Wednesday, May 30, 2012

RG2011... Nizar disiasat di bawah Akta Hasutan untuk komen WWW1: Drama baru BN Johor?

 

Written by  Maria Begum

Dalam apa yang nampak seperti cubaan terbaru oleh BN untuk menghalang kemaraan pembangkang di Johor, polis negeri itu kini menyiasat bekas menteri Besar Perak, Nizar Jamaluddin di bawah Akta Hasutan kerana telah memberi komen berkenaan perbelanjaan sebanyak RM520, 000 Sultan untuk membeli nombor pendaftaran kereta plat WWW1.

"Johor merupakan kubu terakhir BN dan ia sedang jatuh dengan cepat. Mereka tahu akan hakikat ini dan cuba mengambil peluang untuk menjatuhkan Nizar, PAS dan Pakatan Rakyat di Johor," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Seperti biasa, mereka akan menyalahgunakan kedudukan istimewa Raja-Raja Melayu untuk kepentingan mereka sendiri dan menggunakan Akta Hasutan untuk membayangkan bahawa Pakatan Rakyat terdiri dari rakyat yang tidak setia, tetapi mereka harus berfikir dua kali. Ia berbalik dan menjadi lebih teruk untuk mereka."

Jawapan pelik dari Putera Mahkota: Saya tidak pernah ambil 1 sen pun dari kerajaan

Menurut akhbar milik MCA, 5 laporan polis telah dibuat terhadap Nizar.

"Kami akan menyiasat perkara itu secara telus dan profesional. Kami akan menjalankan tugas tanpa sebarang tekanan yang tidak wajar untuk memastikan keadilan dilakukan untuk kedua-dua pihak, "The Star melaporkan Timbalan Pesuruhjaya Polis Johor, Mokhtar Mohd Sharif berkata.

Nizar menaikkan kemarahan selepas mengkritik akan kemenangan Sultan Johor di Twitter, berkata bahawa wang itu lebih baik dibelanjakan untuk membantu golongan miskin.

"RM520k boleh dibelanjakan bagi membantu rakyat Melayu Johor yang masih ramai miskin serta perlukan mendapatkan bantuan utk keperluan hidup, bina 20 rumah PPRT!" kata pemimpin itu PAS pada akaun miliknya Twitter @ mbnizar.

Komen beliau menarik perhatian putera mahkota, Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim, untuk komen yang begitu aneh di Twitter. Menurut putera, keluarga diraja tidak pernah mengambil 1 sen pun daripada Kerajaan.

"Wang yang diperuntukkan kepada bapa dan saya sendiri setiap bulan sebagai Sultan dan Tunku Mahkota dimasukkan ke dalam Yayasan Iskandar dan Yayasan Ibrahim. Tujuan yayasan ini adalah untuk membantu rakyat dan untuk membantu kerajaan negeri, "kata Tunku Mahkota.

"Saya sendiri, sejak menjadi Raja Muda, tidak pernah sekalipun mengambil 1 sen daripada wang kerajaan hingga ke hari ini. Ia adalah wang rakyat. Jadi sebelum anda buka mulut anda, sila selidik dahulu. "

Tidak asing kepada kontroversi

Sementara itu, Ketua bahagian maklumat Umno Johor, Samsol Bari Jamali cuba mencurah minyak ke api dengan mengutuk Nizar, dan memuji pula para pemerintah Johor yang bermurah hati menderma kepada Yayasan Iskandar dan Yayasan Ibrahim untuk membantu pembangunan negeri itu dan sekaligus memperbaiki taraf hidup rakyat.

Tetapi tidak kira bagaimana Umno dan MCA yang memegang kebanyakan kerusi BN di Johor, cuba menyembunyikan fakta atau memutarbelitkan perkara itu untuk kepentingan politik mereka, keluarga diraja Johor sememangnya tidak asing pada kontroversi.

Awal bulan ini, empat ekspatriat mendakwa mereka telah diserang oleh pengawal peribadi diraja ketika bercuti di resort pulau Rawa, di luar pantai negeri di selatan. Ia adalah serangan kedua yang dilaporkan dalam tempoh tujuh tahun.

Pada tahun 2005, enam lelaki, dikatakan daripada kerabat diraja Johor, dilaporkan telah datang tanpa diundang ke perkahwinan pasangan Brazil di pulau yang sama dan memukul tetamu dengan kayu-kayu golf dan objek tajam.

Ia juga ironis kerana Plat WWW1 merupakan nombor plat pendaftaran kenderaan kepunyaan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan bukan Johor.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment