Friday, September 6, 2013

RG2011... Re: [MalaysiaNews] Muhyiddin Mendedahkan Rahsia Kenapa Minyak Naik Harga.

 

Senaraikan sekali punca hutang naik. kami rakyat nak tahu juga.     Tetiba ja 
nak bebankan rakyat denagn segala kenaikan dari minyak. makanan, eralatan. Siapa punya angkara asal22 semua ni.      ..... 

From: NewsforwarderRT <3@pendekarblogger.com>
To: MalaysiaNews@yahoogroups.com; respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Friday, 6 September 2013, 18:45
Subject: [MalaysiaNews] Muhyiddin Mendedahkan Rahsia Kenapa Minyak Naik Harga.

 

Muhyiddin Mendedahkan Rahsia Kenapa Minyak Naik Harga.

Akhirnya mereka mendedahkan rahsia ini. Rahsia yang bukan rahsia pada kami lagi. Tetapi rahsia ini boleh la di anggap rahsia kepada penyokong2 mereka. Ini kerana kita dah sebut banyak kali sebelum neh. Bahkan secara berulangan dan berterusan.

Ekonomi negara gawat.


Hutang negara menimbun.

Bahaya pada negara. 

Kita perlu bertindak mengurangkan defisit supaya tidak muflis.

BODOH PUAK2 PAKATAN neh. [Padahal aku bercakap atas kapasiti orang biasa, rakyat marhaen, tapi pakatan yang kena maki. Untuk rekod, aku bukan ahli berdaftar dengan mana2 parti dalam pakatan rakyat juga bukan berkerja dengan mereka. So bila aku bercakap sesuatu then PR yang kena maki, memang aku gelak huhu haha. Pasal yang bercakap orang lain tapi yang kena maki orang lain. Hehehe]


ANAK HARAM. BERAMBOS KAU DARI NEGARA NEH. KALAU TAKTAU BERSYUKUR TAK PAYAH HIDUP KAT MALAYSIA.


HUTANG NEGARA UNTUK KEPENTINGAN KO JUGA.


HUTANG ADALAH BAIK UNTUK NEGARA.


PAKATAN FITNAH PASAL JUMLAH HUTANG NEGARA.


Berikut di atas ialah antara hujah2 yang depa campakkan ke dalam pelbagai medium online termasuklah facebook, blog, youtube, twitter dan sebagainya untuk membidas isu hutang negara.


Jumlah hutang negara bukan didedahkan oleh PR pun. Ia berada dalam maklumat belanjawan. Kita petik dari sana saja. Yang menyediakan angka tue mereka tak salahkan, yang memetik angka tersebut, bertanya, mempersoalkan dan mahukan jawapan, pula yang menjadi pihak yang salah.


Takpe. Ia bukan perkara yang baru di Malaysia bahawa penyokong2 BN tidak memahami bahasa dan asas bagaimana satu2 isu tue menjadi kemuncak. Contoh paling simple ialah mengenai harga minyak yang naik 20sen. Pada mereka harga minyak tak naik. Hanya harga subsidi yang dikurangkan. Walaupun kita nampak ada perubahan liter pada setiap nilai belian minyak rm10.00.

Rujuk bawah ;
Description: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/q77/s720x720/1238922_560162717384481_1553211817_n.jpg

Minyak naik sebab nak selamatkan negara?

BN nak selamatkan ekonomi negara. 

Maksudnya ada sesuatu yang tak kena pada ekonomi kita. Apakah itu? Kenapa menjadi begitu? Siapakah punca2 yang menyebabkan keadaan itu?

Ada dijelaskan tak?


Ia tidak diterangkan. Kenapa BN tidak mahu menerangkan ia kepada public? Baru2 neh blog hartanah update berita bahawa projek2 kerajaan yang berskala besar akan dihentikan secara berperingkat. Ini termasuklah projek2 infrastuktur. Ia bukan dihentikan terus. Ia dihentikan untuk menjalani penilaian semula samada projek tersebut boleh diteruskan atau kita tangguhkan sementara ke suatu masa yang lain.


Nampak tak kenapa ini berlaku?

Menyemak semula projek2 mega. Ini juga bermaksud kerajaan kekurangan wang untuk meneruskan kesemua projek2 mega dalam satu tempoh yang sama. Bila kerajaan takde duit nak buat projek2 mega macam mana kerajaan nak dapatkan duit untuk bina rumah kos rendah?

Itu tak masuk lagi bila terdapat projek2 mega yang terhenti, ini bermaksud akan ada pihak2 yang kehilangan pekerjaan mahupun kurang mendapat job. Bermaksud kurang income. Kadar penganguran mungkin akan meningkat dan ia boleh mendorong kepada perlakuan jenayah. Inflasi jangan cakap la. Memang meningkat sebanyak 0.2% berbanding unjuran sebelum neh yang menyatakan pada kadar 2%. 

Keadaan kita neh macam neh. Hutang menimbun2. Jumlah hutang isu rumah meningkat sampai melebihi tahap 80%. Barang dan perkhidmatan yang ditawarkan pula mahal. Maksudnya kos sara hidup kita tinggi. Gaji kita pula tak sampai ke level untuk tampung kos sara hidup yang tinggi. Bukan kerana faktor kita malas bekerja tapi dasar gaji minima di negara ini tidak pratikal. Manfaat yang lebih kepada kapitalis berbanding pekerja. Yakni golongan bawahan dibolehkan mendapat bayaran rendah namun golongan atasan dibolehkan mendapat bayaran tinggi berdasarkan status bukan nya merit. Dengan harga rumah dan kereta yang mahal disebabkan CUKAI dan kelemahan kerajaan dalam menetapkan polisi2 yang melindungi pengguna dan juga penguatkuasa yang lemah, maka kita kini menjadi mangsa kerakusan pihak2 yang hanya mementingkan keuntungan semata2. Jaringan pengangkutan awam yang lemah menyebabkan kita dipaksa bergantung harap pada kenderaan sendiri. 

Inila masalah pokok. Inila masalah yang perlu kita focus dan tanggani.

Dan bila ini di utarakan, kita bukan saja tidak mendapat jawapan kepada penyelesaian bahkan kita dihamburkan dengan keterangan bahawa PR itu LGBT, Anwar nak jual negara, Anwar pro Yahudi, Anwar ada skandal rasuah, PAS itu Syiah, DAP itu komunis.

Apa pun tak boleh.

Jangan lupa baca dua link kat bawah neh. Ia menjelaskan lagi mengenai hutang negara. BTW, Mahathir pun dah ubah statement nya. Daripada tak perlu risau tentang hutang kepada memesan bahawa kita tidak lagi boleh berboros walaupun nasihat tersebut ditujukan kepada pihak yang salah namun nasihat jangan berboros itu tepat. Cuma ia sepatutnya ditujukan kepada BN kerana mereka la di pihak yang sedang melakukan pembaziran.

Baca ; http://www.beritaterkini.my/hutang-negara-malaysia-2013


 
 
 
 


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment