Sunday, July 29, 2012

RG2011... Fw: Aiiik Baru Beberapa hari Dah Lusuh,

 



 

Aiiik Baru Beberapa hari Dah Lusuh, BNM Perlu Beri Penjelasan


Wang kertas baru yang diedarkan sejak 16 Julai lalu kini dipersoalkan pula mutu kertas yang digunakan apabila didapati ia mudah lusuh dan gambar yang tertera di pemukaan kertas itu mudah hilang.

Demikian persoalan yang timbul di beberapa laman facebook.

Bank Negara Malaysia sebelum ini telah mengeluarkan kenyataan bahawa bertemakan 'Keunikan Malaysia', ciri-ciri yang mencorak budaya dan warisan serta keindahan alam semula jadi negara telah menjadi inspirasi dalam reka bentuk wang kertas terbaru itu.

Ia turut menampilkan teknologi wang kertas yang mengandungi ciri-ciri keselamatan yang lebih canggih termasuklah imej tanda bayang, tingkap pandang telus, potret tera air (watermark) dengan piksel dan angka, benang keselamatan dengan warna berubah-ubah, benang kanta mikro, tanda pandang telus dan petak kilat berwarna.

Namun dengan bukti yang ada, menjelaskan bahawa ciri kualiti tidak diambil berat oleh BNM terhadap pengeluaran wang kertas baru berkenaan.

comments:

 

zack said...

macam ada kesan secara "forced" je kat duit tu,walaupun aku tak berkenan dengan duit baru ni tapi terdapat unsur2 sabotage dengan sengaja pada duit kertas ni.

Boleh bagitau sebab apa duit tu sampai hilang imej dia dgn begitu teruk sekali?seolah2 digosok secara ganas dan fokus hanya pada gambar Agong.

Kaki Sembang said...

duit x de kualiti..hehe Otai tolong listkan blog ambe..budak baru belajar..www.kakisembang.com

Yong said...

Salam Yob Greenboc
Bior betui! Laku lagi ke duit takde gambor agong nih?

Anonymous said...

duit nye xde la konyok mane pon..gmba nye yg ilang lebih2..ko bia betol..?

paktehku said...

... peniaga cukup takut menerima wang kertas baru ni... mudah luntur sekiranya tangan berminyak (terutamanya penjual kueh mueh)...

Ammy Hassan said...

Satu lagi yang ingin saya kongsi bersama... Ini saya sedar secara tidak sengaja, iaitu duit syiling terbaru kita mempunyai kandungan logam besi kerana syiling lama tidak melekat pada magnet/ besi berani tetapi syiling baru boleh melekat pada magnet. Nilai muka syiling baru sangat murah!

maie1958 said...

abu,,,abu...abu...abu!!!!!!!

6803man sarawak said...

Xde modal nak buat duit yg lebih berkualiti.hampeh punya govt

Anonymous said...

Ibarat 'lagu dan irama' begitu juga 'umno dan rasuah' tidak dapat dipisahkan melainkan dihumban dalam PRU akan datang.

Anonymous said...

kawe sokong kenyataan Ammy Hassan pasal siling bru kita ni..

man siam said...

Hari tu mamat pegawai BNM ( rasanya sebab dia bela BNM ) buat kenyataan kat GB kata untuk menerbitkan duit ini, kajian dah dibuat sejak 2005, muhong kuat !
Masalah duit syiling ni pulak kerana saiz dia kecik makan Batang Tiang Parking tak mau terima.... payah2, menyusahkan raktat !

ahmadyani said...

Mahu cetak dengan kos murah, akhirnya yang dapat hanya susah. Kajian sejak 2005 itu hanya syok sendiri, sebenarnya tidak megambil kira pendapat semua pihak. Kalau negara lain, setiap duit baru akan dibahaskan di parlimen.

Anonymous said...

ini duit mampus untuk upacara kaum cina mati..nak dinafikan lagi...JANJI
DITEPATI RAKYAT DIPERBODOHLEMBUKAN DULU...PENCAPAIAN KRONI DIUTAMAKAN

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment