Thursday, June 12, 2014

RE: RG2011... Fw: Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar2an..

 

moral! xpayah buat pinjaman..tp klu dh pinjam bayar..pinjam kena bayar la..





From: respeks_group@yahoogroups.com
To: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Fri, 6 Jun 2014 12:25:45 +0800
Subject: Re: RG2011... Fw: Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar2an..

 

Org banyak duit duduk diam dan bayar bunga..riba mesti ditentang kerana Allah isytihar perang..kalau ada yang seru suruh bayar maka sedialah diserang Allah dalam bentuk masalah2 kecik tapi impak yg besar..cukai yg dipotong dari gaji, aku halal untuk pembelajaran..hidup kat malaysia bukan senang pun...lainlah ko..mak bapak takda..rumah beli takda faedah..kereta pakai air jer.. universiti jamin ada kerja.. semua duit pinjam tuh ko dapat balik..pulang semula..universiti tak usik duit ptptn tuh..student lepas belajar senang dapat kerja 5k..duit ptptn hari tuh ada baki 48K..boleh pulang..hehehe..negara maju lain boleh jer pendidikan percuma..cukai memang tinggi tapi pulang kat rakyat..kerajaan kita jimat belanja kalau naik cukai..naik rega minyak..jimat tuh apa makna? adakah maknanya kenakan yuran tinggi2 dalam belajar..lepas tuh tubuh ptptn guna duit cukai bagi pinjam pelajar..dan buat bisnes?? modai ambik dari kwsp dan cukai..tuh duit bapak hang ker?..bayar tanpa faedah ler..korang ingat dunia sekarang nih ada freee ker..tuh menteri nak lalu kat jalan pun guna polis..susah tak mahu sama2..senang nak kepada korang jer..bantah sikit tak syukur ler..tak kenang budi ler..suruh duduk luar negara ler..pemikiran korang sebenarnya mundur..perasan maju..negara maju bukan bangunan banyak..syok tgk perut lapar..org lain kebas..negara maju mesti kebajikan rakyat..modal manusia mesti diberikan pelaburan..barulah rakyat kerja keras pulangkan dalam bentuk kerja yang lebih baik, sayang negara..ini pendidikan dibisneskan..jadi setiap kredit matapelajaran harganya melambung tinggi..jadi hutang ptptn tinggi..untung ptptn besar dgn faedah dari beratus2 ribu pelajar..duit ptptpn pulak amik dari kwsp..piirah...cakap korang memang besar tapi habuk pun tarak..agak2 ko siapa PM kita dalam 10 tahun nanti..takda jawapan memang bodoh..kalau ada maka sesungguhnya korang faham politik kotor dan segalanya yang datang untuk menjadikan PM itu.. modus utama..rakyat mesti miskin..hutang mesti banyak...harga mesti mahal..senang nak picit hidung dan sorak saya terhutang budi..:) sekian


2014-05-29 18:49 GMT+08:00 'rmanbj79@yahoo.com.my' rmanbj79@yahoo.com.my [respeks_group] <respeks_group@yahoogroups.com>:

Mmmm.ms belajar dl,gn x guna duit ptptn tu...duit ptptn ni ko minta ke krjan suke2 bgi...rasanye ko org y minta alasan utk kos pembelajaran rsnye kan...dh gn duit tu...byr lh blk...ke ko gn duit tu buat joli sakan...pas tu result sakit,n peluang nk kj pun sakit,ko xnk byr blk yer duit ptptn...n bg mcm2 alasan....manusia2..... Ms nk pnjm komoom ngs2 spaya dluluskan pinjaman tu kan...

Sent from Yahoo Mail on Android



From: lailiy bannu lailiy_bannu@yahoo.com [respeks_group] <respeks_group@yahoogroups.com>;
To: <respeks_group@yahoogroups.com>;
Subject: Re: RG2011... Fw: Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar2an.. [1 Attachment]
Sent: Wed, May 28, 2014 4:37:17 AM

alahai tak nak bayar terpulang lah pada diri sendiri...kalau dah berhutang wajib kena bayar.sbb kalau tak bẩyar hutang  mati kelak, âzab api neraka kita sendiri yang tanggung bukan org yang suruh kita jangan bẩyar tu.
 

From: "zinos zin zimo_s@yahoo.com [respeks_group]" <respeks_group@yahoogroups.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, 27 May 2014, 14:51
Subject: Re: RG2011... Fw: Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar2an.. [1 Attachment]

Assalamualaikum Sahabat,

Boleh tak sahabat ajak kekawan semua untuk penuhkan saf saf dimasjid semasa waktu sembahyang daripada ajak kekawan buat apa yang hampa rancang tu.....pinjam duit klu tak bayar, orang marah la, klu di bank-bank kita buat pinjaman apa-apa pun, mesti ada bunga kan, pasal pa tak ajak kekawan yang ada hutang di bank untuk beli keta ke, rumah ke, jangan bayar sampai hujung tahun ni.....agaknya pa yang akan terjadi?.....masa nak pinjam tak tersangatla nak cepat cepat, tapi nak bayar plak......nak hold plak sampai PRU akan dating.......hebat..hebat...hebat.....duit dah habis untuk pembelajaran, ilmu, dan lain lain...saya harapkan sahabat fikir la betul betul sebagai seorang islam, berfikirlah sebagai seorang islam, berkata kata lah sebagai seorang islam, sumbatkan keimanan didalam hati kita, jangan biarkan Syaitan berada didalam hati kita.....ini adalah nasihat saya kepada semua sahabat semua bukan untuk mengata kepada sesiapa pun.....
Iklas
Sahabat Islam


On Tuesday, 27 May 2014 9:20 AM, "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [respeks_group]" <respeks_group@yahoogroups.com> wrote:


 


[JOM] Gerakan Boikot Bayar Pinjaman PTPTN Besar-Besaran..

Posted by Kedah Lanie
 

Nampaknya, ada peminjam ptptn yang masih tidak yakin dengan aku. nah, aku letak kad pengenalan aku. ingat aku takut ? sikit pun aku tak goyang lah. sekarang, aku nak 1,000,000 peminjam berhenti bayar ptptn pada 1 julai 2014 ini juga, tarikh di mana ptptn ditubuhkan. korang cuma perlu buat kerja mudah je iaitu untuk share post ini yang tak sampai 5 saat pun. boleh ?

Saya Qadafi bin Muhamad Shuib ingin menyeru kepada 956,018 peminjam yang masih membayar PTPTN supaya bersama-sama saya
https://www.facebook.com/qadafimuhamadshuib untuk berhenti membayar PTPTN pada saat ketika ini juga sehinggalah Pilihanraya Umum 14 nanti, yang mungkin diadakan pada tahun 2018.

Tujuan utama untuk kita berhenti bayar PTPTN adalah untuk :

1. Memprotes tindakan PTPTN yang ternyata mengenakan kos pentadbiran dengan tujuan untuk mengaut keuntungan semata-mata.

"Kami diberitahu bahawa PTPTN hanya membelanjakan RM65 juta setahun untuk menjalankan operasi, jadi kadar faedah 1% daripada berbilion-bilion yang diberikan setiap tahun adalah jauh lebih daripada yang diperlukan"

http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2012/04/12/ptptn-digesa-hapus-kadar-faedah-1-tindakan-senarai-hitam--khairy/

2. Sebagai bantahan kepada resolusi yang gagal dilaksanakan oleh Meja Bulat PTPTN yang telah dibuat pada 11 April 2012.
"Meja Bulat mencadangkan bayaran perkhidmatan 1% yang dikenakan ke atas peminjam PTPTN dihapuskan"

http://www.sinarharian.com.my/nasional/ptptn-11-resolusi-rundingan-meja-bulat-anjuran-pemuda-umno-1.39271

3. Menunjukkan rasa tidak puas hati kepada tindakan PTPTN yang mengenakan caj insurans yang semakin membebankan para peminjam PTPTN.

4. Sebagai tanda kecewa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib yang tidak mengendahkan cadangan peminjam PTPTN untuk menghapuskan kos pentadbiran PTPTN yang telah dikemukakan untuk Bajet 2014 yang dibentangkan pada 25 Oktober 2013.

5. Pembayaran balik PTPTN telah jatuh hukum sebagai haram kerana kos pengurusannya telah melebihi kos sebenar.

"Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, kadar faedah 1% yang dikenakan terhadap kos pentadbiran PTPTN adalah terlalu banyak berbanding perbelanjaan mengurus sebenar perbadanan itu"
http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2012/04/12/ptptn-digesa-hapus-kadar-faedah-1-tindakan-senarai-hitam--khairy/

"Semua caj yang melebihi kos sebenar perkhidmatan adalah haram"
http://abuanasmadani.blogspot.com/2012/04/ptptn-haram-caj-lebihi-kos-sebenar.html

Saya akan mengambil tanggungjawab sepenuhnya ke atas setiap peminjam PTPTN yang mahu mengambil keputusan untuk berhenti bayar PTPTN. Justeru, walau apa pun yang akan terjadi nanti, saya yang akan menerima risikonya. Dengan ini, anda tiada alasan lagi untuk ragu-ragu dan bimbang untuk berhenti bayar PTPTN.

Akhir sekali, saya akan upload penyata PTPTN saya pada setiap bulan sebagai bukti saya kotakan janji saya untuk tidak lagi membayar PTPTN. Saya amat berharap sekali pada tahun 2015 nanti, sasaran 1,000,000 peminjam untuk berhenti membayar PTPTN akan tercapai.

==========================================
Yang kat atas neh ialah kisah seorang peminjam PTPTN yang mendesak peminjam2 PTPTN yang lain untuk bersama2nya dengan TIDAK membayar pinjaman PTPTN masing2.

Boleh baca apa yang dia tulis di atas perenggan demi perenggan kenapa dia buat gerakan di atas. Ada facebook dia yang korang boleh follow kalau berminat untuk bersama2 terlibat dalam gerakan boikot bayar pinjaman PTPTN.

Aku secara jujurnya memahami kenapa dia buat macam tue. Dan berharap gerakan dia akan menemui kejayaan sehingga membuatkan kerajaan tunduk ke atas tekanan pelajar.
 
 







--
Xstream-BOP

__._,_.___

Posted by: ZATU Ent <tandz@live.com.my>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (17)

Check out the automatic photo album with 8 photo(s) from this topic.
10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg 10376855_875216499161424_2667534182486940340_n.jpg

" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment