Tuesday, June 4, 2013

RG2011... Punca utama kebutaan kekal

 

 

Punca utama kebutaan kekal

SENG KHEONG (tengah) bergambar kenangan dengan wakil-wakil organisasi yang menjayakan Minggu Kesedaran Penyakit-penyakit Retina Kebangsaan baru-baru ini.


 

PERSATUAN Oftalmologi Malaysia (MSO) dengan sokongan Majlis Kebangsaan bagi Orang Buta Malaysia (NCBM), AMD Alliance International dan Dana Mata Yayasan Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) telah melancarkan Minggu Kesedaran Penyakit-penyakit Retina Kebangsaan yang pertama, pertengahan Mei lalu.

Ia bertujuan meningkatkan kesedaran terhadap dua penyakit mata yang biasa menjejaskan retina iaitu degenerasi makula berkaitan umur (AMD) dan retinopati diabetes.

Selain itu, ia diadakan untuk mendidik orang ramai, terutamanya mereka yang berisiko tinggi menghidap penyakit-penyakit tersebut, mengenai keperluan untuk menjalani pemeriksaan berkala dan pengesanan awal bagi menghalang kebutaan akibat AMD dan retinopati diabetes.

"Tahap kesedaran AMD dan retinopati diabetes adalah agak rendah dalam kalangan masyarakat. Ramai orang termasuklah pesakit tidak mengetahui lebih mendalam tentang penyakit-penyakit tersebut.

"Justeru, sebagai pakar penjagaan mata, kami perlu mendidik orang ramai tentang AMD dan retinopati diabetes yang merupakan penyebab-penyebab utama kebutaan kekal," kata Dr. Fang Seng Kheong yang merupakan Presiden MSO.

MSO ialah satu badan profesional yang mewakili semua doktor mata di Malaysia.

Bagi memulakan kempen tersebut, aktiviti-aktiviti pendidikan seperti ceramah oleh pakar penjagaan mata dan pemeriksaan retina percuma diadakan pada hujung minggu di Pusat Beli-belah 1 Utama, Damansara Utama, Selangor.

Aktiviti yang menyeronokkan dan interaktif seperti pertandingan mewarna, Zumba, aktiviti pentas dan Cabaran Misty Maze akan dianjurkan untuk menggalak penglibatan orang ramai di samping mendidik mereka tentang penyakit-penyakit tersebut.

Pemeriksaan retina

Selain itu, MSO juga memperluaskan aktivitinya di dalam dan luar kawasan Lembah Klang dengan mengadakan ceramah pendidikan dan pemeriksaan retina di pelbagai lokasi di seluruh negara.

Orang ramai telah menyertai aktiviti-aktiviti tersebut yang diadakan di Ipoh, Johor Bahru, Kuala Lumpur, Kuching, Melaka, Pulau Pinang, Petaling Jaya, Klang serta Puchong, Selangor, Seremban dan Kota Kinabalu, Sandakan serta Tawau, Sabah.

SEORANG pengunjung melakukan ujian mata sambil diperhatikan oleh Aishah (dua dari kiri).



Pesakit diabetes atau mereka berusia melebihi 50 tahun digalakkan untuk membuat pemeriksaan retina di pusat-pusat pemeriksaan tersebut.

"Kami menggalakkan semua pesakit diabetes dan AMD untuk menjalani ujian mata dan pemeriksaan retina secara berkala dengan doktor mata masing-masing. Pengesanan awal sangat penting agar langkah pencegahan dapat diambil bagi mengelakkan kebutaan," ujar Dr. Kenneth Fong Choong Sian, Pengerusi Penganjur program kesedaran kesihatan awam yang juga Setiausaha MSO.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menganggarkan terdapat sebanyak 25 juta penghidap AMD di seluruh dunia manakala retinopati diabetes merangkumi lima peratus daripada jumlah kebutaan di seluruh dunia, iaitu mewakili hampir lima juta orang buta.

AMD ialah penyakit mata yang biasanya dihidapi oleh golongan yang berusia 50 tahun ke atas. Ia merupakan penyebab utama kehilangan deria penglihatan dalam kalangan orang dewasa yang lebih berumur.

Rawatan awal

Penyakit tersebut menyebabkan kerosakan makula secara perlahan-lahan iaitu bahagian retina yang memberikan ketajaman dan kefokusan penglihatan agar mata dapat melihat objek dengan jelas.

AMD dapat dirawat sekiranya dikesan lebih awal dan ia dapat dikenal pasti menerusi ujian mudah menggunakan carta grid Amsler. AMD juga dapat dicegah dengan mengamalkan pemakanan yang kaya dengan antioksidan, lutein dan zeaxanthine.

Retinopati diabetes pula ialah pendarahan dan pembengkakan luar biasa pada retina disebabkan penyakit diabetes yang tidak terkawal. Ia merupakan penyebab utama kebutaan di seluruh dunia.

Di Malaysia, retinopati diabetes menjadi penyebab utama kehilangan deria penglihatan dalam kalangan orang dewasa yang berupaya bekerja. Kebutaan akibat retinopati diabetes dapat dicegah melalui ujian mata secara berkala dan rawatan awal.

Minggu Kesedaran Penyakit-penyakit Retina dianjurkan dengan kerjasama The Star, Novartis, Bausch & Lomb, Bayer Healthcare, Pusat Beli-belah 1 Utama, Allergan, CIMB Foundation, KSK Group Berhad dan LBS Bina Group Berhad.

Acara tersebut dirasmikan oleh Pro-Canselor Universiti Malaya, Toh Puan Dr. Aishah Ong dan dihadiri oleh Perunding AMD Alliance International, Glendon Harris serta Pengerusi Yayasan MMA, Datuk Dr. N. Athimulam.

Maklumat lanjut mengenai Minggu Kesedaran Penyakit-penyakit Retina dan Persatuan Oftalmologi Malaysia, sila layari www.mso.org.my atau www.facebook.com/MalaysianSocietyOfOphthalmology.



Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0531&pub=Kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm#ixzz2VIOUdKUM 
Hakcipta terpelihara 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment