Tuesday, May 3, 2011

RE: RG2011... Re: [MalaysiaNews] Rogol Anak Atau Isteri Pemimpin PKR - rogol tak perlu saksi...

 

Salam sdr Hizamri,


Saya lihat sdr gemar menurunkan ungkapan ungkapan dari Quran dan Hadis.Tetapi saya tidak tahu samada sdr, adakah ahli dalam bidang ini.Walaubagaimana pun ini satu petanda baik kerana ramai dari umat Islam sudah mula kembali merujuk kepada al Quran dan Hadis apabila menghadapi sesuatu  permasaalahan atau isu.Cuma saya ingin sarankan kepada sdr supaya sdr siap turunkan tafsir,penjelasan dan rujukan ulama nya sekali.Agar tidak timbul prasangka atau anggapan bahawa ayat ayat yang sdr turunkan itu hanya untuk membela fahaman sesuatu pihak sahaja.Contoh tentang Hadis mengenai kes rogol ini.Sebenarnya banyak lagi Hadis dan perbahasan mengenainya yang sdr tidak turunkan di sini.

Imam Shafie pernah menegaskan, seseorang tidak boleh memberi pendapat, apatah lagi fatwa dalam agama Allah kecuali dia mengetahui keseluruhan al Quran dan Hadis dan ilmu ilmunya.Saperti nasikh dan mansukh, ayat muhkam dan mutasyabih, ta'wil dan tanzil dan sebagainya.Selain itu dia perlu menguasai bahasa dan pertuturan bangsa Arab dan bahasa al Quran.

Maaf zahir batin.

Wallahu'alam.



 

Salaam & Regards

Amri el Wahab

 http://hembusan-amal.blogspot.com

http://fitrahislami.wordpress.com

 





To: xfadzlyx@gmail.com; murad@precico.com.my; zas62000@yahoo.com.sg; unanjaga@yahoo.com; hazirah_salleh@yahoo.com; sirajuddinabbas@gmail.com; uzzri@yahoo.com; humaira1407@gmail.com; faridahib@yahoo.com; ziee_lipan@yahoo.com; mariappah.d@my.panasonic.com; shahir74@yahoo.com; respeks_group@yahoogroups.com; xkawankux@googlegroups.com; 3@pendekarblogger.com; thefariz@hotmail.com; sham_najib@yahoo.com; pejal71@gmail.com; that421@yahoo.com; taufik26878@yahoo.com; roslan.salleh@yahoo.com.my; farhansobri@yahoo.com; fiqahuda@yahoo.com.my; wafi_74@yahoo.com.my; Wan.Zamzahidi@skf.com; sruperskaler@yahoo.com.my; anisadly@yahoo.com; mdrozali.mohdnor@samsung.com; kakluna79@yahoo.com; Zakri@bursamalaysia.com; inamuzsiti@yahoo.com; hijatpanjang@gmail.com; juraiza@gmail.com; amriwahab@gmail.com; gokue2001@yahoo.com; zullmohd@hotmail.com; cay7433@gmail.com; pakisbiru@yahoo.com; angahku_01@yahoo.com; dracking@gmail.com; rallnaz_04@yahoo.com; amalek62@yahoo.com; aliismail71@yahoo.com; kasim.adnan@yahoo.com; salinaputri@yahoo.com; selamatkankeadilan@gmail.com; ezli007@hotmail.com; marhaen@gmail.com; sharulnizam.tamizi@ge.com; jupyter_shah@yahoo.com; kamalzaman@gmail.com; arahman@newhoongfatt.com.my; shahril.arof@gmail.com; crchev@gmail.com; alonyushi_along@yahoo.com; ayyash_9011@yahoo.com; azah_firzah@yahoo.com; faizatul_1907@yahoo.com.my; apprentice0809@yahoogroups.com; mygamis@yahoogroups.com; nurul_qs@yahoo.com; manasikana2501@yahoo.com; asyraf_alfandani@yahoo.com.my; andikakesatria@gmail.com; etanoik_glasial@yahoo.com; chic_nuha87@yahoo.com; uyun86_jb@yahoo.com; sue_smile04@yahoo.com; nazrin2u@yahoo.com; cfhitchen@yahoo.com.my; botak3225@gmail.com; Sabarudin_Mohamed@toshibatec-tim.com.my; mogelap@yahoo.com; pemuda.umno.kelantan.darul.naim@gmail.com; akiroro_2007@yahoo.com; fdan_s@yahoo.com; nikmahdhir_82@yahoo.com.my; abi.danish@yahoo.com; zulfmn@gmail.com; tongkat_sakti81@yahoo.com; e_belang@yahoo.com; yaakub2007@yahoo.com; zwh80_aries@yahoo.com; air_strike101@yahoo.com; aziz@precico.com.my; junior.rizz@gmail.com; md_daniel78@yahoo.com; islam_brotherhood88@yahoo.com; capayam21@yahoo.com; yusri762002@yahoo.com; akupunnews@gmail.com; mohamad.hamzi@venture.com.sg; abgcd04@yahoo.com; inspectorgadget_01@yahoo.com; zamrinawi@yahoo.com; sv_skawalker69@yahoo.com.my; poji2ya@gmail.com
From: hizamri@yahoo.com
Date: Tue, 3 May 2011 05:32:45 -0700
Subject: RG2011... Re: [MalaysiaNews] Rogol Anak Atau Isteri Pemimpin PKR - rogol tak perlu saksi...

 

Salam

Kes rogol ni, zaman Nabi SAW pun berlaku.. Bukan zaman ni sahaja..

Untuk kes rogol, Islam menetapkan tidak perlu saksi.. Memadai dengan pengakuan mangsa rogol tersebut.. Rasanya dah 3x ulang...

'Al-Qamah bin Wail al-Khindi meriwayatkan daripada bapanya :
Seorang wanita pada zaman Rasulullah SAW telah keluar bersolat ke masjid.
Ia di temui oleh seorang lelaki, lalu lelaki itu telah menyelimutinya dengan kain, kemudian menunaikan hajatnya ( merogolnya ).
Wanita itu menjerit.
Lelaki itu melarikan diri.
Seorang lelaki lain telah melalui wanita itu, lalu wanita itu menuduh lelaki tersebut melakukan kepadanya begini dan begini ( merogolnya )
Maka lelaki itu telah di tangkap oleh sekumpulan mujahirin, lalu ditanyakan kepada wanita tersebut apakah lelaki tersebut yang merogolnya.
Jawab wanita tersebut : Ya, dialah orangnya.
Mereka telah membawa lelaki tersebut kepada Rasul SAW, lalu Rasul SAW telah memerintahkan lelaki itu direjam.
Maka bangunlah seorang lelaki yang lain mengakui perbuatannya :
Ya Rasulullah, saya lah yang telah merogol perempuan tersebut.
Rasul SAW telah berkata kepada perempuan tersebut :
Pergilah engkau, sesungguhnya Allah SWT telah mengampunkanmu.
Kemudian Rasul SAW berkata kepada lelaki yang dituduh dengan perkataan yang bagus.
Dan Rasul SAW berkata kepada lelaki yang merogol itu :
Hendaklah kamu di rejam.
Kemudian Rasul SAW berkata :
Sesungguhnya lelaki yang merogol itu telah bertaubat.
Sekiranya penduduk Madinah bertaubat sepertinya, nescaya taubatnya dimaqbulkan Allah SWT.
( HR At-Termizi & Abu Daud )
Rujukan : Himpunan Hadith Sahih mengenai Hukum Hudud. ( ms 40 ) :

WAllahua3lam
Wassalam
Hizamri


From: Ryuji Asada <xfadzlyx@gmail.com>
Sent: Tuesday, May 3, 2011 8:24 PM
Subject: Re: [MalaysiaNews] Rogol Anak Atau Isteri Pemimpin PKR Atau Pas Dan Tuntut Qazaf

Quote:
Apabila kita sebut rogol, maknanya tiada empat orang saksi. Mana ada orang rogol perempuan ada empat orang saksi melihat. Kalau ada empat saksi melihat, tak sempat nak buka zip seluar kita sudah kena penendang.

Ayat hang ni dah mempertikaikan Hukum Allah, Allah dah tetapkan 4 orang saksi untuk kes Rogol, kenapa hang pertikai plk undang² Allah…?
 
Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik.
-Surah An-Nuur ayat 4-
 
Ni aku cakap berkenaan hukum Allah bukan nk bela Nuar Brahim tu… sempat ka tak sempat buka zip, logik ka tak logik situasi tu, dah tertulis dah dalam Al-Quran macam tu, JANGAN NK PERTIKAI IKUT SEDAP HANG SAJA…
 

From: Zulkepli Abu Samah [mailto:zas62000@yahoo.com.sg]
Sent: Tuesday, May 03, 2011 12:40 PM
To: Hj.Sunan Bin Esa sama; hazirah_salleh@yahoo.com; Sirajuddin Abbas; uzzri@yahoo.com; humaira; faridah ibrahim; ziee lipan; mariappah.d@my.panasonic.com; mohd shahir; Hizamri Johari; respeks_group@yahoogroups.com; newsauta; thefariz@hotmail.com; Najib Malik; pejalkote; that421@yahoo.com; taufik ahmad; Roslan Salleh; farhansobri@yahoo.com; Fiqa Huda; wafi_74@yahoo.com.my; Wan.Zamzahidi@skf.com; Kurt79; anis adly; mdrozali.mohdnor@samsung.com; kakluna79@yahoo.com; Zakri Kamaludin; hizamri@yahoo.com; sarina harun; hijatpanjang@gmail.com; juraiza@gmail.com; amriwahab@gmail.com; gokue2001@yahoo.com; zullmohd@hotmail.com; cay7433@gmail.com; pakisbiru@yahoo.com; Nas Isma; drac king; rallnaz_04@yahoo.com; amalek62@yahoo.com; aliismail71@yahoo.com; kasim.adnan@yahoo.com; salinaputri@yahoo.com; selamatkankeadilan@gmail.com; ezli007@hotmail.com; marhaen@gmail.com; sharulnizam.tamizi@ge.com; jupyter_shah@yahoo.com; kamalzaman@gmail.com; arahman@newhoongfatt.com.my; Azerill; crchev@gmail.com; muslihah; adikku sis; siti azizah bachok; eyma ipba; bpis team; mygamis@yahoogroups.com; ct minnie; manasikana k.dini; asyraf_alfandani@yahoo.com.my; asyraf ipis; Qin usrah; chom usrah; uyun shbtku; Shu nur; nazrin2u@yahoo.com; Wu Di; botak3225@gmail.com; Sabarudin_Mohamed@toshibatec-tim.com.my; e_mas; pemuda.umno.kelantan.darul.naim@gmail.com; akiroro_2007@yahoo.com; Dane; Nik Mahdhir Ariffin Nik; Abi Danish; zulfmn@gmail.com; tongkat_sakti81@yahoo.com; e_belang@yahoo.com; murad@precico.com.my; yaakub2007@yahoo.com; AprilGirl; Pariah_jatohlobang; aziz@precico.com.my; junior.rizz junior.r; md_daniel78@yahoo.com; islam_brotherhood88@yahoo.com; Cap Ayam; yusri khatib; newsputaralam; mohamad.hamzi; xfadzlyx@gmail.com; abgcd04@yahoo.com; gojetsenget; zamrinawi@yahoo.com; sv_skawalker69@yahoo.com.my; Tumpang Berak
Subject: Fw: [MalaysiaNews] Rogol Anak Atau Isteri Pemimpin PKR Atau Pas Dan Tuntut Qazaf
 
 
 
Sent: Tuesday, 3 May 2011 07:56:14
Subject: Fw: [MalaysiaNews] Rogol Anak Atau Isteri Pemimpin PKR Atau Pas Dan Tuntut Qazaf 
 
 
click:
 

Tuesday, May 3, 2011

Rogol Anak Atau Isteri Pemimpin PKR Atau Pas Dan Tuntut Qazaf

 
Kita masih terbayang-bayang apa yang terjadi di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul jumaat lepas.

Seingat saya, sejak saya berkhatan pada usia saya 9 tahun sehinggalah sekarang saya telah mempunyai empat orang anak, tidak pernah saya melihat manusia yang beragama Islam membuat kerja segila itu dalam masjid.

Tetapi, oleh kerana Anwar Ibrahim punya pasal ada manusia yang sanggup menurut arahannya untuk melakukan kerja gila tersebut.

Jangan kata,Anwar tak tahu apa-apa dengan apa yang dilakukan oleh pemuda PKR dan pemuda Pas hari jumaat lepas. Tanpa restu atau arahan Anwar mereka tak mungkin seberani itu untuk melakukan kerja gila dalam masjid.

Sebaik sahaja Datuk Eskay muncul mendedahkan bahawa Anwar Ibrahim adalah lelaki dalam video seks yang sedang hangat diperkatakan itu, gerombolan juak-juak PKR dan Pas menafikan perkara tersebut dan menuduh Datuk Eskay menipu. Saban hari ada sahaja tuduhan yang mereka lemparkan kepada Datuk Eskay.

Penjelasan demi penjelasan yang dilakukan oleh Datuk Eskay, tetapi mereka tetap mempertikaikannya dan terus-menerus menuduh beliau menipu.

Untuk mempertahankan dirinya dan untuk membuktikan dirinya berada di pihak yang benar, Datuk Eskay tiada pilihan melainkan dengan melakukan sumpah laknat.

Apabila beliau nak bersumpah, ada pula malaun yang hendak menghalangnya bersumpah. Diri sendiri takut untuk bersumpah, kemudian nak halang orang lain bersumpah pula. Apa yang nak takut sangat ? Kalau rasa nak pertahankan diri sendiri, bersumpahlah. Janganlah ganggu orang lain nak bersumpah. Biarlah dia bertanggungjawab dengan apa yang dia buat.

Sehingga ke hari ini, tidak ada sepatah haram pun ayat yang keluar dari mulut ulama-ulama dan ustaz-ustaz Pas tentang apa yang terjadi dalam masjid jumaat lepas. Itulah perangai Pas, apa sahaja yang memihak kepada mereka dan rakan-rakan mereka semuanya tiada masalah. Kena sahaja atas batang tubuh Umno, sedang bersetubuh dengan isteri pun pemimpin Pas berhenti dan tinggalkan isteri, semata-mata nak balun Umno. Mana dia suara ketua penerangan Pas yang paling bebal dalam abad ini, Idris Ahmad, berkenaan hal ini ?

Video diatas menunjukkan bagaimana gerombolan penyokong-penyokong seks luar tabii menjerit-jerit dalam masjid 'qazaf,qazaf,qazaf'.

Qazaf memerlukan empat orang saksi yang tidak fasiq dan adil. Dalam kes yang melibatkan Anwar ini , dimana hendak cari empat orang saksi yang tidak fasiq dan adil ?

Dalam hal ini, sekiranya Nik Aziz sendiri pun yang melihat Anwar melakukan hubungan seks dengan perempuan cina tersebut, Nik Aziz tidak boleh jadi saksi kerana dia seorang yang fasiq. Tak perlu saya hurai lanjut tentang kefasikan Nik Aziz. Semua kita telah tahu yang dia seorang yang fasiq.

Cuba kita semua fikirkan, apa akan terjadi sekiranya anak orang Pas diliwat atau dirogol ? Adakah mereka berdiam diri dan hanya berserah pada takdir, atau membuat laporan polis ?

Sudah pasti mereka akan membuat laporan polis walaupun setiap hari mereka memaki hamun polis. Apabila mereka membuat laporan polis , maka sudah tentulah polis menjalankan siasatan mengikut cara dan teknologi terkini. Sekiranya siasatan polis mendapati ada kes, maka si peliwat atau perogol akan didakwa di bawah undang-undang sivil atau dalam bahasa yang sering digunakan oleh Pas dipanggil undang-undang sekular.

Dalam dunia hari ini sains dan teknologi amat penting. Lihat sahaja contoh dalam kita hendak menentukan tarikh berpuasa dan tarikh hari raya. Semuanya menggunakan sains dan teknologi. Kalau itu Pas boleh terima, kenapa siasatan polis yang turut menggunakan sains dan teknologi Pas tidak terima ?

Yang sebenarnya bukan apa wahai sahabat-sahabatku sekalian. Dalam hal ini, Pas dan PKR sudah nampak kelompongan. Mereka sudah nampak, jika undang-undang syariah (qazaf) digunakan terhadap Anwar Ibrahim, maka sudah pasti Anwar akan terselamat. Ini kerana pihak yang menuduh gagal mendatangkan empat orang saksi yang tidak fasiq.

Tetapi mereka buat-buat lupa untuk memberitahu rakyat tentang Takzir dan Qarinah. Sebab itu saya katakan puak-puak PKR dan Pas jenis manusia fasiq dan munafiq. Mereka hanya tafsirkan sesuatu mengikut selera dan kepentingan mereka.

Penerangan tentang Qazaf, Takzir dan Qarinah yang saya petik dari
pekanrabu.com supaya anda tidak terkeliru dengan puak-puak munafiq itu.
Seseorang yang mengadu dirinya dirogol, sepertimana kes-kes biasa, perlu membuat lapuran polis dan melakukan pemeriksaan doktor. Ini prosedur biasa. Polis atau pegawai penyiasat akan melakukan penyiasatan berdasarkan lapuran dan keterangan yang diberikan. Sekiranya terdapat bukti yang kukuh bahawa kes rogol sememangnya telah berlaku, pegawai penyiasat akan menyerahkan lapuran kepada pihak pendakwa.

Sekiranya tahap kesaksian untuk pendakwaan dilakukan dalam hukum Hudud tidak mencukupi (tiada 4 orang saksi yang melihat kejadian tersebut), pihak pendakwa masih boleh mendakwanya di bawah undang-undang Takzir. Melalui peruntukan Takzir, beban pembuktian adalah lebih longgar dan hukumannya juga lebih ringan berbanding Hudud. Pemeriksaan doktor dan keterangan-keterangan serta bukti-bukti yang dikumpulkan oleh polis ini (DNA test, lapuran kesihatan, penilaian psychology, dll) dinamakan sebagai Qarinah. Qarinah boleh digunakan sebagai bahan bukti yang boleh mensabitkan kesalahan takzir ke atas perogol. Qarinah ini juga boleh mengelakkan mangsa rogol dari dakwaan Qazaf, kerana Qazaf merupakan kesalahan Hudud dan sebarang keraguan yang boleh ditimbulkan (melalui Qarinah) dalam kes Hudud boleh menggugurkan kes tersebut. Hukuman Hudud boleh dilakukan ke atas seseorang hanya apabila tiada sebarang keraguan langsung (beyond any shadow of doubt). Manakala untuk kesalahan yang boleh dibuktikan secara jelas oleh Qarinah, tetapi tidak mencapai tahap kesaksian yang diperlukan oleh Hudud, hukum Takzir boleh dikenakan terhadap penjenayah tersebut.

Mengaitkan Qazaf dengan kes rogol secara mutlak adalah suatu andaian yang liar dan tidak adil. Hukum Qazaf berfungsi untuk melindungi maruah seseorang individu yang baik dari sebarang tuduhan melulu yang boleh menjatuhkan maruah diri dan keluarganya. Sekiranya, seseorang itu menuduh dirinya dirogol oleh seseorang, sedangkan bukti dan keterangan (Qarinah) yang dibawa menunjukkan sebaliknya, barulah ia boleh didakwa di bawah Qazaf. Contohnya, Minah menuduh Ali merogolnya sehingga mengandung, tetapi ujian DNA menunjukkan bahawa anak tersebut bukanlah dari benih Ali, maka Minah akan menghadapi risiko dakwaan Qazaf melainkan ada 4 orang saksi yang berwibawa yang melihat kejadian rogol tersebut, ataupun dapat dibuktikan secara Qarinah bahawa dia dirogol oleh ramai orang dan Ali adalah salah seorang daripada mereka. Tetapi, sekiranya ujian DNA mengesahkan bahawa anak tersebut memang jelas dari benih Ali, maka Ali boleh didakwa di bawah peruntukan Takzir, manakala Minah tidak akan dihukum di bawah Qazaf. Dalam kes ini, Ali tidak didakwa di bawah Hudud kerana tahap kesaksian tidak menepati kehendak hukum Hudud, sebaliknya beliau akan dihukum di bawah undang-undang Takzir.
Dalam undang-undang sivil,apa yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim dalam video tersebut tidak menjadi kesalahan selagi wanita yang melakukan hubungan seks dengannya tidak membuat laporan polis dia dirogol. Mana ada pelacur dalam dunia ini yang nak buat laporan polis dia dirogol ?

Tujuan Datuk Eskay melakukan pendedahan bukannya untuk menggesa tindakan undang-undang diambil terhadap Anwar , sebaliknya beliau ingin menunjukkan kepada kita semua moral seorang
pemimpin anugerah tuhan.

Tetapi juak-juak Pas dan PKR pula mahu tindakan mengikut undang-undang syariah diambil terhadap Datuk Eskay kerana katanya Datuk Eskay membuat tuduhan tanpa mengemukakan empat orang saksi. Seperti yang saya katakan diatas, mereka berani bertindak begitu kerana mereka lihat ada kelompongan disitu. Mana yang ada untung kepada mereka maka itulah yang mereka ambil.

Daripada kes liwat tahun 1998, kepada kes Saiful sehinggalah kepada kes video sekarang, mereka menuntut supaya Qazaf digunakan kerana itu yang boleh membawa untung kepada mereka.

Untuk membuka mata puak-puak Pas dan PKR, apa kata kalau kita rogol anak atau isteri pemimpin Pas atau PKR, kemudian apabila kena tangkap kita tuntut supaya Qazaf digunakan.

Apabila kita sebut rogol, maknanya tiada empat orang saksi.Mana ada orang rogol perempuan ada empat orang saksi melihat. Kalau ada empat saksi melihat, tak sempat nak buka zip seluar kita sudah kena penendang.

Apabila Qazaf digunakan dan tiada empat orang saksi, maka selamatlah kita daripada tuduhan merogol anak atau isteri pemimpin Pas atau PKR. Sedap dapat, hukuman terlepas dan hati pun puas.

** Mohon mana-mana pihak yang ada kemampuan kewangan agar dapat mencetak video diatas dalam bentuk cd dan edarkan ke seluruh negara. Tunjukkan kepada orang-orang Islam di seluruh pelusuk tanahir bagaimana Anwar mengarahkan pemuda-pemuda PKR dan Pas mencemarkan kesucian Masjid kerana hendak menghalang Datuk Eskay bersumpah laknat.
 
Posted by ruang bicara faisal
Sent: Thursday, 28 April 2011 07:07:46
Subject: Fw: [MalaysiaNews] anuwar ibrahim tak buncit selepas pakai seluar
  
 
 
photo

anwar ibrahim tak buncit selepas pakai seluar

Perut buncit sedikit hanya semasa berbogel atau bertuala.
Tetapi selepas pakai seluar dalam ketat dan seluar slack, kelihatan slim serupa seperti Anwar Ibrahim di pilihanraya sarawak April 2011
 
photo
photo
anughairahletu..
 
photo

gambar sex anwar ibrahim ketika cahaya malap

Bandingkan Gambar malap di tempat kejadian sex dimana Anwar telah tutup semua lampu kecuali lampu bilik air.
Lihat gambar sewaktu Anwar berkempen politik baru2 ini di Kampung, dgn cahaya malap.
1) Perhatikan struktur tulang pipi - sama!
2) Perhatikan bentuk hidung. Sama!
3) Perhatikan kesan hitam pada bhgn atas pipi kanan Anwar (iaitu bhgn kiri anda)
SAMA!!! Memang sah anuwar!!
Sampai bila Anwar dan keluarganya akan terus menipu dan memainkan emosi anak muda yang darah bergelora dan mudah dimanipulasikan. Fikirlah anak-anak muda, perjuangan kamu ini sia-sia.

Anwar yang sedap-sedap. Orang lain yang bergaduh sesama sendiri. Buat apa?
 
 
-- This message has been checked by Optalink's ESVA and is believed to be clean.



__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment