Tuesday, May 14, 2013

Re: RG2011... Jangan sesekali kita mengutuk ulamak ! Jaga lisan, jaga hati, jaga iman !

 

Inilah salah satu manifestasi orang yang tidak faham demokrasi dan kebebasan berfikir dan bercakap (termasuk menulis). Saya tidak pernah paksa sesiapa terima atau telan apa yang saya katakan. Setiap kita yang tahu guna komputer, rasanya boleh berfikir dan menapis apa-apa tulisan yang dipostkan. Apa hak awak nak melarang saya menulis dan mengeluarkan fikiran dan pandangan saya. Saya pun tak kesah apa awak nak kata terhadap saya, tapi jangan mengutuk saya macam sesetengah ulamak suu' yang suka mengutuk orang lain.

Awak jangan menyuruh manusia meniru atau mengikut sifat Allah yang Khaliq. Apa yang Allah lakukan terhadap makhluknya adalah hak mutlak Allah. Tetapi sebagai manusia apa hak kita nak mengutuk sesama manusia? Ada lesen mengutuk? Orang yang dikutuk oleh kamu mungkin lebih baik dari kamu. Kalau pun kamu ulamak, kamu tidak ada lesen dari Allah untuk merendahkan orang lain. Itu ulamak ujub dan takbur namanya. Mendidik perlu menggunakan adab sopan dan budi bahasa yang baik, bukan dengan kata-kata kesat.

Kegagalan ulamak berdakwah adalah kerana mereka tidak faham saikologi manusia. Mereka cuba impose nilai mereka terhadap orang lain. Macam HANZ nak impose nilainya kepada saya. Sorrylah.  Apa degree kamu? Bidang apa? University mana?


2013/5/10 HANZ <hanzedison@gmail.com>
 

Kartina Idris.....

ini pesanan untuk awak ya. 
Allah pun mengutuk juga dalam quran. kutuk yahudi, kutuk org yg lalai dlm solat, kutuk org yahudi, kutuk org kafir yang memusuhi Islam...
soo kalo ulama dh kutuk org salah yg x mau berubah....awak kutuk la allah sekali.
kan awak kata kalo xnak kena kutuk...jgn kutuk org kan.
so  mcm mana. awak ni mentaliti x de tamadun la.
awak dulu sekolah sampai mana ek? ada belajar sahsiah x dulu?
dari dulu smpai sekarang awak punya posting buat kami benci tau.
lepas ni awak xyah posting2 ek, menyampah la nak baca.
dah la nk dalil ntah hapa pun x pandai ada hati nk posting.
huh 



2013/5/8 Kartina Idris <kartina.idris@gmail.com>
 

Ulamak walaupun dikatakan pewaris nabi, tapi bukan semua. Kita kena tengok juga sifat ulamak tersebut sama ada pembohong, penipu, pemutar belit, pendusta dan sewaktu dengannya. Ulamak bukan bersifat maksum macam nabi-nabi. Ada juga ulamak suuu' (jahat), ada ulama baik. Yang kena kutuk biasanya ulamak jahat atau yang berperangai bukan macam ulamak, walaupun lahiriah berpakaian ulamak bersarban besar, berjubah atau berketayap. Kalau sanggup jadi ulamak suuu' maka kenalah sanggup terima kutukan. Janganlah kamu mengutuk orang jika kamu tidak mahu dikutuk.


2013/5/8 roslan mohd <mohroslan@gmail.com>
 


Inline image 1





--
HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH
KALO TAK DE MASALAH
ITU MASALAH NAMANYA

*THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (7)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment