Friday, April 5, 2013

Re: RG2011... pertanyaan: hak penyewa rumah

 

t kasih uzumaki naruto...hanya awk sorang saja yg merasai apa yg saya rasa...untung benar tn rumah tu, saya dah bersihkan rumah, cuma tak dicat smula sahaja..smpaikan sabu, penyapu, berus cat, masking tape pun dia nak claim. dah la upah cat gan upah cuci rumah dia dah claim...

Azila Hashim
Johor Bahru


From: Uzumaki Naruto <kerusi83@gmail.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, April 4, 2013 4:04 PM
Subject: Re: RG2011... pertanyaan: hak penyewa rumah

 
wahhh...senang byk la tuan rumah 2...nak cat umah sendiri pun sampai nak amik duit penyewa???aku rasa mcm x adil je...korg sume sokong ke ape yg tuan rumah 2 wat pada cik ila ni???


2013/4/4 Azam Azim <m.azamnorazim@yahoo.com>
 
yes mmg ape yg dilakukan nye adalah betul dan benar...sebab itu sebelum berpindah penyewa hendakla mpastikan rumah yg akan dipulangkan adalah seperti keaadaan semasa diberikan iaitu semasa menyewa....so harap pn jelas...



Sent: Wednesday, April 3, 2013 3:40 PM

Subject: Re: RG2011... pertanyaan: hak penyewa rumah

 
melalui perjanjian sewa, notis selama sbulan each party. saya mmg pda awalnye tak da niat utk bpindah awal, kerana rumah baru blm tentu akan siap dlm masa yg ditetapkan. setelah confirm dgn pemaju rumah saya sudah boleh diduduki, saya bagi sebulan notis bertulis (seperti didalam tenancy agreement) dan tuan rumah berjanji utk memulangkan smula deposit yg balance sebulan. berikut adalah deposit sebelum masuk:

Pendahuluan Sewa =    650
2 Bulan Deposit    =  1,300
Utilities                 =      400
Total                       = 2,350

setelah notis, saya tidak membayar sebulan sewa rumah (650) dan utilities sebanyak 135.
apabila sampi masanye, tn rumah beritahu rumah dah ada org nak sewa, so saya klr mengikut setelah sebulan tarikh yg dijanjikan. saya juga telah mbasuh dn bersihkan rumah, hanya cat saja yg saya tdk buat.
semasa penyerahan kunci kpd tn rumah, kami bersama buat pantauan. setelah stuju, tn rumah kata dia nak cat smula sperti sediakala..so saya stuju.

setelah smgu, saya hbungi tn rumah knapa masih tdk hbungi saya bagi memulangkan deposit.

tiba2 dia kata depoit habis digunakan utk beli brg2 mngecat dn pembersihan. seprti dibawah

baki deposit rumah = 650
baki utilties            = 265
total                       = 915

tetapi kesemuanye telah ditolak habis kepada:-

1. berus cat, penyapu, sabun cuci, masking tape, cat, dn mcm2 hardware lagi dia claim = 515
2. upah cat       = 350
3. upah cuci rumah       = 150

total claim = 1015...

saya hanya nak tau, adakah barangan hardware utk mngecat dn membersih rumah tn rumah berhak claim juga kpada pnyewa.

Klu benar mreka berhak claim saya tak boleh buat apa2 la..tetapi cara dia mcm sperti ingin menindas. janji 3 hari nak pulang smula duit deposit, smpi smgu tak pulang, pun tak talipon. mmg ada sign agreement... 
 
sekadar ingin tau..terima kasih...
Azila Hashim
Johor Bahru


From: Abdul Rahman bin Johari <arahman@newhoongfatt.com.my>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, April 2, 2013 8:33 AM
Subject: Re: RG2011... pertanyaan: hak penyewa rumah

 
ya betul tu
so tak perlu nak tuntut deposit tu
cuma tak perlu byr last 2 month
perlu beritahu tuan rumah la, bila nak pindah tu
jgn dh dekat nak pindah, baru cakap
wear and tear pada rumah kira ok la
cuma kalau ada kerosakan yg jelas tu, elok lah kita repair dulu
tampal ngan plaster/simen putih tu untuk lubang2 pada dinding yg kita tebuk and cat sikit ikut kaler asal

utk depsit utilities, tgk rumah gak
kalau rumah yg mahal sewanya, biasa utiliti pun dia ambil sebulan
bila nak ambil, dia akan tggu bil2 yg terkini
after byr semua bil tu, dpt la yg baki tu



Muhammad Darwish wrote:
 
Salam azila..  kebiasaannya deposit rumah 2+1.. akan di kira atau setelah diberitahu kpd owner..jadi bila kita nak pindah lagi 2 bulan, kita takyah bayar sewa 2 bulan terakhir..sebab akan ditolak dari deposit 2 bulan..utk deposit utilities..kita boleh ambil semula dari owner masa nak serah kunci..sebab amaun utk utilities tak byk mana..

On Tuesday, March 26, 2013, Ila Azila <azila_jb@yahoo.com> wrote:
>  
>
> Sahabat smua...
> Saya perlukan bantuan, ada sesiapa yg bekerja di Tribunal Pengguna, saya perlukan penerangan bagaimana dn apa hak sebagai penyewa rumah. Deposit rumah yang dibayar kepada tuan rumah, berhak atau tidak untuk kita menuntut semula. Saya hanya ingin kepastian sebelum membuat sebarang tindakan susulan. Bayaran sewa dan utilities tidak pernah tertunggak (diakui oleh tn rumah). 
> Mungkin hanya cat rumah tidak kepada warna asal (sebelum berpindah masuk) dn sedikit kerosakan yang minima sahaja, maklumlah saya mpunyai 4 org anak.  
>  
>  Sekian terima kasih diatas bantaun sahabat semua.
> Azila Hashim
> Johor Bahru
> ________________________________
>
>
>
>







__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (16)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment