Tuesday, October 29, 2013

RG2011... COMANGO Cabar kedaulatan islam di malaysia.

 

COMANGO cabar kedaulatan Islam di Malaysia

COMANGO cabar kedaulatan Islam di MalaysiaWakil Muslim UPRo bersama Pesuruhjaya SUHAKAM, Tan Sri Hasmy Agam (tiga dari kiri) di Geneva.
Tuntutan atas dasar kebebasan hak asasi dianggap keterlaluan 

Khamis lalu, Malaysia dinilai prestasi hak asasi manusianya pada Semakan Berkala Sejagat (UPR) yang kedua di Geneva, Switzerland. Proses ini dilalui oleh semua negara dan negara lain yang berminat dibenarkan bertanya serta memberi cadangan kepada Malaysia mengenai hak asasi ini.
Gabungan Pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (Muslim UPRo) menghantar 16 wakil rasmi menghadiri proses semakan itu yang mendengar tuntutan Gabungan NGO Hak Asasi Manusia (COMANGO). 


Seramai lima wakil diberi status ECOSOC NGO (Jawatankuasa Ekonomi dan Sosial) iaitu Azril Mohd Amin, Nasharudin Mat Isa, Abdul Rahim Sinwan, Dr Yusri Muhammad dan penulis sendiri. Sementara yang lain dibenarkan sebagai pemerhati. 

COMANGO menghantar laporannya kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengandungi tuntutan yang boleh disifatkan sebagai keterlaluan dan menghakis kedaulatan serta kedudukan Islam dalam negara.

Antara tuntutan COMANGO ialah menuntut kebebasan untuk murtad sebagai hak kebebasan beragama dengan menafikan bidang kuasa Mahkamah Syariah dalam menentukan keislaman seseorang itu. 

Menghapuskan undang-undang jenayah syariah yang sedang berkuat kuasa, memberi gambaran buruk terhadap usaha kerajaan menyampaikan dakwah Islam kepada orang asli, mengiktiraf hak pengamal lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT); menghalalkan perzinaan atas alasan kedua-dua pihak rela dan bersetuju. 
103 negara minta penjelasan 

Ketika semakan itu, ada 103 negara yang meminta penjelasan dan mengesyorkan perkara yang pada pandangan mereka dapat meningkatkan prestasi hak asasi Malaysia. ECOSOC NGO atau pemerhati tidak diberikan peluang untuk berucap pada ketika ini. 

Namun, ada NGO yang hadir termasuk Muslim UPRo melobi pihak tertentu supaya tekanan yang diberikan terhadap Malaysia dapat diringankan dan pihak kerajaan lain dapat memahami kedudukan Malaysia sendiri. Proses yang berjalan hampir tiga jam setengah bermula dengan pembentangan Ketua Delegasi Kerajaan Malaysia, bekas Duta Malaysia ke Switzerland, Datuk Ho May Yong, diikuti syor sebahagian negara peserta yang dimulakan oleh Arab Saudi serta 51 negara lain. 

Sesi kedua pula ialah penjelasan negara mengenai syor yang dikemukakan 52 negara berkenaan yang disampaikan Radhi Haron daripada Jabatan Peguam Negara, wakil Kementerian Sumber Manusia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Jabatan Orang Asli dan wakil kerajaan Sarawak. Selepas itu 51 negara lain pula membuat pengesyoran kepada Malaysia dan dijawab delegasi Malaysia. 

Jelas menunjukkan beberapa negara yang diberi peluang memohon penjelasan, ada sebahagian seolah-olah menjadi jurucakap kepada COMANGO dalam mengemukakan cadangan. Cadangan yang dikemukakan itu mirip kepada tuntutan dibuat COMANGO. 

Isu berkaitan LGBT, memansuhkan kesalahan terhadap hubungan seks dengan kerelaan oleh orang dewasa, memberi kebebasan total untuk memilih agama termasuk keluar daripada Islam dan dakwaan diskriminasi terhadap golongan minoriti dibangkitkan negara yang menyertai proses ini. Amat jelas mereka mempunyai maklumat berkaitan apa yang dibangkitkan mungkin berdasarkan maklum balas diberikan pihak tertentu. 

Malah, COMANGO juga mengadakan acara sampingan bagi menjelaskan tuntutan mereka kepada dunia luar seperti cuba mempengaruhi dunia luar untuk menekan Malaysia dalam pencapaian hak asasi Malaysia. Kehadiran delegasi Muslim UPRo bertujuan memberi pandangan dari perspektif yang sebenar berbeza yang dilaungkan COMANGO. Dalam proses melobi itu pelbagai pertubuhan sudah ditemui dan persepakatan dicapai dalam banyak perkara. 

Lobi tentu arah desakan hak asasi manusia 

Muslim UPRo dan COMANGO adalah pelobi yang dapat menentukan ke arah mana desakan hak asasi manusia ini akan dikemukakan oleh negara yang menyertai proses ini. Oleh itu, tidak hairanlah ada pelbagai tuduhan dilemparkan oleh COMANGO terhadap Muslim UPRo yang sebenarnya tidak menjawab persoalan dikemukakan Muslim UPRo tetapi lebih kepada mempertikaikan kenapa Muslim UPRo pergi ke Geneva. 

Persoalan yang Muslim UPRo kemukakan ialah jika COMANGO boleh pergi ke Geneva, kenapa tidak Muslim UPRo? Adakah Muslim UPRo kehilangan 'hak asasi' untuk menyuarakan pandangan mereka? Muslim UPRo amat berharap kerajaan tidak tunduk dengan desakan dan tuntutan yang boleh menjejaskan kedudukan agama Islam di Malaysia. Adalah amat malang jika kerajaan menerima tuntutan tidak masuk akal ini. 

Muslim UPRo tidak menentang UPR tetapi apa juga hasilnya nanti, mestilah tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Proses semakan itu tidak berakhir pada 24 Oktober lalu, sebaliknya akan bersambung lagi pada penghujung Februari hingga awal Mac tahun depan bagi memberi input atau syor yang akan diterima kerajaan. 

Pada sesi itu nanti, NGO yang diakreditasi dibenarkan bercakap. Adalah diharapkan delegasi Muslim UPRo akan dapat menyertai proses itu pada tahun depan untuk menjelaskan kedudukan sebenar undang-undang dan fakta negara. 

INFO: Muslim UPRo 

Gabungan Pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (Muslim UPRo) menghantar 16 wakil rasmi menghadiri proses semakan itu yang mendengar tuntutan Gabungan NGO Hak Asasi Manusia (COMANGO). 

Seramai lima wakil diberi status ECOSOC NGO (Jawatankuasa Ekonomi dan Sosial) iaitu Azril Mohd Amin, Nasharudin Mat Isa, Abdul Rahim Sinwan, Dr Yusri Muhammad dan Zainul Rijal Abu Bakar. 

Penulis ialah Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) yang juga wakil Muslim UPRo di Geneva, Switzerland

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment