Wednesday, June 11, 2014

RG2011... Fw: DI NOBATKAN SEBAGAI PENDEBAT TERBAIK ASIA

 



EDISI HAMPEH!!!! ... BILA PELAJAR UiTM DI NOBATKAN SEBAGAI PENDEBAT TERBAIK ASIA GEGAK GEMPITA RIUH RENDAH SATU NEGARA CANANGKAN ... BILA DSAI AJAK NAJIB BERDEBAT ISU MELIBATKAN MASALAH NEGARA CAKAP DEBAT BUKAN BUDAYA KITA.

omakkau.blogspot
 

Pelajar undang-undang tahun akhir dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) muncul pendebat terbaik baru-baru ini di United Asian Championship Debat (UADC) yang telah diadakan di Singapura.

Maizura Mokhsein, 23, juga merupakan mahasiswa pertama dari Malaysia untuk menerima anugerah pada pertandingan berprestij itu.

Beliau menewaskan 350 peserta dari universiti di seluruh Asia pada pertandingan sembilan hari diadakan dari 25 Mei - 2 Jun di Universiti Nanyang Technology di Singapura.

"Saya bersyukur dan berasa gembira apabila saya melihat bagaimana rakan-rakan saya lebih gembira apabila saya menerima trofi itu. Mempunyai pesaing dan orang-orang yang saya kagumi datang dan mengatakan tahniah adalah bahagian yang terbaik bagi kesemuanya, "katanya.

Kejohanan itu adalah kejohanan terbesar dan paling berprestij di Asia. Ia berjalan dalam format Parlimen Asia, yang menemukan tiga ahli dalam setiap pasukan. Ia juga menyediakan ranking muktamad untuk semua pendebat di benua itu.

Tahun ini, pertandingan ini telah disertai oleh 120 pasukan.

Maizura mendapat markah tertinggi dalam kesemua lapan pusingan awal.

Beliau telah memenangi 13 trofi dalam negara negara dalam tempoh enam tahun beliau mengambil bahagian dalam perbahasan Bahasa Inggeris. Beliau juga tidak asing dalam pertandingan syarahan antarabangsa.

Walaupun dia akan bersara daripada pertandingan tahun ini, Maizura gembira kerana telah berjaya mengakhiri zaman perjuangannya dalam dunia perbahasan Bahasa Inggeris.

"Melalui berdebat, saya telah belajar untuk menjadi lebih terbuka terhadap perkongsian idea. Saya juga telah belajar untuk mencabar idea-idea dari orang lain yang cuba memaksa kita untuk mempercayainya membuta tuli, "katanya.

"Saya sama sekali tidak menyesal menyertai perbahasan. Dengan cara, ia mengeubah fikiran saya dan hidup saya, "katanya.

Kontinjen Malaysia mengharumkan nama negara pada apabila Universiti Islam Antarabangsa Malaysia layak ke perlawanan akhir dalam kejohanan itu - pasukan Malaysia yang pertama kali berjaya menumbusi pusingan akhir. Namun mereka akhirnya tewas kepada Nanyang Technology University Singapura.

Pasukan UIAM terdiri ketiga-pelajar undang-undang tahun Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, 22, tahun kedua pelajar ekonomi Mubarrat Wassey, 23, dan kedua tahun pelajar undang-undang berusia 21 tahun Ameera Natasha Moore.

Walaupun mereka tidak membawa pulang trofi kejuaraan itu,segala usaha mereka menyelidik, latihan secara bersungguh dirasakan berbaloi sekaligus menolak sempadan lain untuk perbahasan Malaysia.

"Saya rasa sedikit berkonflik kerana saya fikir saya biarkan Malaysia ke bawah. Walau bagaimanapun, di sisi lain kami berjaya menetapkan rekod baru untuk pasukan Malaysia, "kata Syed Saddiq.
 

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment