Monday, June 9, 2014

RG2011... Hukuman Rogol-Hanya Sebat 8 Kali depan Hakim

 

Rogol: Pelajar disebat di mahkamah

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
pengarang@utusan.com.my

SEORANG remaja yang dikenakan hukuman sebatan setelah mengaku merogol teman wanitanya dan hukuman dilakukan di Mahkamah Seksyen Ampang, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 6 Jun - Seorang pelajar kolej swasta yang mengaku merogol teman wanitanya yang merupakan pelajar berusia 15 tahun menerima pengajaran bermakna hari ini apabila dia disebat lapan kali menggunakan rotan halus di Mahkamah Majistret Ampang, dekat sini.

Ainur Asyriq Aizamuddin, 19, disebat oleh dua pegawai dari Penjara Kajang di hadapan Hakim Manira Mohd. Nor serta disaksikan oleh ibu bapanya, ahli keluarga, wartawan dan orang ramai yang berada di galeri awam mahkamah tersebut.

Tertuduh yang bertubuh kurus kelihatan bersahaja ketika diperintah membongkokkan badan di bahagian meja hadapan galeri mahkamah berdekatan kandang saksi untuk disebat di bahagian punggung menggunakan rotan sepanjang anggaran satu meter.

Dia yang memakai baju kemeja biru muda dan seluar jeans biru gelap bagaimanapun dilihat sesekali mengadu kesakitan ketika disebat.

Terdahulu, mahkamah memerintahkan doktor yang hadir memeriksa tahap kesihatan pesalah muda berkenaan sebelum sebatan dijalankan.

Selepas disahkan sihat, proses sebatan dimulakan terhadap Ainur Asyriq.

Hakim kemudiannya menasihati pesalah muda itu supaya tidak mengulangi kesalahan yang sama pada masa hadapan.

"Saya berharap hukuman ini akan memberi pengajaran kepada kamu. Hukuman ini adalah selepas mengambil kira umur dan latar belakang keluarga kamu," katanya.

Beliau juga meminta ibu bapa untuk mengawal pergaulan sosial anak-anak dan kembali kepada ajaran agama.

Pada 13 Disember 2013, tertuduh mengaku bersalah terhadap dua tuduhan merogol mangsa berusia 15 bulan 11 bulan, masing-masing kira-kira pukul 9 pagi, 29 November 2013 dan pukul 4 petang, 7 Disember 2013 di sebuah rumah, di Ukay Bestari, dekat sini.

Timbalan Pendakwa Raya, Goh Ai Rene mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebat, jika sabit kesalahan.

Hukuman sebatan itu adalah bagi pertuduhan kedua merogol mangsa.

Sementara, bagi pertuduhan pertama, mahkamah memerintahkan tertuduh melakukan kerja-kerja khidmat sosial dalam tempoh tiga bulan bermula 14 Mei lalu iaitu selama empat jam setiap hari, mengikut Seksyen 5(1) Akta Kehadiran Wajib 1954 dan bon jaminan bercagar RM6,000 dengan seorang penjamin.

Tertuduh diwakili peguam-peguam, Farhan Read dan Donny Abdullah.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20140607/ma_01/Rogol:-Pelajar-disebat-di-mahkamah#ixzz348o2FXWs
© Utusan Melayu (M) Bhd

 

__._,_.___

Posted by: "Newsforwarder" <3@pendekarblogger.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment