Wednesday, December 25, 2013

RG2011... Fw: Benarkah UAE beri sumbangan RM33juta ?

 



Benarkah UAE beri sumbangan RM33juta untuk mangsa banjir di Malaysia.. tapi dimana duit tersebut..??

kedahlanie.info
 
 

Tapi kenapah perkara seperti dibawah ini terus berlaku... ??


 
 Sebahagian peralatan rumah penduduk yang rosak akibat banjir yang berlaku baru-baru ini.

KUANTAN - Kira-kira 100 keluarga yang terlibat banjir di Taman Pandan Damai 1 di sini masih menunggu bantuan daripada pihak bertanggungjawab bagi meringankan beban.

Mohd Dzulkifli Berahim, 32, berkata penduduk di kawasan taman perumahan itu belum menerima sebarang bantuan sejak hari pertama banjir awal bulan ini.

Beliau yang bekerja sebagai kakitangan am di sebuah syarikat perlombongan di kawasan perindustrian Gebeng, dekat sini, berharap pihak berkenaan segera memberi perhatian dan tidak hanya menyalurkan bantuan di kawasan tertentu saja.

"Kami sudah penat menanti bantuan sejak keadaan banjir kembali pulih sepenuhnya minggu lalu, namun sampai sekarang belum ada khabar mengenainya

"Boleh dikatakan setiap hari kami menunggu kehadiran badan bukan kerajaan (NGO) atau mana-mana pihak turun ke taman perumahan ini menghulurkan bantuan, namun sampai ke hari ini (semalam), penantian itu seolah-olah sia-sia saja," katanya.

Mohd Dzulkifli turut mencadangkan proses pengagihan bantuan dilakukan dengan lebih cepat memandangkan sesi persekolahan juga tinggal dua minggu saja lagi.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Fakhruddin Amiruddin, 29, meminta kerajaan negeri memantau proses pengagihan bantuan kepada mangsa banjir agar ia dapat dilakukan dengan telus.

Beliau yang bekerja sendiri itu berkata, kelemahan dalam proses pengagihan bantuan boleh mengakibatkan ada mangsa yang layak menerima bantuan tercicir dari senarai.

"Kita tidak mahu ada pihak menyalahgunakan kuasa hingga bantuan yang sepatutnya diagihkan tidak diterima mangsa. Kita ada juga bertanyakan pihak berkenaan mengenai status bantuan kepada penduduk di sini, mereka minta kita bersabar.

"Memang kita boleh bersabar, tapi bila tengok kawasan tertentu saja yang terus menerima bantuan dan taman perumahan ini seolah-olah tidak wujud, sampai bila mereka mahu kami bersabar. Kami juga mangsa (banjir). Rumah kami juga dinaiki air dan barangan kami juga rosak," katanya.

Sementara itu, Adun Panching, Datuk Mohd Zaili Besar  berkata, keluhan penduduk itu sudah diambil perhatian pihaknya dan berjanji akan menyelesaikan perkara itu secepat mungkin.

Beliau tidak menolak bahawa berlaku kekeliruan dalam proses pengagihan sebelum ini dan proses pengagihan bantuan akan diselaraskan dengan lebih sempurna selepas ini.

"Kita sedang berusaha untuk memastikan pengagihan bantuan ini dapat dilakukan seberapa segera yang boleh dan masalah pilih kasih tidak timbul kerana kita cuba untuk membantu semua mangsa dan meringankan bebanan ditanggung mereka.

"Banyak kawasan yang mengadu kepada saya mengenai kelewatan pengagihan bantuan dan ia sememangnya dalam perhatian pihak kami," katanya.

 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment