Thursday, September 12, 2013

RG2011... RE: TAZKIRAH RINGKAS - PAGI JUMAAT

 

"Jangan baring ketika AZAN nanti jenazah kita berat"

"Jangan berkata-kata semasa AZAN, agar lidah tidak kelu menyebut shahadah ketika 
 Saratul Maut"

Hadis yang pertama dah sah-sah palsu.

Perihal hadis yang kedua: Tidak ada larangan ketika bercakap sewaktu azan melainkan wujudnya hadis supaya menjawab azan: "Apabila kamu mendengar azan, maka jawablah sebagaimana yang di perkatakan oleh mu'azzin (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Menurut Imam al-Bukhari rahimullah, sebagaimana yang di nyatakan dalam sahihnya pada bab 'BERKATA-KATA KETIKA (DALAM) AZAN' – hukum bercakap ketika itu adalah harus. Namun ada pendapat ulama' mengatakan makruh, melainkan ada hajat. Malah terdapat ulama' memberikan perincian bahawa makruh berkata-kata sewaktu iqamah dan bukan sewaktu azan. Jelas sekali hukumnya, samada harus atau makruh dan tidak ada yang haram.

Adapun menurut al Imam Syafi'e semasa hayatnya, beliau berkata: "Aku tidak menyukai berkata-kata di dalam azan di mana ia tidak memunafaat kepada manusia dan jika bercakap tidak boleh mengembalikan azan" (Ini merujuk agar mu'azzin menghabiskan azannya baru berkata2)

RUMUSAN: Makanya, molek lah berbalik kepada hadis sahih diriwayat oleh Imamain al-Bukhari & Muslim daripada Abu Hurairah, nabi bersabda: "BARANGSIAPA YANG BERDUSTA ATAS NAMAKU SECARA SENGAJA, MAKA HENDAKNYA DIA MENGAMBIL TEMPAT DI NERAKA" Na'udzubillahiMindZaliq!

Istighfar.

 

 

From: Haron, Saipudin [mailto:Saipudin.Haron@Mattel.com]
Sent: Friday, September 13, 2013 8:49 AM
To: TemanHidup@yahoogroups.com; respeks_group@yahoogroups.com; mahligai@yahoogroups.com
Subject: FW: TAZKIRAH RINGKAS - PAGI JUMAAT

 


 

TAZKIRAH RINGKAS - PAGI JUMAAT



Rasulullah SAW bersabda...

" Sebarkan Walaupun Daripada Sepotong Ayat Ku"


"Jangan baring ketika AZAN nanti jenazah kita berat"


"Jangan berkata-kata semasa AZAN, agar lidah tidak kelu menyebut shahadah ketika 

 Saratul Maut"


       
5 perkara orang Islam patut tahu berkenaan kesihatan,.....
       AL-QURAN ada mengajar kita menjaga kesihatan & membuat amalan  
       seperti berikut......

  • MANDI PAGI SEBELUM SUBUH atau sekurang-kurangnya 1 jam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan kita, boleh mengurangkan lemak yang terkumpul, kita boleh melihat orang yang mengamalkan mandi pagi kebanyakkan badan mereka TIDAK GEMOK.

 

  • Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas AIR SEJUK (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyAllah jauh daripada penyakit (susah nak kena penyakit). Jadi marilah kita amalkan untuk meminum air sejuk di pagi hari sebelum/selepas Solat Subuh.

 

  • Waktu subuh di sunatkan kita BERTAFAKUL (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelakkan daripada sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam salur darah dikepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan BERSUJUD maka darah akan mengalir diruang berkenaan.

 

  • Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi SAW pernah menegah kita makan ikan bersama ayam. Dikhuatiri akan cepat dapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ION+VE, manakala dalam ikan mengandungi ION-VE, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadilah tindak balas BIOKIMIA yang terhasil yang boleh merosakkan USUS KITA. Orang Yahudi suka makan ikan tanpa bercampur dengan makanan yang berasaskan ayam.

 

  • Nabi SAW juga mengajar kita makan dengan tangan kanan & bila habis makan hendaklah menjilat jari. Bagitu juga ahli sains telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda drp terdapat dalam air liur. (Enzyme sejenis bahan pencerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).

 

 

            Sabda Nabi SAW ILMU itu milik Tuhan, barangsiapa menyebarkan ilmu

            demi kebaikkan InsyaAllah , ALLAH akan menggandakan 10 kali 

            kepadanya.

 

            Mari kita Istiqamah amalkannya semoga InsyaAllah kita menjadi  
            Muslimin & Muslimah yang berjaya di DUNIA & AKHIRAT ......Ameenn


            Sumber : Bahterasamudera


 

----------------------------

Penerangan ini (termasuk lampiran apa sahaja) cuma untuk siapa sahaja yang dimaksudkan. Penerangan ini mungkin mengandung bahan-bahan rahsia dan / atau maklumat perniagaan rahsia kepunyaan Mattel. Kalau anda bukan penerima yang dimaksudkan, anda tidak seharusnya menduplikat, mengirim atau menggunakan maklumat ini untuk maksud apa sahaja, dan anda harus segera menghapuskannya dan memberitahu adanya kepada pengirim.

 

This message (including any attachments) is only for the use of the person(s) for whom it is intended. It may contain Mattel confidential and/or trade secret information. If you are not the intended recipient, you should not copy, distribute or use this information for any purpose, and you should delete this message and inform the sender immediately.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment