Thursday, June 5, 2014

RG2011... Harga Rumah Naik 8% Setahun - Teruskan Menyewa Sampai Mati

 

Harga Rumah Naik 8% Setahun - Teruskan Menyewa Sampai Mati!

Setahun naiknya 8%. Gaji kita naik pun tak sampai 8% setahun. Itu baru harga rumah je wei. 

Bayangkan ;

1. Harga rumah naik 8%
2. Kos sara hidup naik 10% (makanan, tambang, belanja sekolah)
3. Cukai naik 15%
4. Harga nak purchase minyak naik 20%

Apa lagi yang tinggal untuk kita jalani kehidupan neh pada usia tua? Itupun kalau sempat tua la kan. Silap2 lepas update blog neh teruk kiok. Penat sangat otak dok fikir masalah duit.

Hahaha..

Kos sara hidup sekarang pakai BMW.
Gaji pula jalan kaki je.

Nak kejar memang tak terkejar la jawabnya. Jika kerajaan masih lagi enggan pedulikan nasib rakyat biasa macam kita memang menyewa sampai mampos la jawabnya.

Bacalah ;


Tak payah cakap orang muda. Orang2 macam kita neh yelah dok fikir takpe, masa ada lagi untuk kita bekerja keras dan cari duit buat rumah.

Tapiiiiii jangan tatau. Orang2 yang dah berusia 50 ke atas pun ramai yang takde rumah wei. Harap menumpang rumah anak. Itupun kalau anak2 bagi tumpang. Buatnya isteri or suami anak2 tak ngam dengan mak bapak kita macam mana?

Dah jadi masalah keluarga pula. Suka tak suka, memang banyak kes kot menantu dengan mentua tak serasi hidup bersama atas pelbagai sebab. Kadang2 isu kecik je. Tapi mostly disebabkan samada menantu or mentua yang rasa masing2 menumpang di kediaman orang sampai tak bebas nak buat apa2. Samada orang muda menumpang di rumah ibu bapa ataupun ibu bapa yang menumpang di rumah anak2. Sama saja situasinya. Suka tak suka faktor ini akhirnya nanti menyumbang pula kepada masalah sosial. Hati tak gembira ma. Hati tak gembira cenderung fikir negatif buat perkara2 negatif. Tatau ka?

Haha..

Yang aku heran tue. Takanla kerajaan tak boleh nak kawal benda2 macam neh kan. Katakanla bahan binaan mempengaruhi harga rumah, tapi itu tak menjadikan harga rumah boleh dimahalkan secara melampau melainkan si pemaju2 rumah neh memang saje focus untuk bina rumah bagi orang2 kaya dan berduit aje.

Kalau kerajaan masih berdegil dan tidak menyelesaikan masalah berkaitan harga rumah dan juga jenis perumahan yang patut dibina neh percayalah generasi akan datang merempat di bawah jambatan. Ramai. Bukan sikit. Mungkin kita ada rumah bawah jambatan pada tahun 2020 nanti. Dan percayalah, kebanyakannya adalah melayu. Tak payah la sembang macam semua melayu tue malas2 belaka. Sedangkan orang2 melayu neh yang rajin lagi banyak dari yang malas cuma kerajaan kita lebih focus untuk naikkan melayu2 yang malas manakala melayu2 yang rajin dan pintar pula seringkali terpinggir disebabkan bukan fovouritsm. 

Dan aku rasa sudah sampai masanya untuk kita sebagai rakyat menjadi lebih peka dalam membincangkan masalah berkaitan perumahan terutamanya berkaitan harga rumah. Kalau la kita boleh buat satu gerakan kurangkan harga rumah ataupun memiliki rumah adalah hak setiap insan pun bagus juga. Macam kurangkan harga kereta. Cause kita kena kuat. Gerakan kita kena padu. Biar nanti jadi perhatian pihak2 tertentu. Ramai dari kita terlepas pandang. Isu berkaitan perumahan neh sebenarnya sangat penting kepada pembentukan masyarakat yang sihat dan selamat. Bila takde rumah, merempat bawah jambatan, keselamatan pun takde, kesihatan satu hal. Orang yang tengok pun kadang2 rasa jijik dan kotor. Itu sebab bila gelandangan kena bunuh ke ditindas ke orang tak peduli sangat. Sebab bagi dorang, layaknya orang takde rumah takde hak atas kesihatan dan keselamatan.

Fikir2kan la ek.

__._,_.___

Posted by: Pendekar Blogger <pendekarbloggerz@gmail.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment