Thursday, June 12, 2014

RG2011... Fw : Inilah sebabnya kenapa ada 7 hari dalam seminggu

 

Asalamualaikum, selama hayat korang hidup pernah tak korang terfikir kenapa ada isnin, selasa,rabu,khamis,jumaat,sabtu dan ahad? Kenapa seminggu itu adalah tujuh(7) hari? Dalam subjek-subjek yang kita pelajari pun rasanyer tak bagi tau kenapa alasannyer.


Satu minggu terdiri dari 7 hari sudah digunakan sejak zaman sumeria kuno, yang kemudian dipakai juga oleh orang Ibrani. Hal itu berasal dari 7 benda langit di angkasa yang bergerak, yaitu:


Matahari = sun = sunday
Bulan = moon = monday
Marikh = Tuesday
Mercury = Wednesday
Jupiter = Thursday
Venus = Friday
Zuhal = Saturday

zwani.com myspace graphic comments

 Inginkan  Lebih Banyak Berita2 Menarik Bergambar Penuh Dan #Fesyen Muslimah Sila Terjah Di :.
Contacts:- 012-6066326 (Call/SMS/Whatsapp/Viber/WeChat/Line)
E-mail :- zulzietextile@gmail.com

(catatan: planet yang lebih jauh dari saturnus tidak terlihat dengan mata biasa).

Berbicara tentang hari adalah bukan hal yang baru dikenal tetapi memang telah dikenal dari manusia awal, sebut saja Adam as yang diberikan Pengetahuan dan seluruh nama yang ada di alam semesta.

Pemakaian jumlah angka 7 yang terkandung dalam jumlah hari adalah bentuk dari pengulangan yang konsisten dari angka yang hanya mampu dibagi 1 dan 7. Inilah bentuk yang mengindentifikasikan pengulangan yang berterusan dimulai dari 1 dan diakhiri dengan 7, sama seperti dengan TAWAF yang berjumlah 7 kerana ini adalah jumlah yang mewakili sebuah gambaran bahawa alam semesta melalui benda-benda angkasanya senantiasa berputar ke arah kiri dalam seminggu jumlahnya 7 hari berterusan.....jumlah yang ditunjukan SAI yang juga berjumlah 7 adalah menunjukan kekuatan dan kesabaran yang semestinya manusia lakukan dalam mencari Rezeki dan Redha Allah bahawa setiap Usaha dalam masa 7 hari itu terdapat jawapan di dalamnya, bahawa ada Kemudahan di balik Kesulitan, bahawa ada Jawapan dalam Usaha yang maksima dilakukan....

Sebagaimana amat mustahil Hagar yang berada di gurun yang tandus mencari ke sana-kemari tanpa putus asa mencari seteguk air untuk membasahi kerongkongan anaknya (Ismail as) yang masih bayi untuk minum.

7 adalah no perdana, mempresentasikan keunggulan dan kekuatan yang harus dicapai atau dilakukan bahawa dengan kekuatan yang prima itu maka semua akan berjalan dan yang memberikan angka yang fantastis itu adalah Allah.

Hari yang ditunjukan akan kita kupas dalam nama yang sesungguhnya.

Hari Ahad : Hari Pertama
Hari Isnin / Isnain : Hari Kedua
Hari Selasa / Tsalasa : Hari Ketiga
Hari Rabu / Arbaa : Hari Keempat
Hari Khamis / Khamis : Hari Kelima
Hari Jumaat / Jumuah : Hari Berkumpul/ Berjamaah
Hari Sabtu / Sabbat : Hari Ketujuh

Ini rujukan hari yang dapat ditunjukan dan sekarang kita mulai dibodoh-bodohi bahawa hari Pertama dimulai dari Isnin ( terlihat dari skenario menuliskan Isnin pada Kalender dengan urutan pertama) agar terkesan benar bahwa hari ketujuh adalah Minggu.....hal ini selaras dengan doktrin pembodohan gereja agar terkesan bahawa benar mereka beribadah pada hari ketujuh sebagaimana yang Yesus lakukan!.....sungguh sebuah pembodohan atas nama kebenaran atas legalisasi tipu-tipu agar agama mereka memang yang paling benar, tetapi mereka tengah tersesat karena tidak ada dalilnya dan tidak pernah dicontohkan bahwa Yesus pernah beribadah pada hari selain Sabbat (Hari ketujuh/Sabtu).
wallhuaalam...

__._,_.___

Posted by: Mas Joko Mas Joko <abang_jo63@yahoo.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment