Friday, June 1, 2012

RG2011... Re: SIKAP ORANG POLITIK BERMULUT CABUL

 

SIkap org tengah2 yang tidak berpolitk:

1. Mereka anggap mereka tidak terlibat dalam percaturan politik dan hala tuju negara
2. mereka tidak merasa mereka berdosa tidak memihak mana2 tetapi ada hati nak nasihat tetapi nasihatnya ada unsur2 memihak
3. Mereka sedap mengatakan org lain berdosa sedangkan diri sendiri tidak apa2
4. Mereka kalau ada para penyokong parti yang berdebat mereka sibuk menjadi pemerhati aktif yang mana akhirnya nasihat2 tetap memihak
5. Mereka org tengah2 ini lebih bersifat opportunis dan bersama mereka yang lebih berkuasa
6. Mereka akur dengan fakta2 pemerintah kerana mereka tidak memihak
7. Mereka menggunakan pendapat2 ulama sesuka hati tanpa menyediakan Nas dan hadis yang jelas untuk membuktikan keneutralan diri dan menjauhkan diri dari politik
8. Mereka rasa sangat suci dan tidak berdosa dan mencari2 kesilapan org untuk dijadikan iktibar terutama diri sendiri yang masih tak tahu mana parti nak undi nanti
9. Kemungkinan mereka adalah potensi memberikan undi rosak
10. Bab2 fasik dari pihak pemerintah didiamkan diri tetapi kata tidak memihak  kerana sifat takut yang sentiasa menyelubungi kerana rezeki kurang keyakinan datang dari Allah SWT
11. Ilmu sekadar diemail seolah ilmu mengalahkan mufti dan kadangkala menemplak ulama kerana ada ulama tidak standard dari kacamata sendiri bukan Islam, terutama ulama yang berpihak kepada politik.
12. Org duduk tengah2 adalah org yang kurang keyakinan diri dan berpontensi menjadi munafik dan selalu bermuka2.
13. Org duduk tengah2 terutama peniaga2 sepatutnya sudah boleh keluarkan diri dari sifat ketakutan tetapi mungkin ada alasan tersendiri mungkin dapat projek kerajaan maka neutral sana sini supaya bisnes jalan elok tak kira siapa perintah
14. Org tengah2 tidak ada cita2, mereka rasa niat kerana Allah sahaja cukup..pengorbanan tidak perlu kerana takut kepada mati takut kepada hilang rezeki, takut org suka (tak glamor)

2012/6/2 amri el wahab <amriwahab@yahoo.com>
 

Apa itu sifat suka bertengkar atau berbantah bantah?
  • Ya itu orang yang suka menyanggah percakapan atau tulisan orang lain dengan mengatakan percakapan orang tidak benar atau tidak betul.
  • Sebab utama orang bersikap begini ia lah kerana dia hendak meninggi diri dan menunjuk nunjuk bahawa dia lebih tinggi ilmu nya dari orang yang dia sanggah.
  • Atau menyanggah orang lain dengan tujuan hendak menonjolkan kelemahan,kecetekan atau kelemahan ilmu orang yang di sanggah.
  • Sebab orang yang di sanggah tidak sekapal dengan pendirian dan fahaman politik dengan nya walaupun apa yang di katakan oleh orang yang di sanggah adalah kebenaran.

Kita lihat mulut cabul saperti umpat mengumpat,mengaibkan, kutuk mengutuk, memaki hamun dan fitnah memfitnah sudah menjadi amalan biasa dalam hidup masyarakat kita terutama di kalangan orang politik dan penyokong nya .

Sifat keji ini sangat di larang dalam Islam tetapi ianya terus jadi mainan mereka.Apatah lagi orang politik menganggap ia adalah salah satu daripada alat yang mesti ada atau "a must have tools" untuk mempertahankan diri dari serangan lawannya.Jika sifat ini tidak ada pada mereka maka mereka rasa mereka akan mudah di jatuhkan.

Ironis nya dalam masyarakat kita, sifat sifat ini hanya berleluasa di kalangan pemimpin dan ahli politik dan penyokong Melayu yang beragama Islam.Di Malaysia kita jarang mendengar ahli politik dan penyokong bukan Islam begitu cabul saperti ahli politik dan penyokong beragama Islam.Maka kalau begitu apa sebab nya?



===================================

Salaam & Regards

Amri el Wahab

My Online Shop: http://amri-shoppe.blogspot.com

My Blog: http://fitrahislami.wordpress.com

=====================================

Pesanan Guru Mursyid :"Kalau kita hendak menasihati orangTanya hati kita dahulu Tujuan kita hendak beri nasihat atau hendak memberi malu pada orang.Apabila kita hendak menyampaikan ilmu kepada orang.Apakah tujuan kita? Hendak berkongsi ilmu atau hendak menunjuk yang kita lebih tahu.
Kalau kita hendak bercakap tentang sesuatu,  kita tentu tahu niat kita, hendak menunjuk kita pandai atau rasa berkewajiban menyampaikan ilmu".

Ingatlah pahala sesuatu amal ditentukan oleh keikhlasan kita.Kalau tujuan bukan kerana Allah, amalan itu akan menjadi macam debu.Bukan pahala kita dapat tapi bala.




--
Xstream-BOP

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment