Monday, May 30, 2011

Re: RG2011... (Gambar) Bir Halal yang Haram

 

Persoalannya, mengapa baru sekarang setelah beribu crates bir yang telah dibawa masuk ke negara ini, barulah ianya diisytiharkan haram hukumnya. Telah ribuan botol yang telah di minum oleh umat Islam di negara ini. Mengapa pemereksaan dan ujian tidak dilakukan terlebih dahulu sebelum minuman ini dibenarkan masuk dari negara luar.

Walau bagaimana pun berkemungkinan semasa proses minuman yang memerlukan pemeraman (fermentation) dilakukan, ianya tidak mengandungi alkohol. Namun disebabkan minuman itu mengambil masa yang lama bermula dari proses pembotolan (bottling), pengangkutan hingga tiba kepada pengguna, proses pemerapan tetap berlaku berpunca dari suhu yang panas (kecuali barang daganag itu disimpan dalam suhu yang dingin), kandungan alkohol akan tersimpan melalui semula jadi.

Jika dibandingkan dengan proses pemerapan yang dilakukan ke atas bahan-bahan makanan yang lain seperti budu, cencalok, belacan, tempoyak, ikan pekasam,  tapai dan yang lain-lain seumpamanya, juga boleh menyebabkan ianya menghasilkan kandungan alkohol. Maka  adakah Jabatan-jabatan Agama akan mengeluarkan fatwa haram hukumnya ke atas bahan-bahan makanan yang dinyatakan seperti itu. ia juga boleh

 packing sehingga barang dagangan itu dibotolkan dan dibawa masuk yang mana ia mengambil masa yang lama sampai kepada pengguna. ianya botolkan dan bagaiaApakah

dikatakan halal dn tidak mengandungi alkohol

--- On Mon, 5/30/11, masnawi karim <masnawi75@yahoo.com.my> wrote:

From: masnawi karim <masnawi75@yahoo.com.my>
Subject: Re: RG2011... (Gambar) Bir Halal yang Haram
To: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Monday, May 30, 2011, 8:57 PM

 

Ala...minum air masak je laaa....

--- On Tue, 31/5/11, Hendra <hendra_pawitra@yahoo.com> wrote:

From: Hendra <hendra_pawitra@yahoo.com>
Subject: Re: RG2011... (Gambar) Bir Halal yang Haram
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Date: Tuesday, 31 May, 2011, 11:28 AM

 

Ni la pihak berkuasa seharusnya declare jenama apa yang haram... Jangan main tergantung jer... Menyusahkan ramai pihak sebut jer barbican ke barbuyek ker senang sikit...yaik kucem betul...... 
Yang pelek cammana boleh lulus masuk jual kat malaysia... Kalu haram block awal awal... Ni org ramai dah minum berkendi kendi baru nak kata haram.... Haramjadah betull. Ngrrrrrr

Sent from my iPad

On May 31, 2011, at 10:58 AM, Khairul Izwan <izwansc@gmail.com> wrote:

 

Salam,

Ya ini namanya air goyang2 hahaha..pak arab kan suka gelek


Regards,
Khairul
Website : www.star-sign-compatibility.info
Twitter   :  http://twitter.com/izwansc





2011/5/31 HANZ <hanzedison@gmail.com>
 

aku x pnah lg minum bir barbican nih. sebab nama bir tu dh cukup wat aku xnk minum. mmg semua bir bg aku x sedap pun. ginger beer ker apa beer ker.

hahahaha
dh la masa sampai mesia dulu main sedap2 je kata bir halal @ arak halal. 
SEKALIPUN BENDA HALAL, BILA KITA DH SAMAKAN DENGAN BENDA YG HARAM MAKA AKAN JATUH HUKUM HARAM
p/s: rupa2nya ada alkohol gak air tu ek, x sangka pak arab tipu org kita selama ni ttg air tu

2011/5/31 Mat Rock <matrock_e1@yahoo.com>
 

aisey.. ini memang favourite wa bro.. kalau gi restoran nasi arab, confirm wa order brbican ni.. kalau gi tesco pun wa akn beli 2-3 botol..
betul atau tidak pendedahan lu bro & mazidul.. itu belakang cerita.. yg penting wat masa sekarang kita berhenti dulu minum barbican tu.. bnyk lagi air lain yg boleh diminum.. betul tak?? tak rugi apa pun kan??
 
 

Rock sokmo..




From: Azwan Muhamad <azwandengkil@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Tue, May 31, 2011 10:14:22 AM
Subject: Re: RG2011... (Gambar) Bir Halal yang Haram

 

Tuan Abu Farhan,
Kemungkinan yg saya buat ialah melalui apa yang baca di blog Mazidul yang dengan jelas menyebut jenamanya Barbican dan mempunyai pelbagai perisa. Mungkin beliau berani mengeluarkan kenyataan begitu kerana beliau seorang wartawan yg sudah tentunya mempunyai info yg sah. Jadi, adalah lebih baik kita tinggalkan buat masa ini dan jika kita ada terminum moga Allah ampunkan dosa kita. 
 
 


From: Abu Farhan <dee_persue@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Tuesday, 31 May 2011, 9:39
Subject: Re: RG2011... (Gambar) Bir Halal yang Haram

 
Salam..

tak penah comment dekat azwan punya post nii.. saya dah tengok gambar yang awak post.. tapi itu hanya kemungkinan dari awak je kan..
sebab ape yang disiasat JAJ belum tentu lagi dari barbrican.. kalo dah confirm dan dah keluar kenyataan rasmi baru kite tau ape produk yg sebenarnya yang dinyatakan.. dulu heboh pasal coke ade alkohol.. alih2 isu itu pon senyap je.. sampai sekarang orang duk minum coke tuu.. 
 
SemutZ..



From: Azwan Muhamad <azwandengkil@yahoo.com>
To: Respeks <respeks_group@yahoogroups.com>
Cc: "Idaman_Group@yahoogroups.co.uk" <Idaman_Group@yahoogroups.co.uk>; "mahligai@yahoogroups.com" <mahligai@yahoogroups.com>
Sent: Tue, May 31, 2011 7:56:21 AM
Subject: RG2011... (Gambar) Bir Halal yang Haram

 

(Gambar) Bir Halal yang Haram

Assalamualaikum WBT,

Gempar seketika apabila Jabatan Agama Johor (JAJ) telah membuat pemeriksaan dan menghantar laporan kepada JAKIM bagi mengatakan minuman kegemaran muda-mudi Islam terkini yang di nama Bir Halal adalah haram. Ini kerana kandungan 0.5 peratus alkohol sudah memadai untuk pengharaman minum tersebut.

Dalam akhbar memang tidak disiarkan gambar. Namun jika menurut laporan dari blog Mazidul Akmal Sidek disini mungkin inilah gambar Bir Halal yang dimaksudkan.

Teruskan bacaan disini
 
 





--
HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH
KALO TAK DE MASALAH
ITU MASALAH NAMANYA

*THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment