Thursday, September 12, 2013

Re: RG2011... Fw: Ranking Universiti Di Msia Jatuh Merudum

 

nakmacam mana dari yang diatas sampai yg diamanah kan untuk mencari ilmu lebih pentingkan berpolitik dulu. banyak cakap bukan banyak belajar


Yours Sincerely,
Sar.

Skype: saaban5


2013/9/10 -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
 



UM Masih Dalam Kedudukan 200 Universiti Terbaik Dunia

telokbakong.blogspot.
lagiberita.blogspot.
 
PETALING JAYA: Universiti Malaya (UM) masih berada dalam kedudukan 'QS World University Rankings 2013/14' walaupun jatuh 11 anak tangga disebabkan persaingan yang lebih sengit.
UM, universiti utama di negara ini menewaskan lebih 2,000 universiti lain di seluruh dunia.

UM merupakan universiti yang berada di ranking tertinggi di negara ini berada di tempat ke-167 dalam 200 universiti secara keseluruhan, walaupun jatuh 11 tangga berbanding 2012.
Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Universiti Putra Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Universiti Teknologi Mara kesemuanya telah jatuh dalam dari segi ranking tahun ini.

Universiti Teknologi Malaysia (UTM) meningkat tiga anak tangga, dari tempat 358 pada tahun 2012 kepada 355 pada tahun ini.
Ketua Penyelidikan Unit QS Intelligence, Ben Sowter berkata penurunan prestasi bagi institusi Malaysia tahun ini mencerminkan kehebatan persaingan pendidikan global.

Tetapi perbandingan lima tahun menunjukkan mereka telah melakukan beberapa kemajuan yang ketara, katanya.
"Institusi di Malaysia telah membangunkan profil kukuh di kalangan ahli akademik dan majikan siswazah dunia," katanya.

"Ini bermakna mereka melakukan sesuatu yang agak baik dalam kajian reputasi akademik dan majikan, yang menunjukkan bahawa mereka telah membangunkan reputasi antarabangsa untuk standard akademik dan untuk kualiti graduan yang mereka hasilkan," katanya.
Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi Prof Datuk Dr Morshidi Sirat berkata perlu ada usaha berterusan oleh universiti di Malaysia untuk meningkatkan kedudukan mereka.

Naib Canselor UM Prof Tan Sri Dr Ghauth Jasmon berkata penurunan kedudukan UM mencerminkan persaingan global yang semakin meningkat di kalangan universiti yang bersaing untuk mendapat kedudukan antara universiti terkemuka dunia.

"Kedudukan UM boleh bertambah baik jika kajian skor akademik tidak menurun sebanyak 3.8 peratus berbanding 2012 kerana perubahan dalam cara QS menilai skor 'Peer Review'."

Ketua Setiausaha Kedua Kementerian Pendidikan Datuk Seri Dr Zaini Ujang yang merupakan Naib Canselor UTM sehingga Jun tahun ini berkata universiti itu memberi penekanan kepada pengukuhan hasil penyelidikan dan bekerjasama rapat dengan institusi terkemuka seperti Universiti Harvard, Massachusetts Institute of Technology dan Universiti Oxford. - Mstar

 

[Apa Sudah Jadi?] Ranking Universiti Di Malaysia Jatuh Merudum

Posted by greenboc


Kedudukan 800 universiti teratas di seluruh dunia bagi tahun 2013 yang dilaporkan oleh QS World University Rankings sewajarnya menjadi isu utama negara mutakhir ini, selain dari isu kenaikan harga minyak kerana kedua-duanya mempunyai kesan besar kepada kebajikan rakyat.

Laporan tersebut menunjukkan bahawa enam dari tujuh universiti awam negara yang tersenarai di dalam 800 universiti teratas telah mengalami kemorosotan seperti berikut:

Universiti Ranking 2012 Ranking 2013
UM 156 167
UKM 261 269
USM 326 355=
UTM 358 355=
UPM 360 411-420
UIA 401-450 501-550
UiTM 601+ 701+

Hanya UTM yang menokok sedikit kedudukannya dari tangga 358 (2012) kepada 355= (2013).

Kedudukan ini dibuat berdasarkan kriteria-kriteria berikut:

1. Reputasi pencapaian akademik (40%)
2. Kemampuan mendapatkan pekerjaan dan pandangan majikan (10%)
3. Nisbah siswa kepada tenaga pengajar fakulti (20%)
4. Rujukan penyelidikan (citation) mengikut fakulti (20%)
5. Keantarabangsaan pelajar (5%)
6. Keantarabangsaan tenaga pengajar fakulti (5%)

Ramai pimpinan Barisan Nasional yang masih berdolak dalih dan tidak mahu menerima hakikat bahawa persoalan mutu pendidikan tinggi dan kedudukan universiti awam negara adalah isu utama yang membawa kesan besar kepada rakyat.

Kedudukan universiti awam negara yang tidak berdaya saing menyukarkan graduan mendapat kerja yang baik dengan gaji yang berpatutan. Malah, masalah pengangguran di kalangan graduan terutamanya di kalangan graduan Melayu/Bumiputra banyak berpunca dari mutu pendidikan tinggi yang merudum yang saban tahun disahkan oleh kedudukan universiti awam negara.

Oleh sebab itu, hakikat bahawa enam dari tujuh universiti awam negara semakin rendah kedudukannya sewajarnya diambil serius oleh semua pihak dengan penuh keterbukaan.

Apatah lagi apabila universiti terbaik Asia adalah National University of Singapore (NUS) yang menduduki tangga ke-24 menjadikannya univesiti terbaik Asia mengalahkan universiti-universiti Jepun, Korea Selatan dan China.

Ramai yang tidak tahu bahawa NUS mempunyai sejarah yang sama dengan Universiti Malaya kerana kedua-duanya diwujudkan sebagai University of Malaya di Singapura dalam tahun 1949 mengikut saranan Suruhanjaya Carr- Saunders. Pada tahun 1959, University of Malaya mempunyai dua kampus yang berasingan iaitu kampus asal di Singapura dan kampus baru di Kuala Lumpur. Pada tahun 1962, kedua-dua kampus ini berpisah menjadi dua universiti berasingan iaitu Universiti Malaya (di Kuala Lumpur) dan NUS (di Singapura).

Selepas 50 tahun, walaupun bermula dari titik yang sama, Universiti Malaya tidak pun berada di dalam kedudukan 100 teratas di dunia sedangkan NUS menjadi universiti terbaik di Asia.

Ini adalah hakikat yang perlu ditangani secara terbuka tanpa prejudis politik atau perkauman kerana mutu dan kedudukan universiti awam negara mempengaruhi taraf hidup rakyat dan daya saing negara seluruhnya.

Oleh yang demikian, saya menyarankan supaya perkara-perkara demikian dibahaskan secara terbuka dan reformasi pendidikan tinggi dijalankan secara segera seperti berikut:

1. Kembalikan kebebasan akademik kepada universiti-universiti awam dengan memberi kuasa autonomi kepada Senat Universiti tanpa campur tangan kementerian dan kerajaan

2. Pemilihan kepimpinan universiti awam mengikut merit berdasarkan kredibiliti akademik, pengalaman mengurus universiti ternama, integriti peribadi yang bebas dari pandangan partisan dan ciri-ciri lain yang ada pada kepimpinan universiti ternama dunia

3. Kembalikan kebebasan minda yang sepenuhnya kepada siswazah dan gerakan mahasiswa dengan menghentikan serta merta sebarang aktiviti atau program yang mengongkong perkembangan minda bebas siswazah, termasuklah program propaganda politik yang dianjurkan oleh BTN dan badan-badan yang serupa dengannya

4. Menilai semula sistem pemberian biasiswa yang menekankan penghantaran pelajar terbaik ke universiti-universiti luar negara dan beralih kepada sistem biasiswa yang memberi tempat terbaik kepada mereka di universiti-universiti terbaik Malaysia, dan

5. Program khusus memperkasakan kredibiliti akademik fakulti di universiti-universiti awam dengan membawa masuk tenaga pengajar dan penyelidik terbaik dari seluruh dunia

Saya percaya langkah-langkah ini adalah permulaan untuk mengembalikan keunggulan universiti awam negara dengan sasaran Universiti Malaya berada di dalam tangga 100 universiti terbaik dunia dalam tempoh 10 tahun dari sekarang.

Saya juga akan membuat kunjungan hormat ke NUS dalam bulan November 2013 untuk mempelajari sendiri langkah-langkah yang dilaksanakan selama ini untuk menjamin kualiti pendidikan di universiti itu.

Rafizi Ramli
Pengarah Strategi KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan


Malaysian varsities plunge in ranking


Malaysia's public universities continue to plummet down the list of QS World University Rankings.

Only seven of the country's universities made it to QS's list of 800 top institutions for 2013. They are Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), International Islamic University Malaysia (UIA) and Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Of the seven, only UM has maintained its position in the top 200 although it slid down from number 156 in 2012 to number 167 in the current list.

Only one Malaysian institution has managed to raise its standing. UTM, which was ranked 358th in 2012, is now at number 355.

UKM has dropped eight spots to number 269 and USM has gone down 29 spots to number 355. UPM has seen a long drop from number 360 to circa 411-420, but it has not suffered as much as UIA and UiTM, both of which plummeted by 100 points. Last year, UIA was in the ranks of 401 to 450 and UiTM was at 601+.

QS research head Ben Sowter attributed the deterioration in Malaysian universities' rankings to deficiencies in research but credited them for the quality of their academics and the employability of their graduates.

"The drop in performance for Malaysian institutions this year reflects the intensity of global competition," he said.

"But a five-year comparison suggests they have made some significant progress.

"Malaysian institutions are not yet producing highly cited research, but they have developed a solid profile among the world's academics and graduate employers," he said in a statement.

An overview of the rankings indicate an improvement among Asian universities and a general drop among US institutions.

Of the 62 Asian institutions in the top 400, 70% rank higher this year than in 2007/2008 while 64 out of 83 US universities have dropped in ranking.

The National University of Singapore (NUS) has outshone the University of Hong Kong (HKU) for the first time. NUS is placed at the 24th spot whereas HKU is at the 26th.

However, the top 10 spots remain in the grips of the US and Britain. The Massachusetts Institute of Technology remains at the top and Harvard University has clinched the second spot from Cambridge University, which is now number 3.

The QS World University Rankings is an annual league table of the top universities in the world and is arguably the best-known and respected ranking of its kind. Compiled by the QS Intelligence Unit in close consultation with an international advisory board of leading academics, the QS World University Rankings is widely referenced by prospective and current students, university professionals and governments worldwide.

Rafizi: Academic freedom needed

Meanwhile in a reaction, PKR strategy director Rafizi Ramli has called for full academic freedom to be given to university staff and students

"Return the academic freedom to the public varsities by permitting autonomous power to the university senate without government interference.

"Programmes that curtail the freedom to think freely among students also must be stopped immediately. This includes political propaganda programmes," said Rafizi who is also Pandan MP.

He also suggested that the best brains in specific academic fields be recruited by the university to increase the university's standing.

In addition, he called for the scholarship system to be re-evaluated as there was a need to have the smart students in the best local universities.
-FMT


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment