Friday, February 8, 2013

RG2011... Tristan da Cunha, Pulau Terjauh Di Dunia

 


Tristan da Cunha, Pulau Terjauh Di Dunia


PULAU berpenghuni namun paling terpencil di bumi ini berada di wilayah yang masuk teritori Inggeris, Tristan da Cunha. Meski terpencil, kepulauan itu pernah masuk rute maritim favorit para penjelajah menuju Tanjung Harapan dan Samudera Hindia pada abad 17-18.

Seperti diberitakan situs howstuffworks.compulau ini dihuni 270 orang dan hanya melihat kapal pengiriman setahun sekali. Tristan da Cunha terletak 1.242 mil (2000 kilometer) dari St.Helena dan 2800 kilometer dari daratan terdekat, Tanjung Harapan, Afrika Selatan.

Tristan berbentuk lingkaran dengan diameter 10 kilometer dengan luas total sekitar 78 kilometer persegi.

Musim panas di kawasan ini terjadi pada Desember dan Mac. Bulan-bulan lainnya merupakan musim dingin. Gunung Berapi dengan ketinggian 2.010 meter merupakan pusat Tristan di mana puncaknya tertutup salji.

Tristan da Cunha, pulau utama hanya satu-satunya pulau yang dihuni di kepulauan. Pulau lainnya Nightingale, Stoltenhof, Gough, dan Inaccessible tidak dihuni manusia.

Kepulauan Tristan da Cunha ditemukan penjelajah Portugis, Tristao da Cunha selama ekspedisi ke Tanjung Harapan pada 1506. Pada 1643, kapal dari Belanda, Heemstede mendarat di Tristan untuk mengisi persediaan. Kemudian pada 1650 dan 1669, Belanda mulai menjelajahi pulau itu namun segera ditinggalkan kerana tidak memiliki pelabuhan yang aman.


Kini, Tristan masuk wilayah kepulauan Inggeris dan semua penduduknya warga negaraa Ingegris. Penduduk di Tristan da Cunha hanya terdiri dari lapan nama keluarga. Di Tristan, ada rumah, sekolah, hospital, pejabat pos, muzeum, kafe, kedai, kolam renang, dan bangunan pertemuan.Penduduk kepulauan ini hidup dari perikanan dan membuat perangko. Tukang kacamata dan doktor gigi utusan Inggeris dikirim ke pulau ini setahun sekali. Meski tidak ada lapangan terbang di Tristan, kapal pelancong sesekali mengunjungi pulau ini.(IH/ROL)















info lain:

Pulau yang berada di selatan Samudra Atlantik, 2.816 km dari Afrika Selatan dan 3.360 km dari Amerika Selatan. Ini amat sangat terisolir dari dunia luar. Dikeliling oleh pegunungan dan laut membuat akses ke pulau ini sangat sulit.

Belum lagi karakter alam yang sulit, seperti angin yang keras. Pulau yang berada dalam kedaulatan Saint Helena, Inggris , hanya memiliki penduduk 270 orang.

Pulau ini ditemukan oleh pelaut Portugis Ilha de Tristão da Cunha tahun 1506, karenanya diberi nama sesuai dengan nama pelaut itu. Begitu terisolasinya pulau ini, sampai sampai satu satunya alat transportasi untuk mencapai pulau ini adalah perahu karena tidak ada landasan pesawat di sana.

Yang juga menjadi masalah adalah adanya penyakit genetic yang diduga terjadi karena perkimpoian antar-saudara. Hal ini karena dilarangnya pendatang tinggal di sini.


info dr wikipedia:

Tristan da Cunha
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Question book-new.svg

Cogan kata: Our faith is our strength
(Kepercayaan kita ialah kekuatan kita)
Lagu: God Save the Queen
Ibu negara
(dan bandar raya terbesar) Edinburgh of the Seven Seas
Bahasa rasmi Inggeris
Kerajaan Wilayah tanggungan St. Helena
- Pentadbir David Morley
Mula diduduki 1815 
Penduduk
- Banci ~269 
Mata wang Sterling paun (£) (GBP)
Zon waktu GMT (UTC+0)
Internet TLD .sh
Kod panggilan 290

37°6.38′S 12°17.14′B Tristan da Cunha (disebut /ˈtrɪstən də ˈkuːnə/) ialah segugusan pulau terpencil yang terletak di bahagian selatan Lautan Atlantik, 2816 km (1750 batu) dari Afrika Selatan dan 3360 km (2088 batu) dari Amerika Selatan. Tristan da Cuna ialah sebuah Wilayah Luar Negeri British Saint Helena, 2173 km (1350 batu) di utara. Wilayah ini terdiri daripada pulau utamanya, Tristan da Cunha (keluasan: 98 km², 38 batu persegi), serta juga beberapa pulau yang tidak didiami: Pulau Inaccessible dan Kepulauan Nightingale. Pulau Gough yang terletak 395 km (245 batu) di tenggara pulau utama, juga sebahagian wilayahnya.

Tristan da Cunha ialah kepulauan paling terpencil di dunia.


 ... Jasmin ...

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment