Monday, December 30, 2013

Re: RG2011... GST Akan Sebabkan Harga Barang Turun kata Ahmad Maslan

 

Embedded image permalink


Pada 30 Disember 2013 10:42 PG, Pendekar Blogger <pendekarbloggerz@gmail.com> menulis:
 

Mon Dec 23, 2013 07:05 from Anak Sungai Derhaka by Anak Sungai Derhaka (noreply@blogger.com)
Close

Nak perbodohkan rakyatpun agak-agak la Ahmad Maslan.. Katanya harga barangan akan turun bila kerajaan Barisan Nasional melaksanakan GST..

Bagaimana agaknya harga barangan akan turun sedangkan bermula dari tahun hadapan selaras dengan kenaikkan tarif elektrik kita akan menyaksikan kebanyakkan harga barang akan melonjak secara automatik.

Walaupun barangan tersebut dikeluarkan oleh syarikat yang dikuasai oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan kroni mereka sendiri.

Ini kerana tiada kapitalis yang sanggup mengorbankan keuntungan mereka demi rakyat dan negara yang ditadbir oleh pemimpin yang boros.

Menjelang tahun 2015 pula lagi tambahan 6 peratus akan dikenakan kepada kebanyakkan barang keperluan..

Adakah pertambahan sebanyak 6 peratus itu akan menjadikan harga barangan akan menurun?..

Hanya macai yang telah selamat menjalani proses pembodohan percaya akan teori bengap Ahmad Maslan ini..
Pembangkang akan "gagal dan merana" kerana menyebarkan pembohongan tentang pengenalan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada 2015 kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.
Menurut ketua penerangan Umno itu, kerajaan cuba untuk menurunkan harga barang dengan pengenalan GST sementara Pakatan Rakyat (PR) pula sebaliknya, menolak inisiatif tersebut.
"Mereka akan gagal dan merana kerana berbohong kepada rakyat," kata Ahmad selepas merasmikan Bengkel Usahawan Melayu Innovatif di Kuala Lumpur hari ini.
"Mengapa mereka tidak mahu GST? Kerana akhirnya harga barang akan turun. Apabila harga barang dan perkhidmatan turun, pembangkang tidak mempunyai modal untuk menyerang kerajaan.
"Selama ini mereka mengaitkan Barisan Nasional (BN) dengan 'Barang Naik' tetapi apabila GST dilaksanakan, barang akan turun," katanya sebagai respons kepada kempen PR dan badan bukan kerajaan untuk menentang GST ~ The Malaysian Insider

Jika benar GST akan menyebabkan harga barangan turun kenapa tak laksanakannya dengan kadar segera bagi mengelakkan rakyat terus dihimpit dengan kenaikkan harga barang?

Dah menjadi kebiasaan pemimpin UMNO untuk mempertahankan tindakan mereka yang menyusahkan rakyat kerana gagalnya UMNO dan Barisan Nasional mentadbir ekonomi negara hingga menyebabkan defisit negara meningkat tanpa sebarang hujah.

Mereka masih menganggap kebanyakkan rakyat masih bodoh dan boleh diperbodohkan oleh mereka.. oleh itu mereka bercakap tanpa sebarang fakta untuk mempertahankan tindakan mereka itu..

Perlaksanaan GST bukan penyelesaian untuk mengelak Malaysia  berdepan risiko bankrap kerana punca utamanya adalah penyelewengan yang sehingga kini masih tidak dapat dibendung dan semakin membarah..

Oleh kerana masih ada lagi yang bertanya pada aku tentang GST ni.. di bawah ini sikit info tentang GST..

Apa itu GST

GST adalah "goods and services tax" atau cukai barangan dan perkhidmatan. Di negara lain cukai ini turut dikenali sebagai cukai nilai tambahan atau "value added tax" (VAT)

Skop pelaksanaan GST

GST adalah cukai yang dikenakan bagi setiap urusniaga. Urusniaga adalah sebarang pertukaran barang atau perkhidmatan di antara dua pihak atau lebih, sama ada melibatkan pertukaran wang atau pun tidak

Kadar GST yang ditetapkan oleh kerajaan menentukan berapa banyak cukai yang ditanggung oleh pengguna

Mengikut undang-undang, GST dikenakan ke atas setiap urusniaga kecualilah urusniaga itu diberi pengecualian dari skop GST

Apa yang dikecualikan dari GST

".. Barang makanan asas seperti beras, gula, garam, tepung, minyak masak, kacang dhal, rempah ratus, ikan masin, cencalok, budu sekalipun belacan.."

".. Bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan bagi pengguna domestik.."

"..Perkhidmatan pengangkutan seperti perkhidmatan bas, keretapi, LRT, teksi, feri, bot, tol lebuhraya serta perkhidmatan pendidikan dan kesihatan...

"..Jual beli dan sewaan rumah kediaman serta perkhidmatan kewangan yang terpilih…"

Itu antara apa yang diucapkan dalam belanjawan oleh Menteri Kewangan yang namanya Najib.

Oleh itu.. YANG LAIN SEMUA KENA GST Kereta,sabun, buku, pensil, topi, baju bayi biskut telefon kotak mekanik kerusi tayar gunting rambut cincin barang elektrik baju sekolah ubatan kontraktor CD barang kemas selipar topup kedai mamak percutian lembu tukang paip KFC tiket bola...

Untuk memahami apa itu GST dan Implikasinya sila muatturun risalah mengenainya yang telah disediakan oleh Rafizi Ramli di ( SINI )


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment