Monday, May 9, 2011

RG2011... Penilaian Tahap Kecekapan Baru Untuk Penjawat ...

 

PTK yang baru ini (Konsep 360 darjah) akan menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) yang telah dimansuhkan tahun lepas. Ia merupakan satu proses penilaian baru yang akan dilaksanakan secara berterusan dengan setiap penjawat awam akan diberi rekod pelaporan tentang perkembangan kerjaya masing-masing.

Dengan adanya rekod perkembangan ini, maka kerajaan lebih senang untuk mengenal pasti tahap kecekapan kakitangan dengan lebih terperinci dan secara langsung dapat memberi gambaran yang jelas mengenai potensi kerjaya mereka sama ada dalam kategori laluan pantas, cekap atau sederhana.

Konsep 360 darjah juga boleh membantu Kementerian Pelajaran Malaysia mengenal pasti bidang kecekapan seorang guru serta merangka sebarang penambahbaikan yang diperlukan oleh guru yang terbabit seperti menjalani kursus tertentu untuk menaikkan taraf sekolah dan juga memberi kebaikan kepada murid sekolah.

Disamping menjalani penilaian 360 darjah secara berterusan, guru juga perlu dinilai mengikut tahap kecekapan mereka secara tahunan. Dengan melalui laporan ini, bukan sahaja Guru Besar yang menilai guru, tetapi rakan sejawat juga akan memberi pandangan seperti sama ada kita tidak bercampur gaul, mementingkan diri atau memiliki semangat kerja berpasukan.

Walaupun penilaian ini masih dalam proses dan kemunkinan ada sedikit penambahbaikan, tetapi keseluruhannya admin rasa konsep ini sangat bagus dan memang sesuai dengan matlamt kerajaan untuk meningkatkan keberkesanan tugas guru dalam pengajaran harian mereka. Sekian.




--
Dicatat Oleh IlyTrolak ke ::::: Aku Budak Trolak ::::: di 5/09/2011 05:18:00 PM

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment