Sunday, May 1, 2011

RG2011... Fw: Islam itu Mudah..

 

 
Islam itu Mudah..
 
selatanonline
Kiriman -NSA-
 
Kita cenderung mengatakan bahawa dalam beribadah terkadang terasa berat dan ketika diberikan sebuah kepercayaan, kita juga merasa berat untuk melaksanakannya.

Tetapi ALLAH telah mengatakan bahwa islam ini sebenarnya mudah dan orang-orang yang menyulitkannya akan mendapat suatu timpaan azab yang cukup berat…

Sumber dari salah satu buku Aidh Al-Qarni "Sumber inspirasi orang-orang soleh" :

- Rasulullah bersabda . "Setiap muslim wajib bersedekah." Seseorang bertanya , "Bagaimana jika tdak memiliki sesuatu yang akan disedekahkan?", Rasul bersabda , "Hendaknya dia bekerja sehingga dapat memberi manfaat untuk dirinya sendiri, lalu dapat bersedekah." Seseorang bertanya lagi , " Bagaimana jika dia tidak mampu melakukan hal itu?", Rasul menjawab , " Hendaknya dia membantu orang yang sangat memerlukan." Seseorang bertanya lagi," Bagaimana jika dia juga tidak mampu melakukan hal itu?", Rasul menjawab " Dia harus mengajak orang lain ke jalan yang benar atau berbuat kebaikan." Bagaimana jika dia tidak mampu juga melakukannya?", Rasul menjawab "Dia harus menahan diri dari perbuatan buruk, kerana hal itu merupakan sedekah!"

Rasulullah SAW bersabda : " Binasalah orang yang suka mempersulit masalah." Rasulullah mengatakan hal itu sebanyak tiga kali.

Rasulullah SAW bersabda : " Islam itu mudah. Seseorang yang mempersulitnya, tidak akan mampu melaksanakannya. Berbuatlah yang benar, berkatalah yang baik , berilah khabar gembira , dan mintalah pertolongan ALLAH dengan bersedekah berupa makan pagi dan malam, atau satu macam perhiasan."

Rasulullah SAW bersabda : " jika kalian mengantuk saat hendak solat, tidurlah hingga rasa mengantuknya hilang. Kerana jika solat dalam keadaan mengantuk, dia tidak dapat memahami bacaannya , sehingga dikhawatirkan ketika memohon ampun, dia malah mencaci dirinya sendiri."

Hadis-hadis diatas telah mempertegas bahwa islam itu mudah. Mudah2an kita tidak termasuk orang-orang yang suka mempersulit agama kita.

Islam itu mudah. Seseorang yang mempersulitnya, tidak akan mampu melaksanakannya. Berbuatlah yang benar, berkatalah yang baik , berilah khabar gembira , dan mintalah pertolongan ALLAH

Wallahua'lam.

Posted by cucutalib
 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Find useful articles and helpful tips on living with Fibromyalgia. Visit the Fibromyalgia Zone today!

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment