Sunday, February 16, 2014

RG2011... FW: Toyota Corona TT132

 

 

 

Toyota Corona TT132

Oleh FARID AWALUDIN

WAJAH luaran Corona menerima modifikasi minimum khususnya pada bahagian bampar hadapan dan belakang.



NAMA Toyota Corona mungkin sedikit asing dalam dunia jentera berprestasi tinggi. Pun begitu, Corona ialah sebuah kereta keluarga yang setaraf dengan Toyota Camry pada masa sekarang.

Corona memiliki persamaan dengan beberapa kereta berprestasi tinggi keluaran Toyota yang lain. Sebagai contoh, enjin asal 3T yang didatangkan bersama Corona turut digunakan pada model Toyota Celica. Begitu juga dengan kotak gear dan gandar belakang. Malah sistem suspensi Corona boleh ditukar ganti dengan model Toyota Levin AE86.

Kolum modifikasi minggu ini mengetengahkan model Toyota Corona TT131 milik Azaruddin Paiman dari Johor Bahru, Johor. Kereta berusia lebih dua dekad itu diwarisi daripada bapanya. Transformasi pertama ialah menukar enjin asal 3T kepada enjin 13T.

Secara asasnya, enjin 3T dan 13T hanya pada nombor namun spesifikasinya tidak jauh berbeza. Perbezaan antara kedua-duanya ialah reka bentuk kepala silinder sahaja. Enjin 13T direka untuk membolehkan aliran udara masuk ke dalam enjin bagi penghasilan pembakaran yang lebih mesra alam.

Enjin itu menerima beberapa pengubahsuaian yang melibatkan aci engkol dan roda tenaga enjin. Kedua-dua komponen itu dihantar ke bengkel kejuruteraan untuk diringankan dan diseimbangkan agar menjayakan respons enjin yang lebih bagus.

UNIT enjin 13T menerima beberapa pembaharuan bagi mengekstrak kuasa tambahan.



Untuk meningkatkan aliran campuran udara dan bahan api ke dalam kebuk pembakaran agar lebih efisien, kepala silinder itu ditanggalkan untuk kerja-kerja port and polish di sebuah bengkel kenalan Azaruddin di Johor Bahru.

Sentuhan seterusnya ialah menggantikan karburator tunggal standard kepada karburator perlumbaan berkembar Mikuni PHH40 untuk mengekstrak kuasa maksimum daripada unit enjin 13T. Sistem penyalaan enjin diperkuatkan hasil padanan sistem MSD dan gegelung pencucuhan jenama Accel.

Asap pembakaran dalam silinder disalurkan keluar menerusi bantuan pengekstrak kustom dan ekzos paip keluli tahan karat berukuran dua inci tanpa penggunaan komponen tabung tengah.

Sorok wayar

Apa yang menarik pada ruangan enjin Corona ini ialah kepintaran Azaruddin menyembunyikan hampir kesemua sistem pendawaian yang lazimnya sarat di bawah hud enjin. Tidak cukup dengan itu, komponen-komponen keluli tahan karat digilapkan bagi meningkatkan kekemasan ruangan enjin.

Kotak gear lima kelajuan manual Corona asal diberi nafas baharu hasil adunan klac perlumbaan jenama Exedy berukuran 8.5 inci. Gandar belakang juga dikunci dengan mengimpal unit karbeda asal untuk mendapatkan kesan seperti LSD dan memudahkan aksi drift.

Sistem mekanikal lain termasuk sistem stereng asal turut ditingkatkan bagi mengimbangi peningkatan kuasa enjin. Sistem kotak stereng asal digantikan dengan rak dan pinan berserta sistem stereng kuasa.

RUANG kabin tetap dikekalkan keasliannya.



Suspensi hadapannya menerima sistem suspensi Nissan Silvia S14 yang merangkumi set knuckle dan lower arm dengan absorber Cusco boleh laras bagi Nissan Silvia S13. Bahagian belakang diimbangi hasil padanan absorber boleh laras keras-lembut TRD untuk model AE86.

Keempat-empat absorber itu dilaraskan pada tahap paling rendah bagi memuatkan set rim SSR Mesh bersaiz 15X8.5jj (dengan tayar Falken 195/50/R15) pada bahagian depan dan 15X9.5jj (dengan tayar Bridgestone 195/55/R15) pada bahagian belakang.

Ruang kabin Corona masih dipelihara keasliannya. Azaruddin hanya menukar tempat duduk kepada kerusi perlumbaan Bride dan tali keledar perlumbaan jenama Sparco. Stereng digunakan pula datangnya dari jenama Nardi (siri Classico).

Segala bahagian badan jentera yang karat dirawat semula untuk mengukuhkan tubuh asal Corona. Azaruddin mengambil inisiatif memadankan beberapa aksesori JDM Corona TT132 seperti bampar krom pada bahagian depan dan belakang, cermin sisi fender dan fender flare dari Datsun Fairlady 240Z. Akhir sekali seluruh badan Corona ini diberi salutan warna putih mutiara sebagai sentuhan terakhir proses modifikasi jentera jenama Jepun itu.

 

 

----------------------------

Penerangan ini (termasuk lampiran apa sahaja) cuma untuk siapa sahaja yang dimaksudkan. Penerangan ini mungkin mengandung bahan-bahan rahsia dan / atau maklumat perniagaan rahsia kepunyaan Mattel. Kalau anda bukan penerima yang dimaksudkan, anda tidak seharusnya menduplikat, mengirim atau menggunakan maklumat ini untuk maksud apa sahaja, dan anda harus segera menghapuskannya dan memberitahu adanya kepada pengirim.

 

This message (including any attachments) is only for the use of the person(s) for whom it is intended. It may contain Mattel confidential and/or trade secret information. If you are not the intended recipient, you should not copy, distribute or use this information for any purpose, and you should delete this message and inform the sender immediately.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment