Sunday, February 16, 2014

RG2011... FW: Erti sebenar keseronokan tunggangan

 

 

 

Erti sebenar keseronokan tunggangan

Oleh SHAWKATH AZDE

VARIAN KTM 390 Duke menawarkan hamburan kuasa yang cukup memuaskan di kawasan bandar dan laluan jalan pedalaman.



KEJAYAAN mendominasi perlumbaan motosikal Rally Dakar selama 13 tahun berturut-turut berjaya memahat jenama KTM (KTM Sportmotorcycle AG) sebagai salah sebuah syarikat pengeluar motosikal dirt bike terkemuka dunia.

Maka, tidak hairanlah rangkaian model yang ditawarkan syarikat jenama Austria itu lebih tertumpu kepada produk dalam segmen motocross, enduro dan freeride.

Penerokaan KTM dalam penghasilan motosikal untuk kegunaan atas jalan memasuki fasa baharu menerusi kerjasama dengan syarikat pereka industri Austria iaitu KISKA Design.

Antara model yang menerima sentuhan KISKA Design ialah siri Duke yang mula menemui pasaran global pada tahun 1994. Siri Duke tergolong dalam kategori motosikal streetfighter.

KTM meneruskan momentum mengukuhkan rangkaian siri Duke pada tahun 1995 apabila mengambil alih dua entiti asing iaitu Husaberg AB dan White Power Suspension (WP).

Pemilikan dua syarikat itu membolehkan KTM mengaplikasi kepakaran White Power Suspension untuk penghasilan sistem suspensi pada model Duke. Slogan asal Husaberg iaitu Ready to Race pula diambil alih oleh KTM.

Eksplorasi segmen motosikal atas jalan KTM memasuki episod baharu setelah Bajaj Auto Ltd. (Bajaj) di India memiliki pegangan sebanyak 47 peratus saham syarikat Austria itu.

Hasilnya, Bajaj mendapat hak pengedaran produk KTM ke India dan beberapa negara Asia Tenggara. Langkah pertama dilakukan ialah pengenalan model KTM 200 Duke pada 2012 sebelum disusuli dengan KTM 390 Duke.

Di Malaysia, kedua-dua model itu diselitkan dalam program pemasangan tempatan (CKD) menerusi fasiliti pengeluaran di Jitra, Kedah.

Untuk memperoleh pemahaman lebih mendalam mengenai karakter dua model berkenaan, penulis bersama tiga rakan media lain mengambil inisiatif meminjam dua unit KTM 200 Duke dan 390 Duke untuk satu sesi tunggang uji berkumpulan.

Lokasi tunggangan melibatkan laluan lebuh raya, jalan negeri, kawasan bandar dan jalan pedalaman di antara Kuala Lumpur; Air Keroh, Melaka; Kuala Pilah, Negeri Sembilan dan Bentong, Pahang.

KTM 200 Duke

Secara fizikalnya, 200 Duke dan 390 Duke kelihatan sama dengan pandangan mata kasar. Perbezaan antara kedua-dua model melibatkan jenis rangkaian kuasa, beberapa komponen dan solekan kosmetik.

Sebagai model asas, 200 Duke dilengkapi enjin silinder tunggal yang menawarkan tafsiran baharu keseronokan tunggangan dalam bandar mahupun untuk aktiviti kembara.

Sejurus sahaja meter motosikal itu dihidupkan, konsol butang kawalan pada kedua-dua belah hendal akan memaparkan latar belakang pencahayaan putih.

Slogan Ready to Race pula akan dipaparkan pada instrumen meter sebelum menayangkan pelbagai maklumat semasa siri Duke. Informasi dipamerkan cukup terperinci bagi sebuah jentera bawah kategori 200cc.

Struktur binaan 200 Duke menitikberatkan soal ergonomik tunggangan. Apabila menaiki 200 Duke, didapati bar hendal yang panjang mendatar itu menawarkan pengemudian yang lebih baik.

SIRI Duke memberi definisi sebenar makna keseronokan tunggangan sebuah motosikal motard.



Enjin dihidupkan dengan menekan butang pemula menghasilkan nota bunyi yang sedikit agresif. Deruman ekzos lebih garang apabila pusingan enjin berada pada paras 7,500 hingga 9,000rpm

Apabila mendesak enjin 200 Duke secara berlebihan, getaran enjin cukup kuat sehinggakan hampir berjaya mengalihkan tapak kaki kanan penulis terkeluar daripada pemijak kaki.

Kuasa ditawarkan sesuai untuk kegunaan dalam bandar selari dengan kelasnya dan kelajuan maksimum yang sempat dikecapi ialah 135 kilometer sejam (km/j).

Aspek kestabilan tunggangan banyak dibantu hasil padanan sistem fork dan penyerap hentak tunggal jenama WP. Cuma tayar standard yang didatangkan bersama model berkenaan kurang memuaskan ketika melayan selekoh.

KTM 390 Duke

Seperti adiknya, 390 Duke menawarkan karakter keseronokan tunggangan tetapi hamburan kuasa yang lebih agresif.

Untuk melayan keluar masuk selekoh dengan lebih agresif, anda tidak perlu gusar kerana tayar Metzeler Sportec M5 membolehkan jentera menyendengkan pada sudut yang lebih rendah. Kadar cengkaman tayar itu cukup baik.

Keselesaan tunggangan tidak jauh berbeza dengan 200 Duke. Kadar getaran enjinnya lebih baik kerana tidak mengalihkan tapak kaki penulis daripada posisi asal.

Cuma apabila menempuh kesesakan trafik di bandar, penulis mendapati 390 Duke ada sedikit kekurangan kuasa pada pusingan enjin rendah. Anda perlu tangkas bermain klac dan gear untuk meningkatkan kadar RPM.

KTM 390 Duke membekalkan ledakan kuasa yang impresif sehinggakan pecutan dari titik pegun ke 100km/j hanya mengambil masa selama enam saat. Kadar kelajuan tertinggi yang dikecapi ialah 160km/j pada laluan lurus.

Satu tangki penuh petrol membolehkan penulis mencapai jarak tunggangan kira-kira 220 kilometer (km) pada kadar kelajuan bawah 150km/j di laluan lebuh raya dan jalan negeri.

Untuk mengawal memperlahankan jentera, tugas itu disandarkan kepada dua set brek cakera dengan bantuan sistem brek antikunci (ABS).

Penulis mendapati brek cakera belakang ada sela masa untuk berfungsi sepenuhnya. Jika mahu tunggangan radikal, padamkan sahaja sistem ABS dengan menekan butang pada instrumen meter.

Secara amnya, kedua-dua model boleh dikategorikan sebagai mesra pengguna biarpun anda seorang penunggang amatur. Bagi individu yang beranggapan harga tawarannya mahal, cuba bandingkan harganya dengan kualiti binaan Duke. Ia sebenarnya berbaloi.

Perjalanan KTM Malaysia CKD tidak terhenti di situ sahaja. Dengar khabar, model sport baharu RC200 dan RC390 akan diperkenalkan tidak lama lagi. Sama-sama kita nantikannya.

 

 

----------------------------

Penerangan ini (termasuk lampiran apa sahaja) cuma untuk siapa sahaja yang dimaksudkan. Penerangan ini mungkin mengandung bahan-bahan rahsia dan / atau maklumat perniagaan rahsia kepunyaan Mattel. Kalau anda bukan penerima yang dimaksudkan, anda tidak seharusnya menduplikat, mengirim atau menggunakan maklumat ini untuk maksud apa sahaja, dan anda harus segera menghapuskannya dan memberitahu adanya kepada pengirim.

 

This message (including any attachments) is only for the use of the person(s) for whom it is intended. It may contain Mattel confidential and/or trade secret information. If you are not the intended recipient, you should not copy, distribute or use this information for any purpose, and you should delete this message and inform the sender immediately.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment