmat sistem keselamatan lama tetap dikekalkan. Malangnya selepas setahun berusaha, jumlah RM 40 000 (anggaran pihak bomba) masih juga gagal dicapai kerana pelbagai urusan lain perlu diutamakan.

Disangkakan mencecah RM 40 ribu, rupa-rupanya melebihi RM 50 ribu


  Setelah peristiwa tersebut, usaha untuk mendapat bantuan diteruskan, Mak Wan atau Puan Wan Zurina Wan Isa adalah antara sukarelawan yang berusaha keras dalam membantu Teratak Rahmat. Pada 20 Mac 2012, JKM Perlis memberi tempoh 3 bulan agar keperluan keselamatan Bomba yang bernilai RM 40 000(anggaran pihak bomba) dapat disiapkan dalam masa tiga(3) bulan. Apabila berusaha memulakan projek, pihak Teratak Rahmat dimaklumkan oleh arkitek bahawa jumlah anggaran sebenar ialah melebihi RM 50 ribu tetapi dengan rayuan yang bakal dibuat mungkin dapat dikurangkan sehingga RM 50 000.

 Sekarang Teratak Rahmat dan para sukarelawan sedang berusaha keras mengumpul RM 50 000, walaupun hanya RM 3000 yang dapat dikumpul buat masa sekarang, usaha sukarelawan tetap patut dijadikan teladan kerana mereka berusaha sebaik mungkin untuk membantu anak-anak yatim dan miskin.

Apapun diharap perjuangan murni akan diteruskan hingga saat akhir, mari kita buktikan kemampuan rakyat Malaysia dalam melakukan kerja-kerja kebajikan, inilah perjuangan yang dapat membela nasib anak muda dan dituntut oleh agama Islam sepanjang zaman serta pemangkin kepada generasi akan datang.Berikut adalah maklumat Teratak Rahmat dan cara saluran bantuan.

> Encik Azwar Bin Rahmat, Setiausaha Kerja Teratak Rahmat - 0194776482
> http://teratakrahmat.blogspot.com/
> http://comeybelako.blogspot.com
> No account Teratak Rahmat: 0901-0019362-72-9 Bank Muammalat

AKAUN TERATAK RAHMAT
http://teratakrahmat.blogspot.com/2009/04/akaun-teratak-rahmat-yang-baru.html


(10 April 2012)

Pencapaian Terkini: RM 9, 833

Baki: RM 40,167.00

 

 

 

 

 

 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment