Tuesday, April 15, 2014

RG2011... MH370 : Dimana perikemanusiaan? Yang hilang belum ditemui, Bank dah kejar keluarga mangsa ..

 

MH370 : Dimana perikemanusiaan? Yang hilang belum ditemui, Bank dah kejar keluarga mangsa ..


"Institusi perbankan adalah tempat di mana mereka meminjamkan anda payung dalam cuaca baik dan meminta anda supaya mengembalikan semula apabila mulai hujan" memetik kata-kata penyair Amerika Robert Frost lebih tepat menggambarkan dilema mereka yang berurusan dengan institusi perbankan hari ini.

Akan tetapi bagaimana seseorang itu menggambarkan perasaannya apabila sebuah bank menghubungi keluarga penumpang pesawat MH370 yang masih hilang mengenai pinjaman perumahan mangsa?

Dilaporkan bahawa Zamani Zakaria, 56, bapa kepada Mohd Rahman Zamani, 33, baru-baru ini telah menerima panggilan daripada seorang pegawai bank yang memintanya (bapa masih dalam kebingungan susulan situasi tersebut) untuk mendapatkan surat pengesahan daripada syarikat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) menyatakan bahawa Mohd Rahman dan isterinya, Norli Akmar Hamid juga 33 berada di atas pesawat yang hilang dari radar pada 8 Mac lalu.

Warga emas ini mungkin termenung memikirkan nasibnya setelah kehilangan bukan satu, malah dua daripada ahli keluarganya yang hingga saat ini masih belum muktamad kehilangannya dikejar pula oleh pihak Bank yang mahu mendapatkan semula wang yang dipinjam oleh anaknya.

Di manakah keprihatinan institusi perbankan serta pegawai tersebut?

Nasib 239 orang penumpang bersama krew di atas kapal masih menjadi soalan, walaupun kerajaan mengumumkan bahawa pesawat telah berakhir penerbangannya di selatan Lautan Hindi.

Setakat ini, operasi kumpulan pencarian yang melibatkan lebih daripada 20 buah negara masih belum menjumpai serpihan tunggal sebagai bukti untuk menyokong tuntutan kemalangan dan memberikan peluang serta harapan hidup dalam kalangan waris terutama keluarga.

Tidak bolehkah pihak bank bersabar buat seketika dan menunjukkan sikap perikemanusiaan mereka pada ketika ini?

Mengapa perlu untuk menghubungi waris mangsa yang masih dalam kebingungan untuk mendapatkan semula wang pinjaman?

Tidak ada cara yang lebih baik untuk menangani pembayaran balik pinjaman tanpa prejudis dengan melihat kesengsaraan keluarga yang terjejas?

Ia sudah tentu akan masuk akal khususnya kepada pihak bank untuk menunggu sehingga krisis ini selesai sebelum bertindak lebih lanjut.

Ini terutamanya jika pinjaman yang berkenaan itu meliputi Insurans Takaful Gadai janji (MRTA). Dasar ini memperuntukkan penyelesaian penuh daripada baki tertunggak pinjaman perumahan dengan institusi kewangan, sekiranya berlaku kes hilang upaya kekal atau kematian peminjam.

Dari segi prosedur pinjaman itu, jika peminjam didapati lumpuh secara kekal atau meninggal dunia apabila pinjaman itu masih berkuat kuasa, bank masih mendapat untuk mendapatkan semula pinjaman mereka dari syarikat insurans. Keluarga terjejas masih mempunyai rumah mereka.

Ia secara meluas dilaporkan bahawa syarikat-syarikat insurans telah mula menghubungi keluarga penumpang diinsuranskan melibatkan penumpang pesawat MH370 serta menawarkan untuk membayar pampasan mereka.

Sesetengah keluarga telah pun bersetuju untuk menerima bayaran pampasan tetapi tidak boleh dituntut lagi berhubung kenyataan kerajaan "terhempas tetapi kami tidak dapat mencari bangkai atau serpihan".

Pelanggan yang membayar pinjaman mereka pada masa atau sepenuhnya menyelesaikan pinjaman mereka adalah "pelanggan teruk" manakala mereka yang hanya membayar bayaran minimum pada kad kredit serta culas membayar atas pinjaman mereka adalah "pelanggan yang baik" kerana pihak bank akan mendapatkan bayaran lebih dalam bentuk faedah dan denda yang dikenakan keatas mereka ~ TheAntDaily

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment