1. Kantoi maksima... Komander MORO yang menjadi lead pencerobohan Lahad Datu rupanya warga sendiri.. siapa yg kemaruk panggil Sulu untuk masuk Sabah kemudian di beri IC?

    Mengapa mereka di berikan IC dan layak menjadi pengundi?

    Semua jawapan ni DALANGNYA ialah.. UMNO BN... muktamad!!!!

    RUGILAH KALAU HANGPA TAK SHARE SAMPAI BILA2 KAWAN HANGPA TAK TAU PENIPUAN UMNO NIH
  2. p/s: "Musuh dalam selimut" TOPIK ini di pos sebelum terjadinya pencerobohan di lahad datu.

    Musa Aman beritahu media jangan mainkan isu RCI Sabah
    Oleh Boo Su-Lyn January 18, 2013

    ... Musa Aman memberitahu akhbar arus perdana agar tidak memainkan isu Suruhanjaya Di Raja berkenaan pendatang haram. – Gambar fail
    KOTA KINABALU, 18 Jan – Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman memberitahu akhbar arus perdana berbahasa Inggeris Rabu lalu agar tidak memainkan isu Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram.

    RCI yang bermula Isnin lalu menyaksikan bekas pegawai kerajaan mendedahkan bagaimana pendatang dari Filipina dan Indonesia diberikan kad pengenalan biru dan dokumen lain bagi mengesahkan status mereka sebagai pengundi pada pilihan raya negeri Sabah.

    "Ia adalah permintaan agar tidak memainkan terlalu banyak," kata seorang sumber kepada The Malaysian Insider hari ini akan tetapi tidak mahu dinamakan kerana takut kehilangan kerja.

    "Mereka takut kepada kesan buruknya," tambah beliau.

    Sumber tersebut memberitahu, Musa telah memanggil mesyuarat dengan media negeri termasuk wakil daripada New Sabah Times, Daily Express, The Borneo Post dan akhbar dikawal oleh Barisan Nasional seperti New Straits Times dan The Star, termasuk agensi berita nasional, Bernama.

    Bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, Ramli Kamarudin memberitahu RCI pada Rabu lalu bahawa arwah Tan Sri Megat Junid Megat Ayub yang pada ketika itu timbalan menteri dalam negeri telah memberinya arahan untuk menyediakan pendatang dengan dokumen sementara bagi membenarkan mereka mengundi dalam pilihan raya 1994.

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga telah mengarahkan JPN Sabah untuk menukar nama 16,000 pendatang Indonesia dan Filipina di Sabah dan untuk memberi mereka kad pengenalan bagi meningkatkan jumlah pengundi Muslim, menurut bekas timbalan pengarah JPN Mohd Nasir Sgip yang memberi keterangan Rabu lalu.

    Pilihan raya negeri kontroversi 1994 menyaksikan Parti Bersatu Sabah (PBS) mengalahkan BN dengan majoriti dua kerusi daripada 48 kerusi dewan undangan negeri.

    Akan tetapi PBS ditendang keluar dari kerajaan negeri beberapa bulan selepas beberapa ahlinya menyertai BN.

    Muka depan harian berbahasa Inggeris Sabah The Borneo Post tentang RCI bertajuk," Wakil UNHCR puji tindakan pengeluaran dokumen pengenalan kepada suaka."

    Tajuk utama satu lagi akhbar harian berbahasa Inggeris Sabah Daily Express hari ini bertajuk "Pemberian IC sah disisi undang-undang: Dr M", manakala satu artikel mengenai RCI bertajuk "Baik untuk memberikan mereka dokumen: UNHCR" di bahagian bawah halaman depan.

    Artikel The Star tentang RCI bertajuk "'Tiada pesanan dari bos'" ditenggelamkan di tengah-tengah akhbar hari ini.

    Laporan NST hari ini tentang RCI bertajuk "Bekas pengarah JPN: G17 tidak wujud", merujuk kepada unit didakwa wujud dalam JPN yang menyediakan kad pengenalan kepada pendatang tanpa izin.

    Musa turut bertemu dengan wakil akhbar bahasa Cina dari Sabah seperti Asia Times, See Hua Daily News dan Tawau Morning Post hari ini dan meminta mereka untuk memberi "publisiti kepada BN", menurut seorang lagi sumber yang tidak mahu dikenali.

    "Beliau berharap masyarakat Cina akan menyokong BN (dalam pilihan raya umum ke 13)," tambah sumber tersebut.
  3. Para Pemimpin UMNO sanggup melakukan apa sahaja demi menyelamatkan diri mereka daripada didakwa di makamah, harta mereka dirampas dan diri mereka terpenjara jika Pakatan Rakyat memenangi PRU -13.

    Ketakutan yang amat sangat ini sehingga menyebabkan mereka melakukan apa sahaja termasuk mengorbankan nyawa rakyat dan pasukan bersenjata..

    Isu Lahad Datu ini adalah sandiwara mereka semata-mata demi mengekalkan kuasa politik mereka..

    Bukankah Najib Razak sendiri pernah mengatakan di dalam perhimpunan Agung UMNO bahawa beliau akan mempertahankan Putrajaya sehingga titisan darah yang terahkir..

    Persoalannya..

    " DARAH SIAPA YANG KAMU TITISKAN DEMI KUASA POLITIK JAHAT DAN KEJI KAMU '

    Darah anak kamu, darah Isteri kamu atau darah kamu sediri..??
    Jawapanya adalah darah rakyat dan pasukan bersenjata yang tidak berdosa..

    Rakyat wajib bangkit bagi menumbangkan Regime UMNO / BN dalam PRU 13..
  4. SPR tidak ada alasan kukuh untuk mengistiharkan darurat bagi melambatkan PRU-13.

    Jika benar ia berlaku, ini merupakan rancangan UMNO/BN yang mengambil kesempatan di atas tragedi di Lahad Datu.

    Penyelesaian cara baik perlu diambil, dan Najib sepatutnya daripada awal lagi berucap secara rasmi bagi menjelaskan kepada rakyat punca sebenar pencerobohan kerana ia amat perlu diketahui rakyat.

    http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=News&file=article&sid=25149&utm_source=Detik+Daily&utm_medium=twitter
  5. Perjanjian lama tidak tertunai, janji-janji pula dikianati oleh kepimpinan UMNO/BN.

    Penindasan sebegini memburukkan imej negara di mata dunia, dan rakyat perlu menolak kerakusan mereka secara total.

    http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=News&file=article&sid=25150&utm_source=Detik+Daily&utm_medium=twitter
  6. Masuk Jadi Ahli UMNO, Pengerusi PUKIDA dan Sanggup bersekongkol bersama- sama Mamak Keling Pariah Tun Mahather utk membawa masuk warga Filipisa bagi mendapatkan IC Malaysia dan mengundi BN di Sabah maka sebagai Balasannya UMNO akan nobatkan Kiram menjadi Sultan Sulu walaupun pada hakikatnya kerajaan Filipina mengesahkan bahawa Si Kiram bukanlah waris Kesultan Sulu yang sebenarnya..
  7. PECAH TEMBELANG: KETUA CAWANGAN UMNO @ KETUA MUNDU?
    Wednesday, 27 February 2013 13:37 | Sabahkini.net

    SELURUH Malaysia digegarkan dengan berita pencerobohan sekumpulan 'Lanun' (Mundu) yang kononnya tentera 'Sultan Sulu' sehingga Kampung Tanduo menjadi 'Medan Perang'; gara-gara 'kebijaksanaan' Ketua Cawangan UMNO Sungai Nyamuk, Ahmad Malandi @ Mat Bom melakukan percubaan 'Reverse Take Over' sebagaimana yang saya jangkakan akan berlaku sejak 1999 lagi iaitu selepas saya memberi keterangan dalam Petisyen Pilihanraya DUN Likas.

    Ketika Pasukan Perisik Sabahkini.net memaklumkan kepada saya bahawa Tentera Sultan Sulu menyerang dan menawan Kampung Tanduo sejak 12 Februari lalu, saya tergelak besar kerana saya tahu siapa yang tinggal di sana dan kenapa mereka mendarat di sana.
    Sebagai Mantan Setiausaha Eksekutif UMNO Silam, saya kenal hampir kesemua 402 Ketua Cawangan UMNO Silam ketika itu (1995-1997) yang majoritinya 'Warga Penyu' termasuk Ketua Cawangan UMNO Sungai Nyamuk, Ahmad Malandi yang mempunyai akal Abu Nuwas.

    Ahmad yang mempunyai akal kancil memang 'Pakar Bom' terutama membuat bom ikan dengan hanya menggunakan baja urea yang menjadi sumber pendapatan beliau sebelum FELDA 'menceroboh' tanah beliau dan saudara maranya seluas lebih kurang 100 hektar.

    Ahmad menjadikan 'Penjara Air Panas' Tawau sebagai rumah kedua kerana usahanya tidak pernah putus-putus mengugut Pegawai dan kakitangan FELDA yang beliau dakwa menceroboh tanah pusakanya.

    Sebenarnya Kerajaan Berjaya telah membatalkan semua permohonan tanah di Sahabat Pinggir dan Zon Keselamatan ketika menyerahkan kawasan yang menjadi Zon Persembunyian Lanun kepada FELDA untuk dibangunkan sebagai Rancangan Penempatan Tanah.

    Namun Ahmad yang mempunyai akal panjang telah membuat permohonan Tanah Adat dan disahkan PPHT Lahad Datu berdasarkan banyak pokok langsat dan buah-buahan yang kononnya beliau tanam; sedangkan kesemua tumbuhan tersebut adalah langsat liar yang bercambah semula jadi hasil daripada najis binatang yang memakan langsat, rambutan, terap dan sebagainya.

    Tambahan pula ketika itu, Ahmad dan saudara maranya telah bersetuju menyerahkan tanah tersebut kepada FELDA dan turut mendapat kontrak membangunkan tanah dan menuai buah sawit daripada FELDA.

    FELDA telah banyak bertolak ansur dengan karenah Ahmad; malah sehinggalah saya dan Mantan Adun Lahad Datu, Datuk Mohd Yusof Ahmad Jamli membuat perundingan untuk menyelesaikan masalah tuntutan tanah Ahmad dengan FELDA.

    Ahmad boleh hidup senang kerana memperolehi pendapatan bersih antara RM5,000 sehingga RM20,000 sebulan daripada hasil kontraknya dengan FELDA, namun akal Abu Nuwas membuatkan beliau dijangkiti sikap 'Tamak dan Haloba' sehingga menuntut dan menceroboh semua tanah yang dipohonnya bersama Haji Mahmood Mallang dan saudara maranya sebelum ini.

    Dengan ehsan Datuk Seri Najib sebagai menteri yang menjaga FELDA ketika itu, Ahmad telah mendapat dua lot tanah masing-masing seluas 15 ekar sebagai jalan penyelesaian tuntutannya.

    Tetapi bak kata pepatah, Ahmad yang telah diberi betis oleh FELDA, bukan sahaja mahu 'peha'; bahkan yang berada di 'celah peha' meneruskan gertakan dan pencerobohan sehingga saya dan polis sudah lali dengan perbuatannya yang melampaui batas.

    Ahmad suka mereka cipta cerita baru setiap hari; termasuk membawa ke sana ke mari kisahnya yang saya bukukan dalam buku 'Koleksi Sabah' serta keratan surat khabar yang ditulis rakan saya, Ruhaidini Abdul Kadir daripada Utusan Malaysia untuk dijadikan asas tuntutan.

    Ahmad bukan sahaja sering menimbulkan provokasi dengan membawa 'bom ikan'; sebenarnya tidak boleh dikategorikan sebagai bom kerana tidak mempunyai alat peledak disebabkan tidak mempunyai detanator; melainkan pasir, beras, tepung dan garam; semata-mata untuk mengugut Polis Bantuan FELDA agar membuka pagar hadangan bagi membolehkan beliau mengeluarkan buah yang dituainya daripada ladang FELDA.

    Sejak meletakkan jawatan sebagai Setiausaha Eksekutif UMNO Silam pada 1997, saya hanya menemui Ahmad dua kali iaitu tiga tahun lalu di Kota Kinabalu, namun tidak sempat bercerita panjang kerana masing-masing sibuk dengan urusan.

    Bagaimanapun Ahmad meminta saya membantu menulis surat kepada Sultan Sulu kerana beliau begitu yakin bahawa perjuangan beliau tidak lama lagi akan berhasil dengan bantuan saudara maranya di Sulu dan akan datang membantu beliau mendapatkan bukan sahaja 100 hektar 'Tanah Adat'; malah keseluruhan tanah FELDA.

    Saya hanya tersenyum mendengar ceritanya (impian kosongnya) tetapi menyatakan tidak dapat membantu beliau menulis surat kerana saya akan terbang ke Pulau Pinang; apatah lagi saya kenal siapa dan apa kebolehan Ahmad; namun darah saya tersirap apabila beliau begitu serius ingin menjemput saudara maranya daripada Sulu jika beliau kalah dalam kes mahkamah.

    Sejak daripada itu saya tidak lagi mengambil peduli kisahnya sehinggalah Pasukan Perisik Sabahkini.net memaklumkan kepada saya berhubung 'lawatan mengejut' saudara maranya daripada Sulu dan telah dikepung pihak berkuasa ketika Ahmad nazak terlantar di Hospital Lahad Datu akibat darah tinggi dan angin ahmar.

    Saya hanya mampu berjenaka dengan Pasukan Perisik Sabahkini.net bahawa "Mereka datang mengambil BR1M," kerana majoriti mereka ini telah dianugerahkan IC Projek dan tidak terniat untuk membuat liputan di Kampung Tanduo kerana hati kecil saya berbisik 'Gertak Keling' Ahmad yang sebelum ini telah kecewa setelah semua jalan perundangan buntu.

    Dalam keadaan Kesultanan Sulu yang sudah mengalami kehancuran sejak 1936 dan telah menjadi sebahagian daripada sejarah; maka 'Golongan Sultan Oportunis' mengambil kesempatan untuk melawat Ahmad yang sakit tenat di Hospital Lahad Datu; di samping menganyam rapi niat tersembunyi mereka untuk merampas kembali Borneo Utara daripada Kerajaan Malaysia.

    Secara kebetulan Ahmad mempunyai hubungan rapat dengan 'Sultan Sulu' yang menabalkan diri sendiri tanpa melalui 'Ruma Bichara' (Majlis Raja-Raja) dan mungkin telah membuat kajian dan perancangan rapi bersama anaknya Mohd Ali.

    Mengikut risikan saya, koresponden Sabahkini.net di Langunyan, memaklumkan bahawa mengikut sumber, Sultan Jamalul Kiram III telah melancarkan serangan 'Diplomatik Reverse Take Over' dengan menghantar 1,500 tenteranya ke Sabah; masing-masing 300 orang tentera Tungku, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Sandakan.

    Namun tidak diketahui apakah kesemua tentera berkenaan telah mendarat melainkan dilaporkan antara 100 hingga 300 yang mendarat di Kg Tanduo, Tungku kerana masih mengkaji modus operandi dan jejak mereka masuk ke Sabah; tanpa dapat dikesan oleh pihak berkuasa; apatah lagi perbatasan Malaysia yang sentiasa bolos dan mudah dibolosi PATI.

    Pasukan Perisik Sabahkini.net masih cuba mengesan kedudukan Ahmad dan anaknya Mohd Ali yang dipercayai menjadi dalang 'pencerobohan' ini kerana mengikut maklumat Hospital Lahad Datu, Ahmad sudah nazak dan dibenarkan dibawa pulang ke Kg Sungai Nyamuk, kerana dinantikan saudara maranya 'Tentera Sulu' yang terkepung oleh Pihak Berkuasa Malaysia.

    Anak perempuannya juga tidak dapat dihubungi untuk mengetahui keadaan bapanya yang semakin tenat. Bagaimanapun Perisik Sabahkini.net di Tanduo mengesahkan bahawa kunjungan 'Tentera Sultan Sulu' ini atas jemputan Ahmad dan anaknya Mohd Ali.

    Tambahan pula, Haji Musa yang merupakan pemimpin Nombor 2 dalam rombongan tentera berkenaan adalah besan Ahmad kerana anaknya, Mohd Ali bernikah dengan anak Haji Musa.

    Manakala pemimpin Nombor 1 kumpulan tersebut, Datu Ibrahim @ Datu Kuin Jamalul Kiram pula bernikah dengan anak Ketua Cawangan UMNO Sungai Bilis 2, Hussin Oyung.

    Agak mengejutkan kerana saya mendapat tahu anak Datu Ibrahim @ Amirul Kiram di Malaysia iaitu Datu Amir Datu Amirul, ialah Ahli UMNO Cawangan Sungai Bilis 2.

    Oleh itu tidak hairan jika kehadiran mereka tidak dapat dikesan Pihak Berkuasa yang belum pernah menggunakan 'kecanggihan satelit' di Jabatan remote Sensing negara untuk mengesan sebarang pergerakan keluar masuk bot besar atau perahu; apatah lagi 'Pusu' yang tidak mengeluarkan sebarang bunyi kerana eksosnya dibenamkan ke dalam laut.

    Dalam keadaan penuh curiga, orang awam sukar bekerjasama dengan pihak berkuasa yang disifatkan sering menyalahguna kuasa dan bertindak kasar dan menuduh pemberi maklumat sebagai penjenayah yang bersubahat.

    Saya terpaksa menahan ketawa membawa segala komen dan ulasan daripada semua pihak; apatah lagi 'kependekan akal' pihak berkuasa yang menghantar satu batalion tentera berkubu di Kampung Tanduo, Kampung Sungai Nyamuk, Kampung Sungai Merah untuk mengawal dan memantau 'Tentera Sultan Sulu'; sedangkan pada hakikatnya hanyalah 'Tentera Upahan' Ahmad Malandi @ Mat Bom.

    Mengikut risikan Sabahkini.net hanya 76 orang sahaja 'Tentera' yang berjaya mendarat di Tanduo termasuk enam wanita untuk mempertahankan tanah adat yang didakwa milik Ahmad di FELDA Sahabat 18 setelah Ahmad menjanjikan mereka akan mendapat tanah yang telah ditanam kelapa sawit seluas beribu ekar di Felda Sahabat 18.

    Dikhuatiri Ahmad dan Mohd Ali yang membiayai pembelian senjata api berkenaan di pasaran gelap di Tawi-Tawi dan segala makan minum mereka setelah kecewa dengan keputusan mahkamah yang memenangkan FELDA dalam kes tuntutan tanah beliau.

    Kelicikan Ahmad berjaya mengaburi mata pihak berkuasa yang menyangka memang benar Tentera Sulu setelah Datu Ibrahim @ Datu Kuin berjaya mempengaruhi saudaranya, Sultan Jamalul Kiram III mengakui kumpulan tersebut sebagai 'Tentera Sultan Sulu' yang mendapat suaka sementara kerana Kerajaan Filipina sudah pasti akan menangkap mereka dan dibawa ke muka pengadilan.

    Setelah tidak mempunyai harapan mendapat tanah yang dijanjikan Ahmad kerana dalam keadaan fizikalnya yang nazak; maka berlaku pertengkaran dan berselisihan pendapat sehingga Haji Musa dan Majid terbunuh dalam kejadian tembak menembak sesama mereka.

    Sabahkini.net mendapat tahu bahawa Datu Ibrahim @ Kuin Jamalul Kiram turut tercedera terkena peluru sesat; malah mereka berbalah dan tidak sehaluan lagi setelah perunding dengan pihak berkuasa melalui jalan buntu.

    Setelah membuat pertimbangan dan siasatan rapi, saya menganggap 'Drama' Ahmad Malandi hanya merupakan gertakan dan dalam keadaan fizikalnya sekarang, Mohd Ali tidak mampu melakukan apa-apa; malah terpaksa menggadai nyawa jika rundingan tamat. Lazimnya, jika mereka boleh masuk dengan senyap, maka sudah pastinya mereka akan keluar dengan lebih senyap daripada mereka masuk; sekalipun ketika pigak berkuasa sedang berkawal!

    Mungkin tiba masanya Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Ketua APMM, Panglima Angkatan Tentera dan pihak berkuasa untuk bermuhasabah diri dan meletakkan jawatan kerana kejadian ini merupakan 'kemaluan' yang tidak dapat disorok daripada mata dunia yang melihat betapa rapuhnya sistem pertahanan Sabah; sehinggakan Ahmad Malandi @ Mat Bom boleh merancang 'Pintomen' serangan yang menyebabkan seluruh negara terpinga-pinga dan ketakutan.

    Masa untuk berunding telah tamat. Bagaimanapun 76 tentera palsu Sultan Sulu yang terpedaya oleh 'Janji Terang Bulan' Ahmad Malandi ini wajar diberi peluang menyerah diri secara sukarela dan perlu diadili di mahkamah Malaysia kerana masuk secara haram dengan niat untuk menderhaka kepada yang DiPertuan Agong!

    Sabahkini.net akan membongkar institusi Kesultanan Sulu dan apa relevannya lagi dengan Sabah dapat episod akan datang.

    (NOTA : Sabahkini.net telah menarik keluar Pasukan Perisikan di Tungku kerana hanya membuang masa dan keringat melaporkan 'Drama' yang mahu menyebarkan dakyah Sultan Palsu dari Sulu)
  8. NYahkan Tun Mahather Kutty dari bumi Malaysia..

    Mengikut Perlembagaan Negara mereka yang menggadai keselamatan serta kedaulatan negara boleh didakwa atas kesalahan " Mengistiharkankan Perang Ke-atas DYMM Agung "

    Hapuskan Juga Si Kiram yang telah dinobatkan oleh UMNO Malaysia sebagai Sultan Sulu ketika Kiram menjadi Ahli UMNO dan juga Presiden PUKIDA Sabah..

    Faktanya :

    Kiram adalah Manusia yang dinobatkan oleh UMNO sebagai Sultan Sulu ketika beliau bersetuju utk bersama-sama Tun Kutty menjalankan Projek IC utk warga Filipina berketurunan Sulu bagi mendapatkan undi bagi memenangkan UMNO BN di Sabah..

    Mereka inilah DALANG yang menyebabkan berlakunya huru-hara dan peperangan sesama Islam di Lahad Datu..
  9. MAT BOM @ AHMAD MALANDI ADALAH KETUA UMNO CAWANGAN SUNGAI NYAMUK..

    HIPOTESIS... ASKAR & POLIS YG TERKORBAN ADALAH PEWIRA NEGARA.... PENCEROBOH SULU ADALAH PENGGANAS...DALANGNYA PULA ADA KETUA UMNO... JADI KESIMPULANNYA... SIAPA SEBENARNYA PENGGANAS?

    Makluman Untuk Semua :

    Rata-rata penceroboh yang ditangkap adalah Ahli UMNO dan PUKIDA yang diketuai oleh MAT BOM..

    Si Kiram pula adalah Ahli UMNO dan pengerusi PUKIDA Sabah yang dinobatkan sebagai Sultan Sulu Oleh UMNO Malaysia.

    Sandiwara apakah ini..??
  10. BEKAS AHLI UMNO DAN JUGA PRESIDEN PUKIDA SABAH INI MELUAHKAN RASA HATINYA SETELAH DIKHIANATI OLEH UMNO MALAYSIA.. KIKIKIKI...!!

    HABIS MADU SEPAH DIBUANG..

    Saya Sultan Paling Miskin Didunia - Jamalul Kiram III

    Tidak seperti keluarga diraja yang lain di dunia, hanya duduk di istana dan bergaya hidup pula mewah, kerajaan Sultan Jamalul Kiram III hanya mampu tinggal di rumah uzur dua tingkat dalam komuniti rakyat miskin Islam di Metro Manila.

    "Saya hanyalah seorang sultan yang paling miskin di dunia," kata Jamalul kepada pemberita AP ketika ditemui di kediamannya di kampung Maharlika.

    Pengikut Sultan Sulu ini telah mencetuskan krisis keselamatan terbesar di Malaysia kerana menghantar kira-kira 200 pengikutnya dan sebahagian mereka bersenjata yang diketuai oleh adik beliau sendiri ke Lahad Datu.

    Mereka mencetuskan konflik di Malaysia kerana mahu menuntut semula kononnya kawasan itu merupakan hak milik mereka.

    Operasi yang dikenali sebagai Op Daulat itu berlarutan lebih seminggu tetapi sehingga kini pengikut Jamalul masih berdegil dan enggan berundur.

    Jamalul mendakwa yang Sabah ialah milik Kesultanan Sulu satu masa dahulu dan ia hanya dipajak kepada Malaysia dan mereka membayar sewa tahunan sebanyak AS$1,708 atau lebih RM5,000.

    Jamalul yang menghadapi masalah kegagalan buah pinggang dan penyakit jantung juga dengan bangganya menceritakan empayarnya berpangkalan di kepulauan Sulu, selatan Filipina.

    "Filipina kemudian dipajak Sabah kepada syarikat British dan pada tahun 1963, Sabah mengambil keputusan untuk menyertai Malaysia," katanya.

    Beliau menambah ketika waktu muda, Jamalul sering mengembara ke Sabah.

    "Negeri itu sangat kaya dan setiap kali saya ke sana, saya berasa seperti berada di kampung halaman saya sendiri," ujarnya.

    Sehingga kini, lebih 800,00 rakyat Filipina menetap di Sabah untuk bekerja sejak bertahun-tahun dahulu.

    -Sinarharian
  11. NAJIB ADALAH PENGGANAS... ~ JACEL KIRAM

    "Sebenarnya Najib Razak lah yang sebenarnya pengganas.., bukannya kaum kerabat Sultan Sulu yang mahu menuntut kembali hak mereka dibumi Sabah.." kata Puteri Sultan Sulu. Jacel Kiram, anak perempuan kepada Kiram III menegaskan demikian ketika mengulas dakwaan bahawa penceroboh Sulu di Filipina adalah pengganas.

    Jacel juga mempersoalkan mengapa Najib sanggup melancarkan serangan udara dan darat kepada hanya 200 orang pengikut bapanya sedangkan mereka langsung tidak bersalah. Bagi Jacel, orang-orang kesultanan Sulu hanya mahu hak mereka dikembalikan.

    "Jadi Pak Razak, anda justeru lebih pengganas bersama pasukan bersenjata anda, yang ingin menghabiskan Raja Muda Kiram dan orang orang kesultanan Sulu.., jadi siapa yang ganas?" soalnya ketika ditemubual media Filipina.

    Anak perempuan Kiram III itu juga menegaskan bahawa para pengikut bapanya pergi ke Sabah untuk menetap di tanah mereka sendiri dan bukan untuk melancarkan perang.

    "Apakah kerabat saya atau bahkan orang orang kesultanan dianggap pengganas jika mereka mengunjungi tanah mereka sendiri? Jika mereka pergi ke rumah mereka sendiri? Jika mereka pergi ke tanah milik mereka sendiri? Mereka tidak pergi ke sana untuk berperang tapi untuk menetap, untuk menetap di tanah mereka sendiri," katanya lagi.
  12. Waratawan Antara Bangsa menjadi terpinga-pinga bila mana mereka ditegah dari menghampiri kawan peperangan di Lahad Datu kononnya demi keselamatan mereka..

    Rata-rata wartawan tersebut berasa pelik dgn alasan yang diberikan kerana selama ini mereka telah pergi Keseluruh pelusuk dunia yg mergolak dengan peperangan yang mengunakan senjata2 morden dan juga gas biologi tetapi mereka dibenarkan membuat liputan terus dari lokasi-lokasi peperangan tersebut..

    Mereka sanggup menggadaikan nyawa masing-masing agar dunia mendapat liputan yang secara terus dari medan pertempuran..

    " Kami terlibat dan berada dalam medan pertempuran bersama-sama para pejuang seperti di dalam perang iran-iraq. di Bosia, Pakistan, Kashimir, Palastine, Afghanistan, Israel, Lubnan dan banyak negara lagi.. Apa yang ditakuti oleh kerajaan Malaysia..? Apakah peperangan ini cuma suatu sandiwara semata-mata..? " ujar mereka lagi
  13. Pemberoktak Sulu adalah dari kalangan Ahli UMNO.. kikiki
  14. SULTAN SULU MOHON TAMATKAN SANDIWARA UMNO - SULU APABILA KERAJAAN TERIMA DESAKAN RAKYAT UTK MENGADAKAN PERSIDANGAN TERGEMPAR PARLIMEN..

    'Sultan Sulu' mohon gencatan senjata.

    Sultan Sulu Jamalul Kiram III hari ini memohon untuk melakukan gencatan senjata secara unilateral susulan kematian sejumlah pengikutnya di tangan pasukan keselamatan Malaysia di pantai timur Sabah.

    Laporan media Filipina, InterAksyon menyebut, Jamalul berhasrat agar Malaysia mengumumkan gencatan senjata untuk mengelakkan lebih banyak kematian.

    Jamalul bagaimanapun mahu pengikutnya agar terus setia kepadanya.

    Sementara itu, jurucakap kesultanan tersebut Abraham Idjirani mendakwa 10 orang pengikutnya maut dan empat lagi cedera akibat serangan dalam operasi bersama pasukan polis dan tentera Malaysia pada hari Selasa dan Rabu.

    Seramai 10 orang lagi ditawan pasukan Malaysia, dakwanya dalam laporan itu.

    Note :

    Walau macam mana sekalipun Sandiwara UMNO rakyat tetap menolak UMNO Laknatullah... Rakyat bukannya bodoh macam UMNO dan sekutunya..
  15. Bernama

    The upcoming 13th general election can be postponed in areas in Sabah affected by the intrusion of terrorists from Sulu, should an emergency be declared in the said areas, according to Election Commission (EC) chairperson Abdul Aziz Mohd Yusof.---------dah mula dah mcm dah boleh agak je ni
  16. Undang-undang apa yang kita guna ?
    Apa tujuan gari digunakan ?
    Bila gari diperlukan kepada penjenayah ?
  17. SEBENTAR tadi ReJaM© terima satu email daripada seorang pengirim yang mendakwa dirinya sebagai "orang dalam" dan memiliki maklumat sulit dari PDRM.

    Pengirim memberikan satu dokumen berbentuk arahan kepada anggota polis dan keselamatan di Sabah agar bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan kerana berdasarkan maklumat orang awam, 1400 orang dimaklumkan sebagai pendatang asing di Kota Kinabalu dan Tawau akan membuat huru hara.

    Surat itu meminta agar para petugas, pegawai dan semua anggota keselamatan supaya mengambil langkah berjaga-jaga paling tinggi serta meningkatkan kekuatan anggota yang bertugas memandangkan pendatang asing ini akan mensasarkan anggota keselamatan untuk membuat huru hara.

    Di bawah ini surat yang dimaksudkan. ReJaM© percaya ramai yang telah menerima surat ini dalam bentuk email berantai. Bagaimanapun, kesahihannya masih tidak dapat dipastikan. Barangkali mungkin juga ada pihak tertentu yang cuba mencetuskan kebimbangan kepada orang ramai.

    Note :

    Cilaka Punya Tun Kutty.. Kami desak Taraf Warga Negara Malaysia Tun Kutty ditarik kembali dan Tun Kutty wajib dibuang negeri ke Negara Asal bapak beliau di Kerala India.. Biar dia Tun Kutty MAPOSS kan India..

    Tarik kebali Status Melayu bumiputera yang ada para golongan Mamak dalam Malaysia ini kerana kesetiaan mereka kepada negara kita amat rendah..

    Golongan Mamak ini memang telah lama menjadi duri dalam daging terhadap bangsa Melayu sejak zaman Empayar Islam Melayu Melaka lagi..
  18. Waris Sulu mahu meneruskan Sabah sebagai tuntutannya..
  19. POLIS tidak ada gari atau lupa bawa ???
  20. PELIK............... SUSPECT PENGGANAS DI TAHAN DAN DI BAWA TANPA TANGAN DI GARI...?????? KALAU DIA TERLEPAS LARI CAMANA... MACAM KEADIAN DI PENANG TEMPOH HARI??...
    POLIS2 MALAYSIA SEMAKIN LEMBAB ATAU LAKUNAN MEREKA MEMANG LEMBAB
    Buktikan kebenaran...
  21. Pertemuan dengan pihak Sulu berlaku dan kemungkinan hasil perbincangan tidak berjaya, tercetusnya apa yang berlaku sekarang..
  22. Indentiti mayat belum lagi didedahkan..
  23. Mayat berpakaian uniform lengkap..
  24. Gambar pertemuan PM Malaysia dengan Kiram II dikatakan palsu, sedang kan ia diambil dari simpanan Kiram II sendiri..

    -DL- : fokus isu I/C la umno wehhhh..
  25. Historian Farish Noor says if the Sultanate of Sulu's claim to Sabah is based on history, Brunei technically has a greater claim to the state.

    Dr Farish also says while reports of Malaysia paying the Sulu Sultanate "rent" may be true, the money would be purely tokenstic and wouldn't give Sulu legal claims to Sabah.
  26. Sabah, Sengketa wilayah Sabah antara kesultanan Sulu dari Filipina dengan Malaysia kian menegangkan. Kesultanan Sulu bersikeras tidak akan mundur dari Lahad Datu yang diklaim sebagai wilayah kesultanan tersebut. Sementara itu penyerbuan polisi Malaysia ke Lahad Datu menewaskan 12 warga dan dua anggota polisi Malaysia.
  27. Gara-gara kepentingan politik UMNO/BN menjual negara dengan "Projek IC" tanpa kawalan. Anda sebagai warganegara bersetuju dengan tindakkan sebegini ?
  28. Bolehkah anda menentukan kebenara berita dengan 13 kematian dalam lubang sama, sedangkan berlaku serangan udara sebegini.

    http://pengundisetiasungairapat.blogspot.com/2013/03/terkini-dari-lahat-datu-serangan-hari.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
  29. Mayat di simpan seakan sudah lama
  30. The bodies of nine terrorists that were found by Malaysian security forces during a mopping up operation under 'Ops Daulat' in Kampung Tanduo near Lahad Datu on Wednesday. - Bernama
  31. Pencacai2 umgnok ,perkasam dan sama waktu BAHALOL dgnnya..sila baca di bawah ni....
    ................................................................................................
    Meh sini aku jawab tomahan kata Anwar dalang pencerobohan d...See More
  32. Lahad Datu: Musuh Menyusup Melalui Projek IC – Brig Jen (B) Hadi

    Kejayaan serangan ketenteraan terhadap penceroboh Sulu di Lahad Datu bukan penyelesaian penuh berikutan musuh negara sudahpun menyusup masuk ke negara ini melalui Projek IC Sabah.

    Brig Jen (B) Datuk Abdul Hadi Abdul Khatab, berkata 'musuh sebenar' sudah diberi IC oleh bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad secara leluasa.

    "Sekarang mereka hendak buat apa? Kita hantar jet pejuang, pasukan tentera bom mereka. Tak semudah itu kerana orang-orang yang jadi musuh dibawa oleh Mahathir, diberi IC.

    "Yang inilah yang jadi musuh sebenar, bukan mudah hendak kenal pasti mereka sekarang," katanya ketika berucap pada Jelajah Merdeka Rakyat di Ampang Malam tadi.

    Pengerusi Majlis Perundingan Keselamatan Tentera KEADILAN itu juga mempertikai penghantaran tentera ke Sabah dengan menaiki pesawat komersil, Air Asia.

    "Pergerakan tentera pun naik Air Asia. Hendak bagi Tony Fernandez dapat duit? Komisyen? Mana pergi pesawat TUDM? Mana pesawat tentera?

    "Atau spare part (alat ganti) tak ada? Enjin jet dijual? Sebenarnya, percayalah – terlalu banyak penyelewengan dan penipuan berlaku," katanya, sinis.

    Beliau juga mengulangi kekecewaannya berikutan pertahanan negara mudah bolos dan menyalahkan kegagalan risikan tentera yang mengikut telunjuk orang politik.

    Hadi juga kesal kerana pimpinan negara lambat membuat keputusan hingga menyebabkan ramai anggota pasukan keselamatan terkorban.

    "Perdana Menteri kelabu, (Datuk Seri) Zahid Hamidi kelabu, (Datuk Seri) Hishamuddin (Hussein) tak tau hendak buat apa.

    "Saya malas sentuh Panglima Angkatan Tentera Malaysia, IGP (Ketua Polis Negara). Saya pun dalam sistem yang sama dulu. Tapi, terlalu ramai yang lembap, tak tau buat keputusan," katanya.
  33. Penipuan demi penipuan,
    Lakonan demi lakonan,

    Rakyat yang menanggung sengsara..
  34. Setiap kejadian akan ada akhirnya,
    setiap peristiwa pasti wujud usulnya,

    Kemuncak propaganda sudah menjelma, penutup epilog masih menjadi tanda tanya..

    PRU-13 bila?
  35.