Wednesday, July 4, 2012

Re: RG2011... Fw: Peneroka Tertipu,

 

takde silapnya johari mmg 800 unit.... ko yg silap beranggapan ianya lot..... 


FGV tawar 800 unit saham
Hits

KUANTAN 2 Jun - Para peneroka Felda Bukit Goh ternyata gembira dan teruja menghadiri majlis menandatangani borang biru bagi membolehkan mereka mendapatkan sebahagian daripada 182,408,000 saham Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia 28 Jun ini.

Bukan itu sahaja, ada antara peneroka yang hadir pada majlis yang bermula pada pukul 9 pagi itu seakan-akan tidak percaya bakal memiliki saham sebanyak 800 unit yang ditawarkan Felda.

Mereka yang kebanyakannya berusia lingkungan 50 tahun ke atas turut melahirkan rasa syukur dan berterima kasih kepada Felda serta kerajaan ketika ditemui Mingguan Malaysiapada majlis itu di sini hari ini.

Seorang peneroka, Mohd. Amin Abdul Razak, 73, berkata, dia bersetuju membeli saham FGV itu sebagai pelaburan untuk masa depan.

"Saya telah meneliti tawaran melalui borang biru hari ini, ia cukup baik dengan penawaran 800 unit saham kepada kami. Saya yakin pulangannya pada masa depan pasti sangat lumayan," katanya.

Bagi ibu tunggal, Rohani Muhayat, 64, pula, dia cukup gembira tinggal di Felda kerana kebajikannya dan anak-anak sentiasa terbela.

"Suami saya telah meninggal dunia pada 1984, dua tahun selepas kami menetap di Felda Bukit Goh. Saya bersendirian selepas itu membesarkan lima orang anak.

"Kehidupan saya terbela sebagai seorang peneroka menerusi pelbagai bantuan yang diberikan Felda dan yang terbaru durian runtuh serta saham FGV ini," katanya.

Sementara itu, Pengurus Felda Bukit Goh, Hussien Yob berkata, seramai 552 orang daripada 671 peneroka di tanah rancangan itu bersetuju membeli 800 unit saham yang ditawarkan kepada mereka.

Menurutnya, hanya 119 peneroka masih belum menyatakan persetujuan sama ada mahu membeli saham itu atau tidak.

"Bagaimanapun jumlah yang tidak bersetuju untuk membeli saham FGV itu berkurangan daripada kira-kira 40 peratus atau 260 peneroka kerana mereka mula faham selepas diberi penerangan," katanya.

Hussien berkata, Felda memberi tempoh sehingga esok kepada para peneroka menandatangani borang biru pemilikan saham tersebut.

Katanya, jika gagal berbuat demikian peneroka masih boleh membeli saham FGV tetapi melalui cara terbitan cabutan awam.

"Tetapi perlu diingat, borang biru ini disediakan oleh Felda khusus untuk peneroka sebagai jaminan mereka akan dapat saham yang ditawarkan. Cara terbitan cabutan awam adalah terletak pada nasib," katanya.

Sumber : Utusan Online



2012/7/3 johari ghazali <johari_ghazali@yahoo.com>
Salam..rasanya maklumat yang diberikan tu tak berapa tepat..tak mungkin 800 unit diberikan pada peneroka..tak sampai satu lot mcm mananak float kat bskl...kalau tak silap saya 800 lot...dan bukannya 800 unit..ini bermakna 800 lot= 800lot x 1000unit x 31sen= rm 248,000..kalau nak floatkan kat bskl...at least 1000 unit= 1 lot....rasanya info diberikan silap...dan yang YB Isa Samad dapat tu bukan 180,000 unit...kalau 180 lot sket jer...dia dapat 180,000 lot...board of director mmg ada peruntukan dia...


From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Sunday, July 1, 2012 11:00 PM
Subject: RG2011... Fw: Peneroka Tertipu,

 

 

Foto FB: Keahlian Isa Samad Dalam KPF Tidak Sah

PDO
 
 
 

FGVH: Peneroka Tertipu, Syarikat Yahudi Untung Besar Bersama Isa Samad Serta Proksi-Proksinya !

PDO
 
 
Beberapa hari yang lalu (Khamis) kebanyakkan media yang dikawal oleh Kerajaan Malaysia melaporkan harga saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) melonjak ketika ianya mula didagangkan. Antara yang dilaporkan pihak mereka ialah "Harga saham Felda Global Ventures Holdings (FGV) mencatatkan peningkatan 19 peratus walaupun hanya selepas dua puluh minit mula didagangkan di Bursa Malaysia hari ini" dan "Dibuka pada harga RM4.55, harga saham FGV meningkat 18 peratus kepada RM5.41 pada jam 9.19 pagi - menjadikan ia saham syarikat paling laris didagangkan di pasaran". Dengan kenaikan yang cukup mengejutkan itu, maka ramailah yang berkata kenaikan itu membuktikan apa yang diwar-warkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak dan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad adalah benar belaka.
 
Mereka menempelak omongan kosong yang dibuat oleh pembangkang terutamanya Pengerusi Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman bahawa peneroka akan mengalami kerugian akibat penyenaraian FGVH ini nanti. Persoalannya, siapakah yang mendapat untung besar akibat kenaikan saham ini?. Kenyataan kerajaan kononnya para peneroka mendapat manfaat amatlah memusykilkan sama sekali. Ini kerana mereka hanya diperuntukkan 800 unit saham sahaja, sebaliknya pihak lain yang tidak ada aset dengan Felda menikmati ganjaran yang lebih besar sebenarnya.
 
Di sini kami huraikan satu persatu pihak yang memiliki saham terbesar dalam FGVH malah lebih besar dari apa yang dimiliki oleh peneroka, iaitu Louis Dreyfus (Yahudi) diberi saham 2.5% saham (91,204,000 saham) iaitu sama banyak dengan keseluruhan peneroka Felda. Kedua, Tan Sri Isa Samad, selaku Pengerusi Felda beliau memiliki 180,000 unit saham. Begitu juga orang kanannya seperti Datuk Sabri Ahmad (180,000 unit saham), Dr Omar Salim (150,00 unit saham) dan Dr.Emir (150,000 unit saham). Persoalannya, kenapa saham yang dimiliki mereka lebih besar dari jumlah yang diperuntukkan kepada para peneroka sendiri?.

Kita kaya, mungkin itu agaknya yang diperkatakan oleh mereka semua ini

Bukti, Isa Samad yang tak ada seinci pun tanah di Felda dapat saham lebih
besar dari apa yang diperuntukkan kepada para peneroka itu sendiri

 
[Ini adalah bukti yang terdapat diatas kertas sahaja, bagaimana pun dengan bukti-bukti lain. Malah apa yang memusykilkan kita ialah kenapa syarikat Yahudi (Louis Dreyfus) terbabit diberikan jumlah saham terbesar?. Malah lebih mengejutkan Tan Sri Isa Sama selaku Pengerusi Felda mendapat 180,000 unit saham walau pun beliau tidak memiliki walau seinci pun tanah Felda terbabit. Dalam hal ini, kenapa peneroka menjadi mangsa. Siapa yang mahu diberi kemewahan oleh Felda sebenarnya?. Peneroka atau pun individu yang berkenaan?.
 
Dengan bukti ini, nampak benar peneroka sebenarnya telah ditipu hidup-hidup oleh Isa Samad dan juga PM Najib Razak. Mereka sebenarnya berhasrat untuk merompak kekayaan Felda untuk diagih-agihkan sesama kroni mereka. Lantara itulah mereka beriya-iya benar menyenaraikan FGVH ke Bursa Malaysia. Apapun kita sama-sama tunggu dan lihat apakah yang akan berlaku kepada para peneroka dalam tempoh 5 atau 10 tahun akan datang. Jika mereka untung, maka kita turut gembira.
 
Namun jika saham terbabit merudum maka siapakah yang harus dipersalahkan?. Memang, sekarang majoritinya merasa tidak ditipu tetapi hakikat sebenarnya mana mungkin saham terbesar diberikan kepada syarikat Yahudi?. Sudah jelas membuktikan bahawa memang ada agenda tersembunyi antara mereka itu sebenarnya].
 
 
 
Saham FGVH 800 unit x 31 sen = rm 248 peneroka kene tipu lagi
 
pasjementah.blogspot
 
 

Saham FGVH mencatatkan premium sebanyak 84 sen kpd RM 5.39 pada dagangan pertama hari ini. Ini bermakna tiap unit hanya ada lebihan 31 sen (rm5.39-rm5.08 ). Kiralah berapa UNTUNG yg di war2kan.
800 unit x 31 sen = rm 248. Inilah jumlah untung berlipat lipat kali ganda yg dinikmati peneroka!

Isa Samad yg tak de seinci pun tanah, dapat 180,000 unit saham. Sokong dan ampu le peneroka pada Isa dan kr
oni2nya seperti Sabri Ahmad dpt 180,000 unit, Dr Omar Salim 150,000 unit, Dr Emir 150,000 unit.

Apapun, ANAK tetap konsisten menentang penyenaraian FGVH ke Bursa Msia. Warga Felda tidak boleh di perjudikan dengan pendekatan seperti ini kononnya utk membesarkan saiz pelaburan dan kecairan modal.

Memetik kata2 Tan Sri Ramli Ngah Talib, bekas MB Perak; kenapa diketika Johor, Pahang, Tgnu dan negeri2 lain ghairah melancarkan Amanah Saham Negeri tapi Perak tidak berbuat demikian; dia mengatakan cukuplah Amanah Saham Nasional sudah ada. Saya tidak mahu rakyat negeri saya menanggung rugi. Betul, Amanah Saham Negeri2 jatuh. Sekurang2nya saya berjaya menyelamatkan wang rakyat saya
(wawancara dlm program 'In Person' di Astro Awani, siang tadi)

Biarlah orang kata ANAK kolot, tak mau transformasi, tolak kemajuan dll, yg penting kita ada prinsip. Kita bukan mcm Isa n kuncu2nya; yg berdegar2 cakap dgn peneroka, kami tak ada kepentingan apa2...
Tau2 dlm prosfektus FGVH...ratusan ribu unit saham. Itu yg nampak.
Seperti kata pelawak Ibrahim Pendek;....Sape yang kena!!!
 —mazlan aliman




__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment