Perjalanan memperolehi ijazah kejaran manusia zaman akhir. Ada yang berjaya dan ada yang kecundang.
telokbakong.blogspot
ijoks2009.blogspot
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Pendidikan Kini Semakin Dekat Dengan Ilusi Optikal
Setahun lepas negara kita digemparkan dengan kes budak tak dibenarkan masuk ambik UPSR (tak silap aku) atas arahan guru besar sekolah dia dengan alasan budak tu kedatangannya tak mencukupi. Semalam pulak keluar berita ayah buat laporan polis anak kena rotan sebab tak siap kerja rumah, wahaha.
Benda2 camni berlaku kerana ada terjadinya dasar perubahan ke atas corak mendidik yang mengubah sistem dan mentaliti pendidik2 di Malaysia.
Anak2 makin dimanjakan, diberikan protection dan "kekebalan" manakala pihak sekolah khasnya guru2 dimandulkan dengan pelbagai larangan yang agak menyekat kebebasan guru dalam mendisiplinkan anak murid.
Tak boleh sentuh, tak boleh rotan, tak boleh cubit, tak boleh ketuk pakai pembaris, tak boleh penampar, tak boleh itu tak boleh ini...last2 cikgu jadi macam robot. Robot yang dah tak peduli apa jadi dekat anak2 murid dia sebab takut kena tindakan disiplin. Hasilnya...kau boleh tengoklah video2 couple cium mulut tepi tasik atau pegang kemaluan teman lelaki dan memasukkannya dalam mulut dekat Tasik di Bangi. Itulah hasilnya.
Yang dipersalahkan?
Cikgu.
Selain daripada perubahan tu satu lagi perubahan yang berlaku adalah sistem pentaksiran berdasarkan sekolah. Tidak ada lagi periksa besar. Semuanya bergantung kepada sekolah! Cikgu nilaikan anak murid tiap2 satu dan cikgu sendiri bagi grade sama ada anak murid dia ni cemerlang atau tidak.
Naluri manusia ni mudah aje; dia nak semua orang tengok dia cekap buat kerja. Seorang educator yang baik, dia tau dalam satu kelas, kalau ada 10% yang cemerlang, dia dah terbaiklah. Educator yang corrupt ni, dia target percentage tinggi, dia nak A ramai, dia nak result kelas dia lah yang paling terbaik...sebab dalam kepala otak dia, makin ramai dapat A makin hebatlah dia. (benda ni berlaku dekat univerisiti2 kebanyakannya tapi dah mula menyelinap ke sekolah).
Pada orang macam ni, good class result means success in teaching. Padahal naturally kau tak boleh expect macam tu pun.
Sebab benda macam ni akan menggalakkan kes2 yang terjadi dekat budak yang nak ambik UPSR tapi dihalang tu.
Aku tak tau apa jadi dengan dia dan pihak sekolah tapi aku ingin jelaskan dekat sini; ramai yang tak tau sebenarnya Pengetua dan Guru Besar serta pihak sekolah akan diberikan ganjaran wang ringgit JIKA keputusan pihak sekolah mencapai tahap kelulusan tertentu yang telah ditetapkan Kementerian. (tahun ni aku tak tau ada lagi ke tak) jadi ada Pengetua dan Guru Besar yang dengan sengaja menghalang anak murid supaya mereka tidak duduk dalam peperiksaan JIKA pelajar tersebut berisiko untuk menjatuhkan percentage lulus.
Faham tak apa aku tulis? Jadi apa yang berlaku sekarang ini adalah pihak sekolah sendiri berebut2 nak menjaga statistik sekolah supaya peratusan markah kelulusan mereka meningkat atau maintain on par.
Di sinilah besar kemungkinan akan berlaku marking simulation antara pihak sekolah dan jugak pihak guru sendiri. PIhak sekolah berebut nak percentage bagus dan pihak guru pulak nak kejar anugerah cemerlang, jadi marking dibuat bukan untuk mengajar....tapi untuk dapat imbuhan.
Mengajar kerana nak dapat statistik bukan mengajar untuk develop manusia itu.
AKU SURE ini akan berlaku tahun ni selepas pengenalan kepada sistem pentaksiran berdasarkan sekolah dilangsungkan kerana tidak ada cikgu yang mahu dilihat sebagai failure.
Selain daripada itu, sistem database yang perlu diisi oleh guru2 juga seolah2 menggalakkan cikgu2 ambik jalan mudah.....tah apa tah istilah dia, aku tak sure tapi setiap pelajar perlu melalui peringkat2 tertentu yang perlu diselia oleh guru week by week rasanya. Band 1, Band 2 Band 3 dan seterusnya....Apa yang cikgu2 malas ni akan buat adalah bagi aje kelulusan awal kepada semua pelajar dalam kelas dia dan lepas2 tu tak payah peduli lagi nak isi atau tidak database tu.
Isi awal2 semua budak lulus dengan keputusan cemerlang kemudiannya berebut nak dapat anugerah cemerlang sebab result budak2 semua bagus2. Padahal, budak2 darjah, 5 darjah 6 pun kadang2 ada yang tak reti membaca lagi. Dalam bab ni, cikgu lah yang perlu belajar bertanggungjawab.
Apa yang aku harapkan adalah pada pihak pentadbiran sekolah, khasnya pihak pengetua dan guru besar, janganlah sekali2 letak tekanan kepada cikgu2 supaya simulate-kan grading diorang untuk naikkan prestasi sekolah sebab itu hanya akan create illusion our education system are doing well. Cikgu2 pulak, tolonglah fikir balik, kenapa kau jadi cikgu. Adakah untuk mendidik? Atau kau hanya pandang profesion cikgu sebagai satu kerja? Jika kau pandang profesion cikgu sebagai satu kerja yang kau perlu buat untuk dapat, tolonglah, resign dan gi buat MLM. You deserve it.
Saban hari kita tengok result periksa makin lama makin hebat. Makin ramai yang dapat A, semua A, berbelas A, berpuluh A pun ada. Tapi risau jugak sebenarnya sebab melalui apa yang aku nampak sekarang ni, kita dah jadi terlalu menekan kepada budak2. Pagi pegi sekolah, petang pegi sekolah agama, balik dah terlelap. Masa dengan family pun dah tak ada. Jumpa mak ayah pun masa makan malam aje.
Seolah2 budak2 tu dah kena ikut office hour.
Benda2 camni berlaku kerana ada terjadinya dasar perubahan ke atas corak mendidik yang mengubah sistem dan mentaliti pendidik2 di Malaysia.
Anak2 makin dimanjakan, diberikan protection dan "kekebalan" manakala pihak sekolah khasnya guru2 dimandulkan dengan pelbagai larangan yang agak menyekat kebebasan guru dalam mendisiplinkan anak murid.
Tak boleh sentuh, tak boleh rotan, tak boleh cubit, tak boleh ketuk pakai pembaris, tak boleh penampar, tak boleh itu tak boleh ini...last2 cikgu jadi macam robot. Robot yang dah tak peduli apa jadi dekat anak2 murid dia sebab takut kena tindakan disiplin. Hasilnya...kau boleh tengoklah video2 couple cium mulut tepi tasik atau pegang kemaluan teman lelaki dan memasukkannya dalam mulut dekat Tasik di Bangi. Itulah hasilnya.
Yang dipersalahkan?
Cikgu.
Selain daripada perubahan tu satu lagi perubahan yang berlaku adalah sistem pentaksiran berdasarkan sekolah. Tidak ada lagi periksa besar. Semuanya bergantung kepada sekolah! Cikgu nilaikan anak murid tiap2 satu dan cikgu sendiri bagi grade sama ada anak murid dia ni cemerlang atau tidak.
Naluri manusia ni mudah aje; dia nak semua orang tengok dia cekap buat kerja. Seorang educator yang baik, dia tau dalam satu kelas, kalau ada 10% yang cemerlang, dia dah terbaiklah. Educator yang corrupt ni, dia target percentage tinggi, dia nak A ramai, dia nak result kelas dia lah yang paling terbaik...sebab dalam kepala otak dia, makin ramai dapat A makin hebatlah dia. (benda ni berlaku dekat univerisiti2 kebanyakannya tapi dah mula menyelinap ke sekolah).
Pada orang macam ni, good class result means success in teaching. Padahal naturally kau tak boleh expect macam tu pun.
Sebab benda macam ni akan menggalakkan kes2 yang terjadi dekat budak yang nak ambik UPSR tapi dihalang tu.
Aku tak tau apa jadi dengan dia dan pihak sekolah tapi aku ingin jelaskan dekat sini; ramai yang tak tau sebenarnya Pengetua dan Guru Besar serta pihak sekolah akan diberikan ganjaran wang ringgit JIKA keputusan pihak sekolah mencapai tahap kelulusan tertentu yang telah ditetapkan Kementerian. (tahun ni aku tak tau ada lagi ke tak) jadi ada Pengetua dan Guru Besar yang dengan sengaja menghalang anak murid supaya mereka tidak duduk dalam peperiksaan JIKA pelajar tersebut berisiko untuk menjatuhkan percentage lulus.
Faham tak apa aku tulis? Jadi apa yang berlaku sekarang ini adalah pihak sekolah sendiri berebut2 nak menjaga statistik sekolah supaya peratusan markah kelulusan mereka meningkat atau maintain on par.
Di sinilah besar kemungkinan akan berlaku marking simulation antara pihak sekolah dan jugak pihak guru sendiri. PIhak sekolah berebut nak percentage bagus dan pihak guru pulak nak kejar anugerah cemerlang, jadi marking dibuat bukan untuk mengajar....tapi untuk dapat imbuhan.
Mengajar kerana nak dapat statistik bukan mengajar untuk develop manusia itu.
AKU SURE ini akan berlaku tahun ni selepas pengenalan kepada sistem pentaksiran berdasarkan sekolah dilangsungkan kerana tidak ada cikgu yang mahu dilihat sebagai failure.
Selain daripada itu, sistem database yang perlu diisi oleh guru2 juga seolah2 menggalakkan cikgu2 ambik jalan mudah.....tah apa tah istilah dia, aku tak sure tapi setiap pelajar perlu melalui peringkat2 tertentu yang perlu diselia oleh guru week by week rasanya. Band 1, Band 2 Band 3 dan seterusnya....Apa yang cikgu2 malas ni akan buat adalah bagi aje kelulusan awal kepada semua pelajar dalam kelas dia dan lepas2 tu tak payah peduli lagi nak isi atau tidak database tu.
Isi awal2 semua budak lulus dengan keputusan cemerlang kemudiannya berebut nak dapat anugerah cemerlang sebab result budak2 semua bagus2. Padahal, budak2 darjah, 5 darjah 6 pun kadang2 ada yang tak reti membaca lagi. Dalam bab ni, cikgu lah yang perlu belajar bertanggungjawab.
Apa yang aku harapkan adalah pada pihak pentadbiran sekolah, khasnya pihak pengetua dan guru besar, janganlah sekali2 letak tekanan kepada cikgu2 supaya simulate-kan grading diorang untuk naikkan prestasi sekolah sebab itu hanya akan create illusion our education system are doing well. Cikgu2 pulak, tolonglah fikir balik, kenapa kau jadi cikgu. Adakah untuk mendidik? Atau kau hanya pandang profesion cikgu sebagai satu kerja? Jika kau pandang profesion cikgu sebagai satu kerja yang kau perlu buat untuk dapat, tolonglah, resign dan gi buat MLM. You deserve it.
Saban hari kita tengok result periksa makin lama makin hebat. Makin ramai yang dapat A, semua A, berbelas A, berpuluh A pun ada. Tapi risau jugak sebenarnya sebab melalui apa yang aku nampak sekarang ni, kita dah jadi terlalu menekan kepada budak2. Pagi pegi sekolah, petang pegi sekolah agama, balik dah terlelap. Masa dengan family pun dah tak ada. Jumpa mak ayah pun masa makan malam aje.
Seolah2 budak2 tu dah kena ikut office hour.
__._,_.___
| Reply via web post | Reply to sender | Reply to group | Start a New Topic | Messages in this topic (1) |
" Minuman para Anbia : http://higoat-2009.blogspot.com/"
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
.
__,_._,___
No comments:
Post a Comment