Monday, April 8, 2013

RG2011... Fw: 10 tip Memilih Tablet

 



 

10 tip Memilih Tablet

1. Apakah sistem operasi yang disediakan?

Terdapat pelbagai sistem operasi yang berbeza tersedia untuk tablet tetapi yang paling popular untuk tablet setakat ini adalah iOS - Apple pilihan yang terdapat pada iPad dan iPhone serta Android – yang tersedia untuk pelbagai jenama sebagai contoh Samsung, Sony, Huawei, ASUS dan sebagainya. Ramai tablet dikeluarkan sejak 2011 beroperasi pada Android 3.0 dan sekarang ia mempunyai versi sehingga Android 4.1 Jelly Bean.

Sistem operasi lain adalah pada tablet dari Blackberry dan HP. Walaupun terdapat beberapa tablet yang beroperasi pada Microsoft Windows 8, ia masih sistem operasi yang merangkak namun boleh diberi perhatian cuma ada kekurangan dari segi aplikasi.

2. Bagaimana pula dengan skrin?

Saiz skrin adalah salah satu faktor yang paling penting untuk dipertimbangkan apabila membuat keputusan membeli tablet yang terbaik untuk anda. Jelas sekali, saiz tablet yang anda bawa bergantung kepada betapa selesa anda memegangnya.

Baiklah, 7 inci atau 10 inci? Kalau anda jenis yang kerap berjalan mungkin 7 inci paling sesuai tetapi kalau anda mahukan skrin besar pilih saiz 10 inci cuma pastikan anda mempunyai beg kecil untuk membawanya. Terdapat saiz 7 inci yang boleh muat dalam poket jadi berdasarkan tahap nipisnya paling kurang 7.8 mm.

3. Apakah pemproses atau prosesor yang beroperasi?

Semua tablet berdasarkan teknologi pemproses ARM - sama seperti hampir semua telefon mudah alih. Syarikat-syarikat yang berlainan telah menghasilkan versi mereka sendiri reka bentuk cip ARM dan ramai daripada mereka kini dwi-teras, seperti banyak pemproses PC.

Pilih yang mempunyai dwi teras sebab ia akan mengoperasikan aplikasi dan grafik anda dengan lebih baik. Kalau ikutkan kelajuan pemprosesnya, gunakan yang seminimum 1.2GHZ.

4. Adakah anda memerlukan tablet 3G?

Semua tablet menyokong wifi supaya anda boleh menyambung mereka ke rangkaian rumah anda atau ketika berada di kafe atau wifi di pejabat anda. Walau bagaimanapun, tablet datang dalam dua versi. Jika anda mahukan 3G, ia membolehkan anda boleh meletakkan kad SIM mudah alih yang dibolehkan untuk dimasukkan internet ke dalamnya dan menggunakan internet semasa bergerak.

Versi 3G adalah umumnya lebih mahal dan anda juga perlu mempunyai untuk mendaftar untuk kontrak data. Perkara yang baik tentang ini adalah bahawa banyak kedai menawarkan tablet pada kadar subsidi seperti yang mereka lakukan dengan telefon bimbit. Kalau anda menggunakan tablet dengan 3G, biasanya langganan internet sebulan dianggarkan dalam sekitar RM30 – RM250.

5. Adakah ia mempunyai kamera?

Tujuan kamera menghadap ke depan adalah untuk video memanggil supaya anda boleh menggunakan Skype atau aplikasi seperti Google Talk. Belakang kamera boleh digunakan untuk mengambil gambar atau video seperti pada telefon mudah alih.

Malah, kamera tablet banyak mampu mengambil video definisi tinggi 720p, jadi periksa bahawa jika ia adalah penting untuk anda.

6. Berapa banyak aplikasi yang ada?

Apple App Store mempunyai aplikasi yang paling, dengan lebih 700,000 kini boleh didapati manakala Android mengejar hampir dari belakang.

Lain-lain OS mungkin jauh ketinggalan. Tetapi pastikan aplikasi yang anda mahukan bersesuaian dengan keperluan anda.

7. Berapa banyak ruang penyimpanan ia mempunyai?

Berapa banyak simpanan yang anda perlukan bergantung kepada apa yang anda mahu gunakan tablet anda. 16GB adalah lebih daripada cukup untuk menyimpan beban muzik dan gambar, tetapi aplikasi besar dan video HD memerlukan memori yang lebih banyak.

Jika anda tidak akan menyimpan banyak muzik atau video, saiz yang lebih kecil akan halus. IPad tidak mempunyai slot kad memori tetapi banyak tablet lain mempunyai slot microSD/microSDHC, jadi anda boleh mengembangkan simpanan.

8. Ia boleh menyambung kepada TV anda?

Ramai juga boleh menyambung untuk memantau paparan dan televisyen melalui kabel HDMI. Ia berguna sekiranya anda mempunyai kandungan video pada tablet anda.
Jika ini adalah penting untuk anda, cari saiz penuh atau mini HDMI output, yang boleh didapati pada pelbagai tablet.

9. Bagaimana tebal dan berat?

Kebiasaannya, tablet berada pada berat sekitar 601g atau kurang dengan tahap nipis pada 7.2 hingga 8.0mm. Saya sudah nyatakan mengenai saiznya yang bersesuaian untuk anda dan sebenarnya ia memainkan peranan sama ada dalam poket atau beg.

Berat dan ketebalannya adalah lebih kebimbangan estetik tetapi jika anda akan memegang tablet anda untuk tempoh masa yang panjang (atau dalam satu tangan) anda pasti akan mula perasan model yang lebih berat selepas beberapa ketika.

10. Bajet?

Soalan yang sukar dijawab, kalau anda ada kekangan bajet, ada tablet yang dijual pada harga kurang RM500 cuma anda perlu bersabar dengan kelajuan tablet dan saiznya. Anda boleh juga mendapatkan tablet yang disediakan dengan subsidi.

Kalau dengan subsidi, anda boleh jimat hingga 40% cuma tempoh kontrak sehingga 2 tahun sedikit membebankan.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment