Thursday, March 21, 2013

RG2011... Transformasi Najib-Guna pesalah rasuah sebar fitnah!

 

Pangkalan data SPRM buktikan Papagomo ada rekod rasuah

KUALA LUMPUR 21 MAC: Pemilik blog Papagomo yang kerap memapar kandungan berunsur fitnah dan lucah sebelum disaman Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini, didedah beberapa blog lain sebagai seorang pesalah kes rasuah.

Mereka memetik maklumat dari laman seb rasmi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malayisa (SPRM) dengan carian atas nama Wan Muhammad Azri Wan Deris yang disaman Ketua Umum KEADILAN itu.

Laman web itu menyebut Azri berkhidmat sebagai anggota polis trafik berpangkat koperal di balai polis Ampang ketika kejadian rasuah itu dibuat pada 2004.

Bagi pertuduhan pertama, beliau dituduh meminta suapan RM1,000 daripada seorang lelaki pada 29 Nov 2004 untuk tidak mengambil tindakan undang-undang atas kesalahan memiliki jarum suntikan bagi menagih dadah.

Pertuduhan kedua pula, beliau dituduh bersetuju menerima rasuah RM400 daripada lelaki sama pada keesokannya kira-kira jam 11.40 pagi sekitar Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Ampang.

Berikutan itu, Azri dihukum penjara 14 hari dan denda RM10,000 selepas beberapa proses rayuan di mahkamah.

Terdahulu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjatuhi hukuman penjara lima bulan dan denda RM10,000 secara berasingan bagi setiap pertuduhan.

Untuk baca laporan SPRM, KLIK INI.

 

Pangkalan Data Pesalah Rasuah

No Pengenalan Diri

:

RF 142863

Nama

:

Wan Muhammad Azri bin Wan Deris

No Kes

:

B-06B-68-2011

Mahkamah

:

Hakim

:

Y. A. Linton Albert [HMR], Y. A Datuk Wira Mohtarudin bin Baki [HMR] & Y. A Datuk Mohad Zawawi b

Pendakwaan

:

TPR Nik Azrin Zairin bt Nik Abdullah

PeguamBela

:

Samsul Sulaiman

Kesalahan

:

Seksyen 10(a)(bb) dan seksyen 11(a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575)

Jantina

:

Lelaki

Warganegara

:

Malaysia

Negeri

:

Selangor

Kategori

:

Penjawat Awam

Majikan

:

Polis Di Raja Malaysia

Jawatan

:

Koperal

Tarikh sabitan

:

06/09/2012

Pertuduhan

:

"Pertuduhan Pertama: Bahawa kamu pada 29.11.2004, di antara jam 1.00 petang dan 3.00 petang, di Pandan Indah, di dalam Daerah Ampang, dalam Negeri Selangor, sebagai ejen kerajaan Malaysia iaitu anggota Polis Trafik yang bertugas di Balai Polis Trafik Ampang, telah secara rasuah telah meminta suatu suapan untuk diri kamu iaitu wang tunai RM1000.00 daripada seorang yang bernama Mohd Rahyudi bin Mokhtar sebagai dorongan bagi melakukan suatu perbuatan berhubung dengan hal ehwal prinsipal kamu iaitu tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Mohd Rahyudi bin Mokhtar yang dikatakan memiliki jarum suntikan untuk menagih dadah dan dengan itu kamu telah melakukan satu kesalahan yang di bawah seksyen 10(a)(bb) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) dan boleh dihukum di bawah seksyen 16 Akta yang sama. Pertuduhan Kedua: Bahawa kamu pada 30.11.2004, di antara jam 11.40 pgai di lorong tidak bernama di belakang sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Ampang, di dalam Daerah Ampang, dalam Negeri Selangor, sebagai ejen kerajaan Malaysia iaitu anggota Polis Trafik yang bertugas di Balai Polis Trafik Ampang, telah secara rasuah telah menyetuju-terima suatu suapan untuk diri kamu iaitu wang tunai RM400.00 daripada seorang yang bernama Mohd Rahyudi bin Mokhtar sebagai dorongan bagi melakukan suatu perbuatan berhubung dengan hal ehwal prinsipal kamu iaitu tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Mohd Rahyudi bin Mokhtar yang dikatakan memiliki jarum suntikan untuk menagih dadah dan dengan itu kamu telah melakukan satu kesalahan yang di bawah seksyen 11(a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) dan boleh dihukum di bawah seksyen 16 Akta yang sama. "

Hukuman

:

"Keputusan Hakim Mahkamah Sesyen Pertuduhan pertama: Penjara 5 bulan dan denda RM10,000 (tidak bayar, penjara 8 bulan) Pertuduhan kedua: Penjara 5 bulan dan denda RM10,000 (tidak bayar, denda 8 bulan). Hukuman penjara berjalan berasingan. Keputusan Mahkamah Tinggi: Mahkamah telah menolak rayuan Perayu terhadap sabitan. Keputusan Hakim Mahkamah Sesyen dikekalkan. Mahkamah Rayuan: Rayuan OKT ditolak. Mahkamah telah mengurangkan hukuman penjara dari 5 bulan kepada 14 hari dan denda RM10,000.00 id 8 bulan penjara adalah dikekalkan bagi kedua-dua pertuduhan. Hukuman penjara adalah berjalan secara serentak"

http://www.sprm.gov.my/001-shame.xhtml?id=998&uweb=jtl&mid=844

 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment