Sunday, June 22, 2014

RG2011... Fw: Adilkah diburu macam penjenayah?

 



 

Ops Warta : soalan yang selalu timbul dalam kes saman trafik

telokbakong.blogspot

chegubard.blogspot.

by cheguBard

 

SOALAN-SOALAN YANG SELALU DITANYA BERKAITAN SAMAN TRAFIK

a) Saman tu kena bayar ke?

Saman ialah perintah kpd OKS [Orang Kena Saman] untuk hadir ke Mahkamah bukan perintah untuk membayar denda.. dalam saman mesti ada ayat

"KAMU DENGAN INI DIPERINTAHKAN supaya hadir sendiri atau melalui peguam di hadapan Majistret di ................................" 

TIDAK ADA sepatah ayat di dalam saman mengatakan penerima saman hendaklah membayar saman tersebut. Apa yang ada dlm Saman berkaitan bayaran HANYALAH tawaran kompaun yang tertulis spt berikut :-

"Kesalahan ini ialah kesalahan boleh kompaun dan kamu boleh membayar kompaun sebanyak RM300 pada atau sebelum.....(tarikh)"

Kata kunci dalam tawaran kompaun ialah BOLEH... bermaksud tak WAJIB bayar. Jika tidak bayar kompaun, maka OKS hendaklah hadir Mahkamah pada tarikh yg ditetapkan. Ketidakhadiran OKS pd tarikh yang ditetapkan boleh menyebabkan Mahkamah mengeluarkan WARAN TANGKAP. Jika kompaun dibayar, maka Saman dianggap selesai & OKS tak perlu hadir Mahkamah. Saman selesai & tiada saman tertunggak.

b) Kalau tak bayar tak pe ke?

Seperti yang disebutkan dalam perenggan (a), Saman bukan perintah utk membayar denda, jadi tidak bayar kompaun bukan suatu kesalahan tetapi OKS hendaklah ke Mahkamah jika kompaun tidak dibayar.

c) Kalau pergi Mahkamah, denda boleh kurang ke?

Denda bagi kesalahan lalulintas kebanyakannya ialah minimum RM300 & maksimum RM2000. Denda minimum RM300 ditetapkan sama spt kompaun RM300 bertujuan utk tidak menggalakkan OKS pergi Mahkamah. Digalakkan supaya semua OKS hadir Mahkamah & jangan bayar kompaun kerana jika ke Mahkamah, ada dalam situasi2 tertentu, jika mengaku salah sekali pun Mahkamah mempunyai budibicara utk melepaskan OKS dgn amaran jika OKS mempunyai alasan2 yang kukuh yg Mahkamah berpuashati. Alasan2 bergantung kpd budibicara Mahkamah. Walau bagaimanapun jika Mahkamah tidak menerima rayuan/alasan, dendanya tetap RM300 tidak kurang krn telah ditetapkan di dalam Akta.

d) Saya tidak pernah menerima Saman tapi saya cek dlm MYEG & SMS dinyatakan saya ada saman, cane??

Saman tidak perlu disemak krn setiap saman hendaklah diserahkan kepada orang yang disaman samada secara kediri atau dihantar ke alamat berdaftar dalam Geran pemilik kenderaan. Jika Saman tidak diterima bermaksud anda tidak disaman. Tetapi jika anda bertukar alamat, anda mungkin tidak menerima saman. Jika katakan anda tidak menerima saman krn bertukar alamat tetapi tidak maklumkan pertukaran alamat kpd JPJ, anda boleh disaman krn tidak maklumkan pertukaran alamat & boleh didenda tidak kurang RM2000 jika disabitkan bersalah.

e) Kalau tak bayar nanti kena blacklist tak boleh renew roadtax & lesen memandu.

JPJ TIDAK BOLEH blacklist atau halang transaksi hanya semata2 seseorang itu mempunyai rekod saman. Pengarah JPJ perlu melakukan siasatan dgn memberikan peluang kpd seseorang yang mempunyai rekod saman untuk menjelaskan perkara tersebut. "menjelaskan" bukan maksud membayar tetapi memberikan penerangan berkaitan rekod.

Contohnya Zulhazmi ada 20 rekod kesalahan dan tidak membayar. Jadi Pengarah JPJ sebelum menyenaraihitam nama Zulhazmi, perlu memanggil Zulhazmi menerangkan apa dan kenapa rekod tersebut ada dlm sistem. Apabila Pengarah JPJ berpuashati barulah beliau boleh samada hendak senarai hitam atau sebaliknya.

Rekod dlm sistem tidak membuktikan kesalahan.

ZULHAZMI SHARIFF

 

Ada tak anggota polis pie ketuk pintu rumah ROSMAH MANSOR serah waran tangkap..????

kedahlanie.info

 

nie dibawah nie ada nama ROSMAH MANSOR.. ada tak pihak POLIS pergi ketuk rumah beliau serah waran tangkap dalam Ops Warta...




 

 

Ops Warta: Adilkah diburu macam penjenayah?

kedahlanie.info
DR AZMAN IBRAHIM

Ops Warta, rakyat diburu habis-habisan kerana kesalahan lalu lintas. Sekatan demi sekatan jalan raya, pintu ke pintu, rumah ke rumah. Kesian kepada rakyat bawahan di saat sedang berhadapan dengan kesempitan hidup dari segenap penjuru yang menekan. Pelaku perasuah, penyeleweng, pemakan harta rakyat apakah juga diburu sehingga ke lubang cacing seperti ini?

Saya memahami bahawa tak semua kesalahan lalu lintas bermakna kita berdosa dengan Allah. Ada banyak peraturan lalu lintas adalah persoalan teknikal. Kadang-kadang mereka melanggarnya secara tak sengaja dan tak membahayakan nyawa sesiapa pun.

Contohnya, seorang pesalah trafik berkata...

Saya langgar lampu isyarat merah pada jam 3 pagi ketika jalan sunyi sepi. Tak kan saya nak berhenti tunggu lampu hijau sedangkan laluan adalah selamat. Hantu pun tengah tidur ketika itu. Selepas langgar lampu merah, tengok-tengok di hadapan ada kereta peronda polis. Polis tu pula kononnya nak bagi syarahan agama. Katanya, "mencuri kita tak boleh buat sama ada ketika ada orang atau pun orang tak nampak."

Ada pulak langgar lampu merah nak dikiaskan dengan mencuri. Kesudahannya kena saman. Adilkah?

Memandu lebih sikit dari had laju di kawasan sekolah ketika hari cuti sekolah. Jalan hadapan sekolah tersebut lebar dan lurus. Memang had lajunya cuma 30 km/jam dan had laju ini sangat penting untuk keselamatan anak-anak sekolah. Tapi saya melalui jalan tersebut ketika hari Jumaat, sekolah cuti dan sunyi sepi. Tak ada seorang pun pelajar sekolah yang kelihatan. Tak kan nak bawak 30 km/jam juga. Mungkin saya bawa kereta 70 atau 80 km/jam. Tidak terlalu laju sebenarnya tetapi hakikatnya saya telah melanggar had laju dan kena saman. Adilkah?

Memotong sebuah kereta yang dipandu 30 km/jam di garisan berkembar. Biasa kita berjumpa dengan kereta yang dipandu dengan sangat perlahan. Apakah memang perangkap atau bagaimana? Tempat tersebut pula garisan berkembar. Dalam hidup ini ada ketikanya kita perlu cepat. Lantas kereta kura-kura tersebut dipotong. Tiba-tiba muncul anggota polis dari dalam semak dengan bendera merah mengarahkan saya ke tepi dan kena saman lagi! Adilkah?

Terlupa pakai tali pinggan keledar. Saya tak mengancam nyawa sesiapa sekadar tak pakai tali pinggang keledar. Memang ianya salah dari segi peraturan. Tapi adilkah saya diburu macam penjenayah?

Pagi ini saya terima maklumat seorang rakan dari Pasir Puteh. Polis tahan kenderaan secara rambang di jalan sehala. Pemandunya dibawa masuk ke balai untuk pemeriksaan. Mana-mana yang ada saman akan ke lokap! Kerja apa ini?

Apa sebenarnya matlamat dari Ops Warta ini? Nak didik rakyat atau nak 'kekoh pitih' rakyat? - HARAKAHDAILY 20/6/2014

ADMIN - ITU KAMI KATAKAN BAHAWA POLIS TAK BUAT KERJA SEBENARNYA..SEPATUTNYA SETIAP SAMAN YG DI KELUARKAN MEREKA KENA PASTIKAN ADA NOTIS HANTAQ PIE RUMAH SURUH PIE MAHKAMAH... TAK PAYAH DOK PAKSA PESALAH BAYAQ KOMPAUN... BILA DI MAHKAMAH BARU BOLEH RAKYAT CERITA BAB SEDIH DIATAS TADI....

JIKA NAK MAKLUMAT LEBIH LANJUT BAB SAMAN-MENYAMAN NIE SILALAH KE LINK NIE : KEMPEN ANTI SAMAN EKOR
 
 
 
----- Original Message -----
 
Sent: Wednesday, June 18, 2014 12:18 AM
Subject: Fw: TIPS BILA BERHADAPAN DGN OPERASI WARAN TANGKAP TRAFIK

TIPS BILA BERHADAPAN DENGAN OPERASI WARAN TANGKAP TRAFIK

telokbakong.blogspot
wasiatpejuang.blogspot
 
SUATU HARI DI JALANRAYA...

Jai (bukan nama sebenar) sedang memandu kereta dari Kota Bharu ke KL melalui Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Apabila tiba di suatu tempat ada Polis buat Operasi (Ops Warta Khas) untuk mencari pemilik saman yang enggan membayar saman. Kata SAC Mohd Fuad Abd Latif, Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, ada lebihkurang 1.9 juta saman tertunggak dan waran tangkap yang belum selesai.

Polis : Encik... tolong ke tepi ya...

Jai pun memandu ke bahu jalan dan berhenti.

Polis : Mintak IC & Lesen Encik.

Jai keluarkan lesen & IC. Alhamdulillah lesen memandu masih hidup. Setelah memeriksa IC & Lesen Jai, Polis tersebut berkata.

Polis : Encik, ikut rekod kami, encik ada 15 saman tertunggak dan 1 waran tangkap. Jadi Encik kena ikut saya ke Balai.

Jai : Boleh tunjuk pada saya rekod yang Encik kata tu?
Polis pun tunjuk kepada Jai rekod dalam komputer dan kemudian diprintkan kepada Jai.

Jai : Owhhhhhh ini rekod saja... mana samannya?? Saya tak pernah tau pun ada saman. Ini rekod saman ke notis? Yang waran tangkap tu kes apa? Bila saman keluar? Bila saya kena pergi Mahkamah?

Polis : Encik, setakat sekarang ni, ini ja yang saya boleh tunjuk. Kalau encik nak lebih lanjut sila ke ikut saya balai.

Jai : Ok la kalau macam tu jom kita ke balai. Saya pun nak juga tahu saman apa yang saya ada & waran tangkap tu kes apa.

** Rajin ke Polis tu nak bawak Jai ke Balai dlm dok tengah kalot operasi??**

Kalau ke balai. Di Balai.

Polis : Ok encik ini senarai saman dan waran tangkap yang encik ada.

Jai : sama je, itu hanya rekod. Saya nak tengok saman. Nak tengok waran tangkap. Sebab saya nak tahu yg dlm rekod tu betul saman ke notis. Kalau encik tak boleh bagi sekarang, saya nak balik dulu. Saya ada kerja lain lagi nak buat.

Polis : tak boleh macam tu Encik, kami ada bukti Encik ada saman tertunggak.

Jai : Ya la encik ada bukti tapi mana buktinya? Yang encik tunjuk tu rekod tapi mana samannya? kalau tak ada, encik ambil nombor telefon saya, nanti bila ada bukti boleh telefon saya ya.

PEGUAM ZUL HAZMI SHARRIF
 
 
----- Original Message -----
 
Sent: Sunday, June 15, 2014 12:34 AM
 
Subject: Fw: Saman tertunggak - Ops Warta Jun Ini

Ops Warta : Operasi RM570juta dalam poket rakyat

kedahlanie.info

Saman tertunggak RM570j, polis jejaki pesalah

KUALA LUMPUR - Polis akan menjejaki pesalah trafik dalam 'Ops Warta' mulai Jun ini ke arah menyelesaikan masalah tunggakan saman berjumlah RM570 juta sejak 10 tahun lepas.

Ketua Trafik Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Mohd Fuad Abd Latiff berkata, ia melibatkan 1.9 juta waran tangkap yang masih berbaki dalam tempoh itu.

Beliau berkata, ada pesalah tegar yang mempunyai lebih daripada satu waran tangkap kerana enggan menjelaskan saman mereka.

"Tindakan kami ini ialah untuk memastikan peraturan lalu-lintas sentiasa dihormati di negara ini bagi mencegah kemalangan dan kematian di jalan raya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau menarik perhatian bahawa dalam tempoh 10 tahun itu, 4.25 juta waran tangkap telah dikeluarkan.

Mohd Fuad berkata, melalui Ops Warta trafik yang dijalankan sejak September 2013 hingga Selasa lepas, 308,160 pemeriksaan dibuat dalam 9,743 operasi penguatkuasaan yang dijalankan, dengan 7,583 tangkapan terhadap individu yang dikeluarkan waran tangkap.

Menurutnya, dalam tiga bulan pertama tahun ini, 114,115 kes kemalangan direkodkan, 1,512 daripadanya kemalangan maut yang meragut 1,623 nyawa.

Pengguna motosikal menjadi penyumbang tertinggi dari segi angka korban kemalangan iaitu 1,014 orang, diikuti pengguna kereta (332), pejalan kaki (125), lori (47), pacuan empat roda (31) dan basikal (30), bas (10), van (7) dan kenderaan lain (27).

Dalam perkembangan lain, Mohd Fuad mengaskan mana-mana individu atau kumpulan yang menjalankan tugas 'marshall' tanpa kehadiran rasmi polis trafik akan diambil tindakan undang-undang.

"Tidak terdapat dalam undang-undang mengenai tugas marshall di jalan raya...keperluan bantuan tugas marshall mesti dengan kehadiran rasmi polis trafik dalam acara kebangsaan atau antarabangsa seperti yang dilihat dalam acara berbasikal Le Tour de Langkawi," jelasnya.

Menurutnya, adalah menjadi satu kesalahan terutama apabila marshall menahan pergerakan trafik bagi melancarkan perjalanan sesuatu konvoi. - Bernama

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment