Tuesday, April 9, 2013

Re: RG2011... Fw: Hukum Undi Calon Bukan Islam

Kenyataan PAS yang diputar belit oleh media pemenang anugera saman terbanyak... sampai hari ini orang masih percaya.... Aku nak juga tengok kenyataan menyeluruh tentang hal itu atau kalau ada rakaman ker tolong uploadkan...

--- On Mon, 8/4/13, sharifah hamidah <sharidah78@yahoo.com> wrote:

From: sharifah hamidah <sharidah78@yahoo.com>
Subject: Re: RG2011... Fw: Hukum Undi Calon Bukan Islam
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Date: Monday, 8 April, 2013, 3:55 PM

semua berubah kerana politik...
 
Dulu PAS kata undi yg bukan Islam haram...tapi sekarang boleh pulak ...
 
Ada ulamak kata undi PAS haram tapi ada pula ulamak bertanding .....adoooi...
 
Ini lah di katakana politik dulu kata boleh skrg x boleh dulu kawan skrg musuh...
 

From: HANZ <hanzedison@gmail.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Friday, April 5, 2013 3:37 AM
Subject: Re: RG2011... Fw: Hukum Undi Calon Bukan Islam
 
abang bakar atan kata undi calom pembangkang haram???
so undi Haron Din pun haram lah ya? kalo dulu dia lah ulama yg kita bangga2kan. sebab politik lain aliran haramkan dia pula.
ustaz azhar yg popular tu pun kalo bertanding pun dh jadi haram lah ya?
tp kalo calon bn yg pernah dpt pertuduhan berat mcm rasuah, rogol, tangkap basah apa semua tu halal n wajib di undi ke?

KERANA POLITIK...SEMUA BERUBAH
2013/4/5 A. Bakar Attan <a.bakar@smebank.com.my>
 
Undi calon DAP, PKR dan PAS dah haram...kata Ulama2 Pondok di KELANTAN
 
From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of -::eSpAcE9808::-
Sent: Friday, 5 April, 2013 12:31 AM
To: zzxmelayucyber
Subject: RG2011... Fw: Hukum Undi Calon Bukan Islam
 
 
 

Hukum Undi Calon Bukan Islam? Haram Atau Dibenarkan?

telokbakong.blogspot
 
 
FB Ustaz Roslan Mohamad, (MURSHID)
 
Salam untuk semua, moga Allah rahmati
 
Parlimen dah bubar, PRU13 akan berlangsung tak lama lagi. Aku nak kongsikan tentang apa hukum kita undi Calon Bukan Islam dalam Pilihanraya nanti? Benda ni memang banyak kekeliruan, ada sebahagian pandangan yang meletakkan Haram! Begitu sekali beratnnya dihukumkan. Jadi, dengan jawapan Ust Dr Zaharuddin Abdul Rahman di atas aku harap semua jelas.
 
Hukum ini juga adalah hasil perbincangan tokoh2 agama terutama dalam MURSHID, disamping dibahaskan mengikut konteks pilihanraya dan politik di Malaysia. Perkara ini telah dijelaskan dalam Froum K-Fiqh Politik 2.0 yang lepas. Selamat mengundi demi perubahan dan masa depan lebih baik!

comments:

better kita undi yang seagama.. :D
benar, cuma perkara ini timbul apabila pertembungan antara calon Melayu (korupsi, rasuah) vs calon bukan Islam (integriti)
 
2.    angtuah
Solat istikarah sebelum mengundi
3.    Anonymous
Adakah kita nak bg org bukan Islam untuk bawa suara ISlam.????
Adakah orang Islam yang korupsi dan rasuah akan bawa suara Islam? Yang byk dibuktikan hanya membawa suara "perut" dan kroni masing2.
2.    Anonymous
sekarang kita sebagai rakyat minta mna2 parti untuk hntr calom Islam..sebab bg saya tidak ADIL jika soal agama Islam diletakkan di bahu org bukan Islam...
melihat juga konteks politik Malaysia, rakyat majmuk di Malaysia. Realiti bagaimana.? Dan perhatikan MOu yang dijelaskan dalam Fatwa di atas. Jika tidak setuju, dipersilakan. Hanya mampu berlapang dada menerima perbezaan =)
4.    Anonymous
MOU erti kata lain adalah tahaluf siyasi..bukankah tahaluf siyasi diharuskan jika Islam itu kuat untuk mengawal yang bukan Islam daripada menolak/menghina Islam. Jika yang bukan Islam juga menentang Islam macam mana tu?
Menentang kerana kejahilan. Contoh terbaik di Kelantan, kebanyakkan masyarakat Cina boleh menerima hudud apabila mereka diberikan kefahaman. Setiap tahun Kelantan menyambut Hari Hudud, adakah rakyatnya menentang sambutan tu?

MOU disamping menyebarkan dakwah dan kefahaman kepada mereka adalah lebih murni berbanding terus "mendiamkan" mereka.
"For Business, For Growth, For Life"
The information in this e-mail and any attachments is confidential and may be legally privileged. It is intended solely for the addressee or addressees and any disclosure of the contents of either is unauthorized and may be unlawful. If you are not the intended recipient, please delete the message and any attachments and notify the sender of miss-delivery. No undertaking, guarantee or other obligation contained in this e-mail will be binding on the Bank or the individual officers of the Bank unless it is confirmed via letter on the Bank's letterhead signed by an Officer of the Bank. Any views expressed by an individual within this e-mail which do not constitute or record the Bank's official position do not necessarily reflect the view of the Bank.

-- HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH KALO TAK DE MASALAH ITU MASALAH NAMANYA *THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*

No comments:

Post a Comment